Skip to main content

Prison Break: The Conspiracy

We spreken met producer Thorsten Flügel.

Eurogamer.be kreeg de kans om associate producer Thorsten Flügel van Deep Silver te interviewen tijdens de voorstelling van Prison Break: The Conspiracy. Met het Amsterdamse café/centrum voor cultuur en politiek De Balie kon de setting niet beter gekozen zijn. De pers was dan ook talrijk aanwezig in dit voormalige gerechtshof.

Eurogamer.be: Was het moeilijk om met een licentie te werken?

Thorsten Flügel: Eigenlijk niet, de samenwerking met Fox verliep zeer goed. Uiteraard moet je hier en daar enkele aanpassingen doorvoeren, maar dat zijn de gevolgen van werken onder licentie. Zelfs met de aanpassingen hebben wij met Deep Silver en ontwikkelaar Zootfly nog steeds het gevoel dat het om onze game gaat, en niet zomaar een product voor Fox.

Eurogamer.be: Hoe verloopt de samenwerking met zo'n grote multinational?

Thorsten Flügel: Alles duurt langer dan wanneer je een game maakt zonder licentie. Uiteindelijk draait het om een product te bekomen waar zowel wij als de klant tevreden mee is. Je raakt ook aan iets wat al bestaat en dus is het niet meer dan normaal dat alles nagekeken wordt. Klopt de verhaallijn bijvoorbeeld nog? je kan Michael Scofield niet zomaar laten sterven - of laten sterven tout court.

Eurogamer.be: Was het moeilijk om het geweld binnen de perken te houden om een gunstige leeftijdsrating te bekomen?

Thorsten Flügel: We mikken voor een T-rating en uiteraard behoren daar enkele restricties bij. Als je een vijand tegen de grond werkt, kan je hem niet blijven stampen tot hij dood is of blijven inhakken op een lijk. Geweld blijft dan ook vooral beperkt tot boksen op het hoofd en bovenlichaam. Wij maken ook niet gebruik van een display met bloed zoals bijvoorbeeld Modern Warfare 2. Je ziet eerst aan de rand van het scherm van je beeldscherm een rode waas komen. Deze zet zich verder als je steeds meer en meer klappen krijgt.

Eurogamer.be: Hoe belangrijk is de medewerking van de echte acteurs uit de serie Prison Break voor de game?

Thorsten Flügel: Wij zijn er heel trots op dat wij met zeven belangrijke acteurs van de originele cast mochten werken: Wentworth Miller (Michael Scofield), Dominic Purcell (Lincoln Burrows), Amaury Nolasco (Sucre), John Abruzzi (Peter Stormare), Wade Williams (Bellick), Robert Knepper (T-Bag) en Rockmond Dunbar (C-Note). Het houdt het verhaal geloofwaardig en is zeker voor de fans aangenaam. Wij zijn er zelfs in geslaagd om ook voor de Franse en Duitse versie de originele stemmen te bekomen.

Eurogamer.be: Wordt dit dan ook enkel een game voor de fans van Prison Break?

Thorsten Flügel: Nee, zeker niet. We mikken op een veel breder publiek dan enkele de fans. Je hoeft de serie ook niet gezien te hebben om de verhaallijn te volgen. Uiteraard is zitter er voor de echte kenners wel verwijzingen naar het eerste seizoen. Je komt meer over het gehele verhaal van Prison Break te weten als je de game speelt.

Eurogamer.be: Vonden de acteurs het fijn om mee te werken?

Thorsten Flügel: Ja, het was wel moeilijk om alles op te nemen omdat agenda's vaak overvol zitten. Peter Stormare was bijvoorbeeld zeer grappig en beleefde er veel plezier aan. Er was ook niemand die met een negatieve houding naar voor kwam.

Eurogamer.be: Heb jij een favoriet personage?

Thorsten Flügel: Dat verschilt voor de serie en voor de game. Peter Stormare is zeker mijn favoriet van de serie, vooral omdat ik een fan ben van zijn acteerwerk. In de game is het dan weer T-Bag. Hij heeft gewoonweg een speciale look en sfeer rond zich hangen. Ook zijn manier van praten trekt aan. Net zoals in de serie moet je in het begin een gevecht met hem aangaan en dit zal doorheen de game gevolgen blijven hebben.

Eurogamer.be: Ik zie dat je zelf twee getatoeëerde armen (half sleeves) hebt. Geniet je dan ook zelf van de mogelijkheid om tatoeages te laten zetten in de game?

Thorsten Flügel: (lacht) We dachten na over hoe je het personage waarmee je speelt wat kunt customizen en tatoeages behoren nu eenmaal tot de gevangenissfeer. Toen ik de game speelde heb ik mij dan ook volledig laten gaan. Uiteindelijk was er nauwelijks nog plaats voor wat inkt.

Eurogamer.be: Voor hoeveel centjes zal Prison Break in de winkelrekken liggen?

Thorsten Flügel: De marketingmensen van Koch Media bepalen samen met de Fox de prijs. Voor de PC is de adviesprijs €39,99. Op de PlayStation 3 en Xbox 360 wordt dit €49,99. Goed om te weten is dat er ook een bundel uitkomt van het eerste seizoen met de game voor maar €69,99.

Eurogamer.be: Klinkt goed! Bedankt voor je tijd.

Thorsten Flügel: Graag gedaan.

Binnen enkele dagen komt de preview van Prison Break: The Conspiracy online. Vergeet dan zeker niet terug te keren naar Eurogamer.be

Lees ook dit