Rage
Woede en woestenij komen samen.
Het is een lange tijd stil geweest rondom Rage, de nieuwe IP van ontwikkelaar id Software. Na wat screenshots en een enkele trailer kwam er weinig meer naar buiten over de titel. Op de GamesCom werd Rage echter in volle glorie getoond. Wij waren erbij en gingen met een goed gevoel weg.
Stel je voor: je loopt door een postapocalyptische wereld en je hebt de beschikking over een gevarieerd wapentuig, iets dat ook wel nodig is om groepen gemuteerde wezens van je af te houden. Verder kun je in de wereld gaan en staan waar je wilt en doemt er zo nu en dan een nederzetting op aan de horizon. Aan welke game doet dit je denken? Waarschijnlijk Fallout 3. Maar ook Rage past binnen dit plaatje en hoewel het spel veel gelijkenissen vertoont met Fallout, heeft het zeker een eigen smoel.
Rage speelt zich in de nabije toekomst af waar een komeet het grootste deel van de Aarde heeft verwoest. Voordat deze ramp echter plaatsvond werd geprobeerd de mensheid te redden door bepaalde personen (artsen, intellectuelen maar ook jij) in te vriezen in zogenaamde Arcs. Dit plan loopt echter niet helemaal lekker als de Arcs kapot gaan. Jij overleeft en stapt eerder dan gepland de wereld in.
In de basis is Rage een first-person shooter – een bijltje waar id eerder mee heeft gehakt, met bijvoorbeeld Wolfenstein. Tijdens je avontuur krijg je een flink arsenaal aan wapens tot je beschikking, waaronder een standaard pakket van pistolen, shotguns en SMG’s, maar ook kruisbogen en turrets die je neer kunt zetten. Dit heb je ook wel allemaal nodig want de wereld is er niet fraaier op geworden na de komeetinslag: verschillende mutanten en wezens dwalen rond.
Maar Rage is geen simpel knalfestijn, volgens de ontwikkelaar is de game een FPS met elementen van andere genres eromheen gebouwd. Een klein voorbeeld is het verzamelen van allerlei spullen en het looten van vijanden. Een voordeel is dat je geen slots of gewichtslimiet hebt, dus je kunt onbeperkt dingen oppakken. De theorie hierachter is dat alles wat je vindt je kunt gebruiken, verkopen voor veel geld of er iets mee in elkaar kan zetten, waaronder wapens.
Net als in een RPG zijn er ook nederzettingen te vinden in het desolaat gebied. Deze kun je bezoeken en dienen als een soort hub waar je informatie over het verhaal kunt krijgen, dingen kunt (ver)kopen en missies aan kunt nemen. De eerste missie die we te zien krijgen is een introductie; we moeten de burgemeester in Wellspring vinden. Eenmaal daar aangekomen treffen we een soort ‘Steampunk’-achtig figuur met een grappige snor en groot monocle, die ons uitlegt dat we een groep van de Shrouded-bende op moeten ruimen. Zij maken anderen het leven zuur met hun RC-cars: radiografisch bestuurbare autootjes met explosieven erop.
Dus trekken we erop uit en vinden deze bende in een grot ergens in het Wasteland. Hier zien we de deskundigheid van id Software met shooters. De actie spat van het scherm af als je groepen Shrouded neermaait met je machinegeweer en tactisch geplaatste turret. Al moet gezegd worden dat de AI af en toe nog niet helemaal lekker reageerde, maar dit zal nog zeker weggepoetst gaan worden.
De ontwikkelaar legt uit dat dit gebied altijd al beschikbaar was – het is een nagenoeg een volledig open wereld - maar dat er delen bestaan die missiegebonden zijn. Zo krijg je deze missie voor het eerst zelf de beschikking over de RC-cars en kun je een deur opblazen, die anders nog niet open ging, “open and directed”.
Het grootste ‘subgenre’ in Rage is echter het racegedeelte. Je hoeft niet alleen maar lopend stuken af te leggen in de spelwereld maar je kunt ook verschillende voertuigen verkrijgen. Je moet niet denken aan flitsende auto’s of iets dergelijks maar bijvoorbeeld aan een buggy. Het heeft een zeer hoog Mad Max gehalte. In Wellspring ligt Micks Garage, dé plek om heen te gaan als je een voertuig wilt scoren. We zien dat je een standaard buggy kunt kopen, maar ook een quad en een uitgebouwde, gepantserde buggy.
Wanneer je een voertuig hebt kun je meedoen aan races waarmee je Race Certificates wint. Deze racecertificaten zijn de valuta voor het upgraden van je stalen ros. Je kunt wagens bijvoorbeeld bepantseren of allerlei wapentuig er opzetten. Hierdoor zijn de racestukken te vergelijken met Full Auto waar je iedereen helemaal kapot kunt knallen en speed boosts op kunt rapen.
Om echter de beschikking te krijgen over de beste voertuigen kun je een sponsoring aangaan. Tijdens onze demonstratie kunnen we gesponsord worden door Mutant Bash TV. Dit is een programma dat het best te vergelijken is met de Schwarzenegger–film The Running Man. Het enige wat jij moet doen is deelnemen. Dus stap je in een arena waar mutanten op je afkomen in allerlei soorten en maten. De enige regel is “Kill or be killed”.
Zo lijkt Rage een veelzijdige shooter te gaan worden. Wij waren erg onder de indruk van wat we te zien kregen. De actie zag er spectaculair uit en ook het racegedeelte – waar we van te voren onze twijfels over hadden - lijkt perfect te passen in het Mad Max-achtige stijltje. Grafisch zag het er ook al strak uit: de Wasteland, de over-de-top personages en Wellspring waren een lust voor het oog. Kortom, Rage was een van de verrassingen van de beurs en kan zeker een grote titel gaan worden.