Skip to main content

Proximus-gebruikers kunnen terug Pokémon GO spelen

Update: het misverstand is opgehelderd.

Update 20/08/2017: Proximus maakt via Facebook bekend dat Pokémon Go terug voor alle klanten beschikbaar is.

Voor klanten met een prepaidkaart wordt Pokémon Go dataverbruik opnieuw aangerekend. Dit volgens de provider naar eigen zeggen "noodzakelijk om de goede werking van Pokémon Go te verzekeren." Klanten met een abonnement blijven gratis Pokémon Go gebruiken.

Proximus bevestigt bovendien dat de problemen door hackers werden veroorzaakt. "Vrijdag was er een automatische beveiliging in werking getreden op de Pokémon Go servers, na onrechtmatig gebruik van het spel via anonieme prepaid kaarten. Hierdoor werd de verbinding met het Proximus-netwerk deels verbroken."

Origineel bericht 19/08/2017: Niantic heeft vandaag klanten van Belgische telecom operator Proximus van Pokémon GO verbannen. Volgens Proximus zelf zou slechts 20% van de klanten toegang hebben tot de servers.

De problemen treffen enkel 3G- en 4G-gebruikers. Het blijft echter wel mogelijk om met een Wifi-verbinding te spelen.

Een betrouwbare oplossing is nog niet bekend. Verschillende spelers raden echter aan om je telefoon te heropstarten, of je speelsessie via een Wifi-verbinding te starten en vervolgens naar een mobiele verbinding over te schakelen.

Proximus stunt al enkele weken met een speciale Pokémon GO-actie. Dataverkeer gerelateerd aan de app wordt niet aangerekend. Eén Belgische Pokémon GO-speler en Reddit-gebruiker mewtwo_captured zou hier echter misbruik van gemaakt hebben. Hij ontdekte dat alle Pokémon GO dataverkeer uiteindelijk werd geregistreerd als één IP-adres en besloot duizend verschillende Pokémon GO-accounts aan te maken. Door gebruik te maken van verschillende SIM-kaarten, de duizend accounts en het gratis dataplan kon hij de hele wereld afscannen naar de locaties van Pokémon en de data voor zijn eigen website gebruiken.

Hij ging ervan uit dat Niantic nooit zover zou gaan om een publiek IP-adres zoals dat van Proximus uit de app te verbannen. Hij schatte de situatie duidelijk verkeerd in. De ontwikkelaar voert de afgelopen weken de strijd tegen Pokémon Go cheats en Pokémon Go hacks steeds verder op.


Hongerig naar meer informatie over Pokémon GO? Lees dan zeker onze Pokémon Go tips!


Update: mewtwo_captured beweert nu zelf dat hij de test nooit heeft uitgevoerd: "Ik heb de test niet uitgevoerd. Ik heb geen Proximus simkaart. Ik wilde testen of Niantic mijn post zou lezen en als gevolg Proximus zou bannen. Ofwel is dat gebeurd of heeft iemand anders de test gedaan."

Update: Proximus bevestigt via Twitter zelf dat er problemen met de Pokémon Go app zijn. De provider is druk bezig met de oorzaak te zoeken.

Update: Proximus bevestigt nu ook via Facebook de problemen. En biedt de volgende voorlopige oplossingen aan:

Wat kan je in tussentijd doen?
- Via Wi-Fi spelen
- Je GSM even op vliegtuigstand zetten. Met een beetje geluk ben je bij het uitzetten van de vliegtuigstand bij de 20% klanten die wel toegang hebben.

Lees ook dit