Skip to main content

Problematische ontwikkeling Mass Effect Andromeda aan het licht gekomen

De vele strubbelingen van Bioware Montreal.

De veelvuldige ontwikkelingsproblemen van Mass Effect Andromeda zijn aan het licht gekomen, na een onderzoek van gamesite Kotaku.

De site geeft aan dat de productie door een ongeteste studio is gebouwd, in een game engine die niet ontwikkeld is voor RPGs. Bovendien zouden projectleiders te lang bezig zijn geweest met gameplay-ideeën die uiteindelijk niet in de volledige game zijn verschenen.

Het heeft jaren gekost om de setting en de omvang van de game te bepalen. Het idee was om procedureel gegenereerde planeten te ontwikkelen, maar dit werd na veel werk geschrapt omdat het niet paste in de verhaalgedreven game.

De speler kon ook zelf een ruimteschip besturen, maar ook dit is geschrapt. De volledige game en al zijn losse gameplay ideeën is pas in de laatste achttien maanden van ontwikkeling samengekomen tot een volledig product.

Bekijk op YouTube

Het ontwikkelingsteam van Bioware Montreal moest constant omgaan met veranderingen, met name bij de afdeling animatie. Kotaku schrijft dat dit team zwaar onderbemand was. De gebrekkige animatie is aangekaart als een van de grootste problemen van Mass Effect Andromeda.

Bovendien stapte regisseur Gérard Lehiany op, die werd vervangen door schrijver Mac Walters. Dit werd door sommige van Bioware Montreal opgevat als een overname van Bioware Edmonton. Bij het hoofdkantoor heerste de sfeer dat de game gered moest worden.

Andromeda heeft uiteindelijk tien tot vijftien punten lager gescoord op Metacritic. Het team van Bioware Montreal is verkleind door EA en plannen voor een vervolg zijn van de baan. De volledige rapportage is op Kotaku te lezen.

Carl zijn Mass Effect Andromeda review is te lezen op de site.

Lees ook dit