Skip to main content

Ratchet & Clank: A Crack in Time (hands-on)

Hoog tijd voor vernieuwing?

Het wordt tijd om de ruimte nog eens te redden. Als we Insomniac Games mogen geloven staan we er slecht voor. Zonder het ultieme duo Ratchet and Clank waren we al lang overrompeld geweest door space-demons of gehypnotiseerd door intergalactisch tuig. In de nieuwe R&C: A Crack in Time krijgen we een vernieuwd concept te zien, benieuwd welk onheilspellende gebeurtenis de mensheid nu weer moet ondergaan.

De laatste Ratchet & Clank titels op de PS3 volgden allemaal eenzelfde overkoepelend verhaal. Fans van de serie zijn dus al bekend met de kleine wezens die een grote interesse hebben ontwikkeld in Clank. Aan het einde van vorige titel zagen we dat Clank nog steeds in handen is van de Zoni die een dokter hebben ingehuurd om hem te repareren, de kwaadaardige Dr. Nefarious. Ideaal moeten de makers gedacht hebben om een nieuwe twist aan de game te geven.

Qua humor en verhaal zit het op het eerste vlak alvast goed. We hebben de game kort in werking gezien en A Crack in Time zit vol met spraakmakende momenten, leuk getypeerde personages en genoeg komische momenten om je aan je scherm vast te houden. Het is zeker geen episch verhaal en ik heb mijn bedenkingen bij de Nederlandse stemmen (gelukkig zijn de Engelstalige van hoger niveau), maar het overstijgt de kouwe kleffe kafka die we van veel emodrama’s te verwerken krijgen tegenwoordig.

Actie, ontploffingen en tools die zelfs Freud zouden doen opkijken, Ratchet is terug.

Er zit heel wat meer variatie in de levels dankzij een goede afwisseling van snelle actievolle opdrachten en langere scènes waarin je puzzels en mysteries moet oplossen. In de actierijke gebieden bestuur je Ratchet en zijn nieuwe sidekick en voelt de game aan zoals voorheen. Je springt, schiet, stoot en sluipt je weg doorheen de verschillende levels gebruik makend van verscheidene tools en wapens om je leven makkelijker te maken.

Zoals steeds heeft Ratchet een heel assortiment aan wapens meegekregen met ook tal van nieuwkomers. Buzz Blades, Cryo-Bomb Gloves, de Plasma Striker en de Sonic Eruptor…Leuke speeltjes die je op elk moment controle geven over de situatie. De Sonic Eruptor bijvoorbeeld duwt vijanden over een ruime afstand terug, maar kan ook heel wat schade doen wanneer je het op het juiste moment triggered.

Ratchet kan het gebrek aan de beweeglijkheid van Clank goed maken door de nieuwe Hoverboots die je snel over grote, verre en vooral hoge afstanden kunnen transporteren. Qua gameplay levert dit echter niets nieuws onder de zon, tot we aan één van de betere scènes arriveren met Clank in. Zonder veel te spoilen is onze brave robot erin geslaagd om een ware tijdreiziger te worden. Clank kan namelijk acties uitvoeren, deze opnemen, terugspoelen en later terug afspelen. Een schakelaar activeren voor een deur in de verte die na een korte tijd terug sluit wordt op deze manier een makkie, maar het kan ook veel interessanter. Insomniac wist ons namelijk te zeggen dat je tot vier verschillende acties kan opnemen. Deze acties zijn echter niet beperkt tot schakelaars, maar omvatten al je normale klim, spring, glide en smackdown moves.

Je kan nu ook extra schade doen door de zwakke plek van de vijand te raken.

Grafisch merkten we op het eerste zicht weinig verschil met de vorige edities. De game draait even vlot en ziet er gelijkaardig uit, vol kleurrijke levels met veel snelheid, scripting en breekbare objecten. De spacey sfeer blijft aanwezig en toont hoe creatief de makers kunnen omgaan met dit thema.

De Ratchet and Clank serie is ook befaamd omwille van al haar collectibles en verzamelmania. De jongens en meisjes van Insomniac Studios hebben er deze keer zelfs extra veel werk in gestoken, je kan namelijk op ontdekking gaan in de ruimte. Zo kom je andere objecten tegen, planeten en zelfs volledige sidemissies. Leuk voor de fans en ook ideaal om de tools van Ratchet mee te verbeteren of om gloednieuwe gadgets tegen te komen.

Ratchet and Clank: A Crack in Time komt eind deze maand uit en zal wederom hoge ogen gooien op de Playstation 3. Op het eerste zicht weet de game perfect de charme van weleer te behouden, maar voegt het gewoon keer op keer goede content toe. De nieuwe manier waarop Clank puzzels oplost klinkt ons als muziek in de oren en als de actierijke sequenties van hetzelfde niveau zijn als de vorige Ratchet games, moeten we geen angst hebben. Binnenkort hebben we voor jullie trouwens een uniek interview met de developers, ideaal om te polsen naar de toekomst van de serie.

Lees ook dit