Skip to main content

PUBG 1.0 release - 5 belangrijkste nieuwe features

Life is a game...

PlayerUnknown's Battlegrounds verkeerde sinds maart in Early Access en is met ruim 2,5 miljoen actieve spelers per dag met afstand de populairste game op Steam. Met zoveel ogen op Bluehole gericht, werkte Bluehole met man en macht aan de PUBG 1.0 release. Hoog tijd dus om de meest opmerkelijke vernieuwingen op een rijtje te zetten.

Bekijk op YouTube

Vaulting & climbing

Een van de meest begeerde vernieuwingen in PUBG is klimmen en klauteren. Je hebt ongetwijfeld regelmatig schuimbekkend achter je pc gezeten wanneer je in Georgopol stuntelend op een container klautert, terwijl meerdere tegenstanders in de tussentijd al met wapens rondlopen. Om nog maar te zwijgen over campers die zich in badkamers van de vele huizen in Erangel verschuilen.

Dankzij de nieuwe 'vaulting & climbing mechanics' hoef je niet meer te springen, maar klim je direct op een obstakel. Waardevolle loot die bovenop kratten, containers en andere lastig bereikbare plekken ligt, is daardoor een stuk toegankelijker. Dat is ook ideaal om meer hoogte te krijgen en je overzicht van de omgeving te vergroten. Tevens klauter je direct over een hek of muur, mocht je midden in een achtervolging zitten. Of je klimt zo door een raam heen wanneer je een huis omsingeld hebt. Er zijn bijgevolg nieuwe opties wanneer je een tegenstander op het spoor bent of juist zelf in het nauw zit.

Killcam

In shooters als Battlefield 1, Call of Duty: WW2 en Counter-Strike: Global Offensive is een killcam onmisbaar. Tot dusver schittert deze optie door afwezigheid in PUBG. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat na tien minuten naar de omgeving te turen een tegenstander met zijn Kar98 een kogel door je dakpan jaagt: einde match. En je hebt geen flauw idee waar het schot vandaan kwam. Erg frustrerend.

Goed nieuws: Bluehole heeft een killcam geïntroduceerd. Nadat je het loodje legt, kun je je laatste seconden bekijken, maar dan vanuit het perspectief van je tegenstander. Op de minimap zie je daarnaast de line of sight en muzzle fire zodat je een helder beeld krijgt hoe je aan je eind bent gekomen. Speel je Duo of Squad, dan zie je dat alleen wanneer de laatste speler doodgaat. Anders kunnen teamgenoten namelijk vijandelijke posities doorgeven. De killcam is uiteindelijk een doekje voor het bloeden wanneer je door een onaangename verrassing sterft.

Nieuwe map

Heb je School, Military Base en Prison intussen wel een beetje gezien? Zoals bekend werkt de ontwikkelaar al lange tijd aan een nieuwe map in PUBG. Miramar is een woestijnmap en heeft met nederzettingen zoals El Pozo, Los Leonas en Cruz del Valle vooral een Mexicaans tintje. De zanderige map is grotendeels ingesloten door bergen, maar grenst in het zuiden en oosten aan de zee. De map zou oorspronkelijk een stuk kleiner dan de huidige map worden, maar ook de nieuwe heeft een oppervlakte van acht bij acht kilometer. Sterker nog, Miramar heeft zelfs nog net ietsje meer landoppervlakte dan Erangel.

Hoewel er veel herkenbare elementen zijn, belooft Bluehole meer afwisseling in het landschap. Opvallend is een stad in het zuiden met hoogbouw die nog in de steigers staat. Daarnaast zijn er een aantal kleine eilandjes, waaronder een met een gevangenis die door twee bruggen met het vasteland verbonden is. Andere blikvangers zijn een filmstudio, voetbalveld, woonwagenpark, vuilnisbelt, begraafplaats, klooster en een aantal zilvermijnen voor het nodige ondergrondse geweld.

Nieuwe wapens en voertuigen

Ontwikkelaar Bluehole heeft de nodige nieuwe wapens aangekondigd. De DP-28 is een licht machinegeweer, terwijl de AUG A3 een assault rifle is. Speciaal voor de nieuwe woestijnmap zijn nog een aantal exclusieve wapens toegevoegd. Daar vind je namelijk een Winchester 1894 lever-action rifle, R45 revolver en een afgezaagde dubbelloopsshotgun.

Naast nieuwe wapens mogen nieuwe voertuigen evenmin ontbreken. Liefhebbers van nostalgie kunnen straks om te beginnen in een klassiek Volkswagen-minibusje rondrijden. Ook maken een pick-uptruck en een jetski hun opwachting.

Ballistics overhaul

Ook de ballistiek krijgt in PUBG een opknapbeurt. Bij de baan van de kogel werd al met zwaartekracht rekening gehouden, maar nu neemt door de luchtweerstand de snelheid van het projectiel ook nog eens exponentieel af. Bij de meeste assault rifles merk je dat effect volgens de ontwikkelaar pas vanaf 300 meter, maar je zult van veraf dus nog meer op de afstand en bewegingen van je tegenstander moeten anticiperen. Goed nieuws is dat deze techniek ook voor kogels in het water geldt, waardoor mensen onder water niet langer meer veilig voor kogels zijn.

Een andere grote verandering in de wapens vind je in de bruikbaarheid van iron sights en sight attachments. Zeroing is aangepast en is nu een parameter van het vizier in plaats van het wapen. De intensiteit van je red dot, holographic of 2x-scope kun je daarnaast met je muiswiel aanpassen, terwijl je bij 8x-scopes en 15x-scopes op die manier het zoomniveau bepaalt. Tot slot zijn de hit damage areas aangepast en is de hoeveelheid schade nu afhankelijk van de wapenklasse.

Kortom...

Ontwikkelaar Bluehole belooft op een aantal vlakken flinke wijzigingen door te voeren. Klimmen en klauteren zorgen uiteindelijk niet alleen voor minder frustraties, maar vooral voor meer tactische diepgang in de gevechten. Daarnaast versterken de nodige tweaks in het schieten zelf het realisme, terwijl je dankzij de killcam eindelijk de kans krijgt om van je eventuele fouten te leren. De nieuwe woestijnmap, wapens en voertuigen zorgen vooral voor meer afwisseling. Samen met een nieuwe interface, verbeterde geluidseffecten en bug fixes zet Bluehole dus de puntjes op de i, om kort na de PUBG 1.0 release nog steeds miljoenen spelers in hun meedogenloze honger naar chicken dinner te voorzien.

Lees ook dit