Pro Evolution Soccer 2011 (hands-on)
PESte voetbalspel ooit?
Meteen nadat we een paar potjes FIFA 11 gespeeld hadden togen we naar de booth van Konami om daar eens Pro Evolution Soccer 2011, kortweg PES 2011, onder de loep te nemen. Na onze succesvolle aanvaring met de nieuwe game van EA waren we benieuwd wat Seabass en zijn team van de nieuwste PES aan het maken zijn.
En verandering is heel hard nodig, getuige de dalende populariteit van de game de afgelopen jaren. Dit was niet alleen omdat FIFA een stuk beter aan het worden wa, maar ook omdat de makers van Pro Evo met te weinig vernieuwingen kwamen om de game interessant te houden. Dat gebrek aan innovatie was juist de reden dat een jaar of vijf tot zes geleden zoveel mensen overstapten op de Japanse voetbalgame.
Nu FIFA dus weer het hoogste woord heeft is het aan Pro Evolution Soccer om daar een antwoord op te vinden. In de vorige twee iteraties lukte dat nog niet helemaal, maar dit keer lijkt de game de goede kant op te gaan.
Net als bij FIFA is de grote verandering het passing-systeem. Ook nu is finesse het kernwoord, want jij kan precies bepalen hoe hard de bal gaat iets dat in voorgaande afleveringen eigenlijk alleen mogelijk was wanneer je alles op de zogenaamde manual-stand speelde. Zo moeilijk is het niet, maar het spel wordt er wel een heel stuk pittiger door.
Vooral de richting van de bal is van zeer groot belang deze keer. Waar normaal gesproken een tikje in de algemene richting van een speler genoeg kan zijn, zul je nu merken dat de bal dan in de voeten van een tegenstander of over de zijlijn gaat. Maar, zoals het gezegde luidt, oefening baart kunst, en binnen een paar wedstrijden zul je gewend zijn aan dit nieuwe systeem.
De balk die weergeeft hoe hard je de bal schiet vind je direct onder de speler, en dus niet in een klein boxje ergens onderin het beeld. Hierdoor kun je je meer concentreren op datgene wat op het veld gebeurt zonder dat je afgeleid hoeft te worden door de balk links- of rechtsonderin.
Het is opmerkelijk hoe vloeiend het spel is, wat vooral opvalt wanneer de ene animatie overgaat in de andere. Er lijkt echter wel nog steeds een kleine vertraging te zitten wanneer je bijvoorbeeld van richting verandert. Hierdoor moet je altijd iets meer anticiperen dan bij FIFA, waarbij jouw input eigenlijk direct wordt overgenomen. Het is kenmerkend voor PES, en niet iets waarop de game afgerekend dient te worden. Het is wennen, dat wel, vooral nadat je eerder een paar wedstrijden FIFA gespeeld hebt, maar het is uiteindelijk nooit echt storend te noemen.
Voor mensen die niet zo van voetbalgames houden klinkt de volgende verandering misschien als een trivialiteit, maar iedereen die ooit een opstelling precies goed heeft weten te zetten weet hoe frustrerend het kan zijn wanneer dat niet lukt. Gelukkig is dat ook aangepast in PES, en je kan nu middels een soort sleep-actie een speler in je teamsettings op precies de juiste plaats zetten. In een vriendelijke wedstrijd zal dit misschien niet of nauwelijks merkbaar zijn, maar waneer je eenmaal de Master League gaat spelen kan dit het verschil zijn tussen de dood of de gladiolen.
Iedereen kent het wel; je speelt tegen iemand die denkt dat hij aan het straatvoetballen is. Om de twee seconde een truukje, dat vaak ook nog eens mislukt. Frustrerend, irritant en vaak nutteloos. In PES 2011 zal het aantal trucs dat je achter elkaar kan uitvoeren wat teruggebracht zijn, maar ze lopen een stuk vloeiender in elkaar over. Hierdoor wordt het meteen ook simpeler om de irritante aaneenschakeling van bewegingen te onderbreken.
We hebben pas twee wedstrijden gespeeld, dus het is moeilijk om al heel veel te zeggen in hoeverre het spel veranderd is in andere opzichten. Zo zouden we heel graag aan de slag willen met de online Master League, waarschijnlijk de grootste nieuwe toevoeging aan de game. Dat zijn allemaal zaken waarover we vooralsnog nog moeten speculeren. Tot die tijd kunnen we zeggen dat het spel wel degelijk beter lijkt te worden dan de vorige paar games. Hopelijk is dat ook zo.