Project Zomboid Preview
Deze ultieme zombie ramp wil je niet missen.
Een paar jaar geleden deed een ware zombieapocalyps onze wereld op haar grondvesten schudden. De riekende lijken strompelden dan wel niet daadwerkelijk door onze straten maar na een schijnbaar eindeloze golf van zombiefilms en daarop geïnspireerde digitale versnaperingen als Left4Dead en Dead Rising was de zombie plots helemaal hip and happening. Waar de ondode schuifelaar in de jaren tachtig vooral te zien was in obscure Italiaanse horrorfilms maakte hij nu zijn aantrede in schattige puzzelgames en was er zelfs een hoofdrol weggelegd in de AMC tv-serie The Walking Dead. Developer The Indie Stone is ervan overtuigd dat de verzadigingsgraad nog niet is bereikt en werkt op dit moment druk aan de ultieme zombieapocalypssimulator: Project Zomboid.
Het is een rommelige en onzekere tijd geweest voor The Indie Stone. De betaalde alpha demo die in juni 2011 werd vrijgegeven belandde al snel in handen van gretige softwarepiraten en werd massaal verspreid en gedownload. Omdat The Indie Stone voor een cloud-based distributiemodel had gekozen en zij voor elke gedownloade kopie een klein bedrag moesten betalen liepen de kosten van de (illegale) automatische updates tot astronomische hoogtes op en besloot Paypal de boel abrupt op slot te gooien. Een immense ramp voor het onafhankelijke ontwikkelteam dat zichzelf gelukkig wist te herstellen en er voor koos om vanaf dat moment een gratis demo uit te geven. Maar dat was nog niet alles. Project Zomboid stond in oktober 2011 opnieuw op losse schroeven toen twee laptops met daarop enkele maanden aan werk uit het appartement van een van de programmeurs werden gestolen. Inmiddels is de rust weer gekeerd en kijken wij mee over de schouders van de ongelukkige maar ambitieuze developers om te zien wat we kunnen verwachten van deze unieke survival horror game.
De toon van Project Zomboid is weinig optimistisch. Al vlak na het starten van de demo krijg je een ontnuchterende boodschap voor je kiezen: "This is the story of how you died". Wat volgt is jouw unieke verhaal, je wanhopige poging om zo lang mogelijk te blijven leven terwijl je van alle kanten belaagd wordt door steeds grotere groepen zombies. Al snel blijkt dat de ondoden niet de enige bedreiging zijn in deze wereld. Eenzaamheid, depressie, honger, ziekte en je opportunistische medemens liggen allemaal op de loer. Je zult dus op zoek moeten gaan naar wapens, voedsel, onderdak, medicijnen en betrouwbare bondgenoten.
"De plannen van The Indie Stone zijn bijzonder ambitieus. In deze uitgestrekte wereld kun je gaan en staan waar je wilt."
Vooralsnog is nog niet helemaal zeker wat er daadwerkelijk mogelijk zal zijn in Project Zomboid maar de plannen van The Indie Stone zijn bijzonder ambitieus. Zo zal de gamewereld uit een grote stad bestaan die omringd wordt door een flinke wildernis met boerderijen, buitenwijken, kleine dorpjes en onheilspellende bossen. Je bent in deze uitgestrekte wereld vrij om te gaan en staan waar je wilt maar net als in The Sims heeft je karakter behoeften die bevredigd moeten worden. Behoeften variëren van basale zaken als eten, kleding en slaap maar je karakter kan ook verveeld, verslaafd, angstig, depressief of ziek worden of zelfs besmet raken met het fatale zombievirus. In dat geval kun je de infectie onderdrukken met medicatie maar uiteindelijk is er geen ontsnappen aan en zul je veranderen in een naar hersens snakkende zombie. En hoe je de game ook speelt: er is geen ontkomen aan de dood.
Je bent gelukkig niet alleen in de wereld van Project Zomboid. Tijdens je reizen kom je regelmatig NPC's tegen die je kunt bevrienden, aanvallen of negeren. Zo kun je dus een kleine party opzetten waarmee je de gebieden verkent en samen op zoek gaan naar eten, wapens en medische goederen. The Indie Stone heeft een uitgebreide groepsdynamiek beloofd waarin bondgenoten elk hun eigen karakter en motivaties hebben. Gedurende het spel komen die relaties met je lotgenoten flink onder vuur te liggen en zoals elk goed zombieverhaal betaamt is juist die spanning van essentieel belang in Project Zomboid.
"Door middel van een crafting systeem kun je zelf items maken. Scheur een laken in stukken en transformeer het tot verbanden of combineer het met een lege fles en benzine voor een molotov cocktail."
Alles wat je op je reis vindt kun je meenemen en gebruiken. Door middel van een (op dit moment nog vrij summier) crafting systeem kun je zelf items maken. Een in stukken gescheurd laken transformeer je zo tot een stapel verbanden en met een lege fles en wat benzine maak je krachtige molotov cocktails. Indrukwekkend is dat je karakters bestaande gebouwen kunnen barricaderen en uitbreiden om zo hun eigen hoofdkwartier te maken.
Net als het verhaal wat je beleeft is ook elk karakter uniek. Bij het creëren van je personage kun je kiezen uit een grote selectie perks en traits die jouw karakter bepaalde voor- en nadelen kunnen geven. Denk aan zaken als hardhorendheid, overgewicht, weinig eten nodig hebben of niet snel bang worden. In toekomstige updates staat er een levelling systeem in de planning waarin je een groot aantal handige vaardigheden kunt leren. Je kunt je karakter bijvoorbeeld een geweldige kok maken of een maniakale shotgun schutter maar ook navigatie en medische training zijn potentiële opties.
De wereld van Project Zomboid zal dynamisch worden. Beslissingen die jij maakt kunnen verstrekkende gevolgen hebben maar door een globale tijdlijn vinden er ook regelmatig bijzondere gebeurtenissen plaats in de wereld om je heen. Zo kan het gebeuren dat de elektriciteitscentrale wordt uitgeschakeld waardoor de nachten een nog grotere bedreiging zullen vormen of kan het leger besluiten de stad binnen te vallen om alles wat beweegt - en daarmee dus ook jouw groepje overlevenden - omver te knallen.
"Net zoals in Minecraft wordt er vooral ingezet op de diepgang van de spelervaring. En net zoals Minecraft is de game volledig te modden."
Project Zomboid ziet er vrij simpel uit en gebruikt een isometrisch camerastandpunt wat doet denken aan de klassieke X-Com games. Er is een vrij indrukwekkend belichtingssysteem en er is veel aandacht besteed aan het gezichtsveld van je karakter. Zombies verschijnen alleen op de kaart als jouw karakter ze ook echt daadwerkelijk kan zien. Geluid speelt hierdoor een belangrijke rol en daardoor wordt elke expeditie buiten je relatief veilige thuisbasis een gevaarlijke onderneming. Zoals in Minecraft wordt er vooral ingezet op de diepgang van de spelervaring. De vergelijking met de wonderlijke blokkendoos van Notch strekt verder: net als Minecraft is Project Zomboid volledig te modden waardoor je verzekerd bent van een enorme berg knutselcontent waarmee je naar hartelust kunt experimenteren.
De beschikbare demo is op dit moment nog enigszins teleurstellend omdat er vrij weinig te beleven is in het kleine buitenwijkje dat tot nu toe te bezoeken is. Je kunt wat rondlopen, zombies in stukken hakken of een klein beetje craften en je verschuilen in een van de gebouwen maar de echt interessante spelmechanieken zoals NPC interactie en de globale tijdslijn zijn nog niet geïntegreerd.
Alles bij elkaar blijft de opzet van Project Zomboid bijzonder ambitieus en indrukwekkend en kunnen wij niet wachten tot er meer speelmateriaal beschikbaar is. Het is nog wel onzeker of The Indie Stone alle fantastische beloften ook echt zal kunnen verwezenlijken. Er is op dit moment nog een grote slag te slaan. Maar het moet gezegd worden: als de uiteindelijke game ook maar voor de helft in de buurt komt van wat er op dit moment is beloofd dan zal Project Zomoid een spectaculaire en bijzonder sfeervolle game worden die een uniek en beklemmend perspectief geeft op de zombieapocalyps. We houden deze game dus ook nauwlettend in de gaten en beloven jullie op de hoogte te houden van het laatste nieuws.