Rayman Origins review
Toonbeeld van modernisering.
Het heeft iets rustgevends, dat van links naar rechts lopen. In een tijdperk waarin we vooral overspoeld worden met games die enorme werelden bieden om naar eigen inzicht te verkennen of games met ingewikkelde plots geschreven door belangrijke Hollywoodmensen is het fijn om in Rayman Origins gewoon op start te drukken en meteen te weten waar je heen moet: de andere kant van de hindernis die vlak voor je neus staat. En zo springt en glijdt en zwemt Rayman door prachtige met de hand getekende werelden van links naar rechts met een zekere finesse die we tegenwoordig zelden te zien krijgen.
Niet dat dat betekent dat Rayman Origins een gemakkelijke game is. De game introduceert zichzelf met een aantal eenvoudige levels, maar halverwege de ervaring beginnen de sterfgevallen zich toch op te stapelen. Zeker tegen het einde van de game, wanneer je oudere levels nog eens herbezoekt om medailles te krijgen voor je speedrun, zal het soms wat knarsetanden en heropstarten zijn. Frustrerend wordt het echter nooit want Rayman Origins speelt op een perfect ritme dat ervoor zorgt dat je alsmaar beter wordt. Wanneer het ritme van een level eenmaal in het geheugen van je vingerspieren zit, is het onmogelijk om het nog te verliezen.
Het komt allemaal wat minder nauw wanneer je een aantal vrienden over de vloer krijgt om de multiplayer te spelen. Deze lijkt voor een groot stuk op New Super Mario Bros. Wii en dat is zeker geen zonde. Sterven gaat snel, door eigen schuld of een duwtje van een vriend, maar zolang er één speler in leven blijft kan iedereen moeiteloos teruggebracht worden van de dood. Hierdoor is het spel voor iedereen fijn om te spelen, ook voor diegenen die niet gezegend zijn op het vlak van hand-oog coördinatie.
Een verhaal dat de moeite is om neer te schrijven heeft Rayman Origins niet. Onze held met zwevende handjes en voetjes moet in elke level medailles verzamelen om nieuwe werelden te openen, want dat is nu eenmaal wat platformhelden doen. Elk level geeft je een medaille gewoon om het level uit te spelen, maar daarnaast kun je er ook nog vinden op geheime locaties, krijg je er eentje afhankelijk van hoeveel electoons je verzamelt en valt er nog een laatste te rapen als je dit alles snel genoeg doet. Om alle medailles in een level te halen (en het spel volledig uit te spelen) zal je dus onvermijdelijk alle levels meerdere keren moeten spelen. Je zou kunnen zeggen dat dit de lengte van de game artificieel verlengd maar aangezien je je speelstijl telkens moet aanpassen voelen de levels wel anders aan en bekijk je de game op een andere manier.
Grafisch is de game een pareltje. Rayman Origins is gemaakt met het nieuwe UbiArt, een techniek van Ubisoft om prachtige handgetekende graphics op een eenvoudige manier tot leven te wekken in HD en dat met 60 frames per seconde. Het resultaat heeft meer weg van een interactieve tekenfilm dan van een game. Het is de art die voor een groot stuk voor de aantrekkingskracht van Rayman Origins zorgt. De werelden zijn gewoon zo mooi dat je je blijft afvragen wat er nog kan volgen. De game slaagt erin de gebruikelijke clichés (woestijnwereld, bos, ijs,...) een nieuwe draai te geven zodat geen enkele plek voorspelbaar voelt.
Na mijn lovende hands-on preview van enkele weken terug is het geen wonder dat ik dol ben op Rayman Origins. De game is een genot om te spelen. Werkelijk iedereen kan meteen aan de slag met deze game dankzij de lage instapdrempel. Het biedt een perfecte combinatie van die old-school platformer zoals we die in de jaren '80 en '90 hadden en de moderne elementen die we tegenwoordig gewend zijn zoals regelmatige checkpoints en oneindige levens. Het is een beetje spijtig dat deze prachtige game waarschijnlijk verloren zal gaan tussen al het shooter- en open world- geweld van deze feestdagen, maar voor wie nog eens terug wil naar simpelere dagen is Rayman Origins zonder twijfel de beste keuze.
De review van Rayman Origins doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu beschikbaar voor de PS3, X360 en Wii. Begin volgend jaar zou het spel ook naar de PS Vita komen.