Prince of Persia: The Forgotten Sands
Moet er nog zand zijn?
Ubisoft liet een gat van zeven jaar tussen Prince of Persia: The Sands of Time en de daaropvolgende sequel PoP: The Warrior Within. Fans en andere gamers merkten een duidelijke verandering op bij het hoofdpersonage de Prince. De charmante verleider keerde terug als een ruigere versie met een donker kantje. In PoP: The Forgotten Sands leren we meer van wat er in die zeven jaar zich afspeelde.
De Prince arriveert in het koninkrijk van zijn broer Malik. In plaats van een vredige plaats, ziet onze protagonist dat er gestreden wordt. Malik blijkt een goede heerser, die onder druk echter een fatale fout maakt. Noodgedwongen roept hij de hulp in van een mysterieus en eeuwenoud zandleger. De vijanden worden teruggeslagen, maar de zandkrijgers blijken over oeroude kwaadaardige krachten te bezitten. En wie beter dan je eigen broer dient om de kastanjes uit het vuur te halen.
Doorheen de game zal je de krijgers bekampen met je getrouwe kromzwaard, maar dat is meteen ook je enige wapen. Je beschikt wel over een beetje magie, wat kan helpen om je vijanden te vernietigen. Aanvallen afblokken zit er niet in waardoor de eerste slag toedienen of uit de weg springen de enige optie van verweer is. Gamers mogen zich dus opmaken voor epische gevechten tot tegen vijftig tegenstanders tegelijk. Deze stijl van vechten wordt doorgetrokken naar de bazen. Er zijn geen quick time events om je daarbij te helpen. Doorheen de game verkrijg je experience die dient om upgrades te verkrijgen.
Magie speelt echter een grotere rol bij de talloze acrobatische toeren die je uithaalt. De vier natuurelementen aarde, water, lucht en vuur zijn beïnvloedbaar. Een fontein kan in bevroren toestand dienen om hogerop te geraken. De puzzels en routes worden gaandeweg in het spel steeds moeilijker en uitdagender. Je lenigheid in combinatie met deze krachten zorgen voor een aaneenschakeling van snelle actie en gevechten. Daar draait de PoP-reeks nu eenmaal rond. De krachten en uitbreidingen ervoor verkrijg je bij de djinn Razia.
Fans zullen ook graag horen dat de rewind-functie blijft behouden. Een klein foutje dat leidt tot je dood is dus terugspoelbaar, waardoor je de actie kan hernemen. Dit is echter geen vrijgeleide om constant te vallen. Eens de blauwe orbs boven aan je scherm op zijn is het gedaan.
De reeds getoonde omgevingen van The Forgotten Sands ademen alleszins de sfeer van Duizend-en-één-nacht uit, dat uit meer bestaat dan Aladdin, Sinbad en Ali Baba. Het mysterieuze van Arabië komt aan bod, iets waar vele mensen voor vallen en hun creativiteit volledig bij laten gaan. De makers zouden ook niet liever willen dat je alle hoekjes van dichterbij bekijkt en geniet van alle pracht. Twee reeds onthulde omgevingen zijn het paleis van Malik en de magische fontein van Razia, maar er zit uiteraard nog meer niet nader genoemd moois in de game.
Hoe gepolijst de omgevingen nu echt zijn blijft nog even afwachten. Het materiaal dat nu beschikbaar is ziet er alvast meer dan degelijk uit, maar hier en daar mogen er wat details worden bijgewerkt. Ubisoft gebruikt dezelfde engine (Anvil) als voor Assissin's Creed en Assassin's Creed II dus normaal zit het wel snor.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is de gelijktijdige release met de Prince of Persie-film. Deze staan wel los van elkaar, maar het is geen toeval dat beiden in mei uitkomen. Hopelijk leidt dit niet een snelle en overhaaste afwerking. Met wat geluk wordt de game zo glad en proper als een pas gezandstraalde gevel.