PS4 download traag? Dit is de oorzaak!
Highway to Snell.
De PlayStation Store en de PlayStation 4 hebben geen al te beste reputatie als het aankomt op stabiliteit. Het PlayStation Network lag al meerdere keren plat na aanvallen, de PlayStation Store functioneert vaak niet goed, en games downloaden op je PlayStation 4 duurt ellenlang. Voor dit laatste probleem is er nu misschien wel een oplossing. Programmeur Juho Snellman uit Zürich (Zwitserland) heeft de situatie namelijk geanalyseerd en enkele aanbevelingen gedaan. Op basis van zijn tips kun je ervoor zorgen dat je PlayStation 4 sneller games of apps downloadt vanuit de PlayStation Store.
Laat het duidelijk zijn: problemen met jouw netwerk of de dienstverlening van je internetprovider kunnen zeker aan de basis liggen van trage downloadsnelheden. Toch zegt Snellman dat een van de grootste issues aan de PlayStation 4 zelf te wijten is. Wanneer er namelijk applicaties of games in de achtergrond van de PlayStation 4 draaien, dan is er sprake van een extreem klein 'receive window.'
Een receive window is, ruw geschetst, het volume van data dat een ontvangend apparaat accepteert van een zendend apparaat. In dit geval gaat het dus om je PlayStation 4 als ontvangend apparaat, en de PlayStation Store als zendend apparaat. Snellman voerde twee tests uit om te zien hoe de receive window werkt op de PlayStation 4.
In de eerste test liet hij een download uitvoeren op de voorgrond, maar draaide de Netflix applicatie op de achtergrond. Toen hij de Netflix app sloot om te kijken wat het verschil zou zijn, merkte hij op dat de receive window gigantisch veel groter werd.
In de tweede test activeerde hij verschillende programma's in de achtergrond om te zien wat het resultaat van elk zou zijn. Het meest opmerkelijke resultaat bleek te zijn wanneer hij Styx: Shards of Darkness in het titelscherm liet staan, terwijl hij tegelijk een game probeerde te downloaden. De receive window kromp daarbij naar 7KB. Dit is volgens Snellman "een ongelofelijk lage waarde. Het zorgt ervoor dat downloads ongeveer 100 keer langer duren dan nodig is." Tot overmaat van ramp geeft de ingebouwde snelheidstest van de PlayStation 4 - die je upload- en downloadsnelheid controleert - geen enkel probleem weer. Het lijkt dus alsof er niks aan de hand is, terwijl je downloadt op een slakkengangetje vordert.
De receive window van 7KB bij het draaien van Styx: Shards of Darkness was geen toeval, noch een uitzondering. Toch zijn er onderlinge verschillen volgens Snellman. "Sommige games hebben een grotere of minder grote impact op de receive window. Het actief spelen van een game lijkt de snelheid ook te beïnvloeden."
Snellman voerde nog meer tests uit. De Netflix en Spotify apps verklein het receive window naar 128KB. Hoewel dit veel minder ingrijpend is dan games, is het volgens Snellman nog steeds 'een vermindering van potentiële downloadsnelheid van ongeveer maal vijf.' Het spelen van een online match in een game stelde grens opnieuw in op 7KB. Snellman testte ook een van de grootste mythes: of het downloaden vanuit de 'rest' modus van de PlayStation 4 voor snellere downloads zorgt. Snellman schrijft dat dit niet het geval is.
Het is nuttig om te onthouden dat de PlayStation 4 je niet expliciet vertelt welke programma's er nog draaien in de achtergrond. Waarschijnlijk keer je terug naar het Home-scherm wanneer je klaar bent met een game, of vertrouw je op de melding van het systeem dat een applicatie wordt gesloten wanneer je een nieuwe opent. Maar sommige applicaties zoals Spotify of video streaming services blijven functioneren. Snellman adviseert om de 'PS-knop lang ingedrukt te houden en dan vanuit het menu 'Sluit applicaties' te kiezen.'
Dit leidt ook tot het antwoord op een andere mythe: dat firmware updates zorgen voor snellere downloads. Snellman zegt dat het niet de updates op zichzelf zijn die je sneller laten downloaden. In feite zorgt een update ervoor dat het systeem zich reboot. Daarbij worden alle open applicaties gesloten. De volgende keer dat je een download start, zullen er waarschijnlijk geen applicaties meer open staan, waardoor je sneller downloadt.
Snellman merkt wel op dat het verkleinen van de receive window geen slechte zaak is. Volgens hem heeft Sony goede redenen om dit te doen. Gezien de PlayStation 4 nog steeds als hoofdtaak heeft om games te spelen, is het logisch dat de kracht van het systeem vooral benut wordt voor games in plaats van voor downloads. Zeker bij online games worden de downloadsnelheden onderdrukt om prioriteit te geven aan de ping: een lage en voorspelbare ping is broodnodig om vlot online te spelen.
Dat gezegd zijnde heeft Snellman wel kritiek op het feit dat secundaire apps zoals Netflix zo'n grote impact hebben. Hij roept Sony vooral op om een betere interface te voorzien zodat gebruikers weten welke apps er nu precies nog actief zijn, en welke niet.
Het volledige artikel van Snellman is te vinden op zijn officiële website.