Skip to main content

Quantic Dream presenteert indrukwekkende tech demo op GDC

"We voelen. We hebben lief en we haten. De rest is een bijzaak."

In 2005 liet het Franse Quantic Dream een diepe indruk achter met het revolutionaire "The Casting", een digitaal opgenomen korte film waarin een actrice auditie doet voor een nieuwe rol. De clip was niet alleen verbazingwekkend mooi opgenomen maar demonstreerde ook op zeer indrukwekkende wijze de mogelijkheden van Sony's toen nog niet verschenen Playstation 3.

The Casting bleek een prille stijloefening op de thriller game Heavy Rain dat in 2010 zou verschijnen en met haar geweldige vertelstijl en knappe cinematografische opzet menig gamer uren aan het scherm wist te kluisteren. Na de release van Heavy Rain werd er dus ook reikhalzend uitgekeken naar een opvolger. De geruchten dat Quantic Dream zich op een nieuwe titel zou voorbereiden werd door de developers sterk ontkracht toen zij aangaven zich te richten op het ontwikkelen en verfijnen van een nieuwe technologie waarin ze het uiterste wilden halen uit zaken als motion capturing, art direction en virtual actors.

Op het GDC werd het aanwezig publiek getrakteerd op een bijzonder indrukwekkende demonstratie van de nieuwe tech demo. In de demo is te zien hoe de mechanische vrouw Kara stapsgewijs in en uit elkaar wordt gemonteerd terwijl zij een ontroerend pleidooi voor bestaansrecht opvoert. De demo maakt opnieuw diepe indruk en Eurogamer mocht projectleider en CEO David Cage een aantal vragen stellen over de nieuwe technologie.

"We wilden het uiterste halen uit een nieuwe game", zei Cage. "Er waren zoveel dingen die wel wilden doen met de oude engine maar die simpelweg door technische beperkingen niet lukten. Daarom besloten we om een compleet nieuwe engine te ontwikkelen. Kara is het eerste resultaat van deze nieuwe opzet en je moet begrijpen dat we met deze demonstratie slechts 50% van de volledige mogelijkheden gebruiken. Dit filmpje is inmiddels al weer een klein jaar oud."

Kara is niet slechts het product van nieuwe technologie en meer inzicht in de architectuur van de Playstation 3 - het is vooral het resultaat van een geheel nieuwe benadering van motion capture in de studio's van Quantic Dream en een investering in verfijnde technieken die niet onderdoen aan Hollywoods CGI industrie: "De norm is op dit moment full-performance. We schieten het hele lijf, de stem en het gezicht tegelijkertijd", legt Cage uit. "Nog steeds veel studio's hanteren split performance waarbij ze die elementen afzonderlijk opnemen. Dat werkt prima en er zijn natuurlijk fantastische games mee gemaakt. Heavy Rain is op die wijze opgenomen. Maar wij kwamen toch tot de conclusie dat als we meer emotie wilden opbouwen en de prestaties van een acteur optimaal tot zijn recht wilden laten komen we al die losse componenten tegelijkertijd op moesten nemen."

"We hebben geïnvesteerd in onze motion capture studio. Heavy Rain is opgenomen met 28 camera's en inmiddels hebben we die geüpgraded naar 65 camera's. We kunnen op dit moment verschillende acteurs - hun gezichten en hun lichamen - compleet simultaan opnemen. Dat is geen kleine verandering. Dit is hoe films als TinTin en Avatar zijn opgenomen."

Alhoewel er nog maar weinig details bekend zijn over een nieuwe game heeft Cage al wel een duidelijk plan voor de toekomst: "Ik wil de menselijkheid verkennen. Of dat nu in het verleden, heden of toekomst plaatsvindt dat maakt mij niets uit. Het gaat allemaal om de menselijke interactie en de emoties die die relaties opwekken. We voelen, we hebben lief en we haten. Dat is waar ik mijn aandacht op wil richten. De rest is allemaal een bijzaak".

Niets minder dan adembenemend: Project Kara

Lees ook dit