Skip to main content

Rayman Origins

Charmanter was een platformer nooit.

Na jaren is Ubisoft's oermascotte Rayman weer van de partij. En hij keert terug naar zijn roots, want na flink wat 3D-avonturen en konijnengevulde minigamefestijnen, zit hij weer middenin een ouderwetse 2D-platformer. Maar hij is niet alleen: hij werkt dit keer samen met een grote, logge kikker en twee vreemde wezens. Want zo gaat dat in coöperatieve spellen.

Het is makkelijk om de terugkeer naar 2D te wijten aan het succes van spellen zoals LittleBigPlanet en New Super Mario Bros. Dat is echter nogal kort door de bocht. Rayman Origins doet namelijk aardig wat dingen wat deze titels niet deden. Neem bijvoorbeeld de handgetekende modellen, achtergronden en omgevingen. Hierdoor lijkt het spel eerder op een schilderij dan een 2.5D-omgeving. Het is deze charme dat het spel zijn initiële karakter geeft. Op de afgelopen Gamescom liet Ubisoft ons zien dat het spel niet op alleen maar persoonlijk teert.

Net als in Mario moeten spelers zich door een serie aan gethematiseerde werelden heen werken. Deze werelden moeten het gelukkig van meer dan alleen het thema hebben: overal dient zich weer een nieuw spelelement aan, dat tijdens het spelen optimaal benut moet worden om de levels tot een goed einde te brengen. Zo krijg je in sommige levels de mogelijkheid om van grootte te veranderen en moet je in winderige levels je springknop ingedrukt houden om te zweven op luchtstromen. Dit wordt in het begin vrij rechttoe rechtaan toegepast: zo pas je jouw grootte aan om in nissen te komen en zweef je naar hoog hangende platformen. Hoe verder je echter komt, hoe gevarieerder de toepassing. Zo moet je je zweeftechnieken gematigd toepassen om tussen stekels heen te vliegen.

Ieder deel van een level heeft zijn eigen te behalen doeleinden, zoals gevangen diertjes die je moet bevrijden of voorwerpen die gevonden moet worden. Hiervoor krijg je verschillende spelmunten tijdens het spelen. Ben je door het level heen, dan word je nog eens beloond met munten voor de tijd waarin je hem uitspeelde of de punten die je behaalde. Dit zorgt voor een flinke dosis herspeelbaarheid. Een level dat je snel uitgespeeld hebt, daar kun je heel goed nog eens naar terugkeren om zo de resterende munten te verzamelen.

Het ontwerp van de levels is verrassend slim. Spelers moeten zich door keukens met drijvende groenten manoeuvreren en platformen zelfs door een al spelend Tetris-level. Het spel wordt tegelijkertijd verrassend moeilijk: levels lijken ontworpen te zijn met de oude Nintendo-platformers op het oog.

Coöp moet het spel leuker maken voor groepen aan vrienden, maar de chaos die vier spelers op het scherm brengen dreigt het spel nog wel eens onoverzichtelijk over te doen komen. Er wordt gebruik gemaakt van de volledige HD-resolutie van de Xbox 360 en Playstation 3, wat op zijn beurt betekent dat je je soms moet richten op een mannetje dat een centimeter van je scherm in beslag neemt. Vooral speler drie en vier hadden het geregeld moeilijk om zich van elkaar te onderscheiden, omdat ze allebei hetzelfde - maar lichtjes anders gekleurde - personage bestuurden.

Daar tegenover staat dat het spel vrij vergefelijk is wanneer je met je vrienden speelt. Word je uitgeschakeld, dan blaast je lichaam op en hoeft alleen maar een van je medespelers je te slaan om de lucht uit je lijf te rammen. Daarna doe je weer mee alsof er niks is gebeurd. Je legt het loodje pas echt wanneer alle vier de spelers tegelijkertijd zijn uitgeschakeld.

Met zijn charme, slim level design en flinke variatie per spelwereld, is Rayman Origins een van de meest veelbelovende platformers die we in jaren zagen. Het is een fijne twist op dé HD-platformer van het moment, LittleBigPlanet, die zich juist richtte op door spelers gegenereerde content. Rayman laat je alleen levels ontworpen door de ontwikkelaar spelen, maar daardoor ben je ook constant verzekerd van ongelimiteerde, kwalitatieve werelden.

Gameplay footage uit deze veelbelovende platformer.

Het blijft alleen schrikken dat Rayman een volledig retail spel moet gaan worden. Het spel voelt, net als Ubisoft's opkomende game rond Kuifje (of Tin Tin, wat je wil), meer aan als een titel die je voor 10 à 15 euro koopt op Xbox Live of PlayStation Network. Het is nog maar de vraag of Origins veel langer zal worden dan bijvoorbeeld Splosion Man, die je voor een kwart van de prijs op Xbox Live koopt.

Zitten er echter een flink aantal extra uren in, dan leggen wij graag het geld neer voor Rayman's flinke variatie. Het is lang geleden sinds we voor het laatst een spel voorgeschoteld kregen dat met zijn charme alleen al ons zo geïnteresseerd wist te krijgen. De coöp is nogal verwarrend, maar wij hopen er stiekem op dat dit met twee spelers allemaal wel meevalt. Zo niet, dan is de multiplayer spelwereld vergevend genoeg om al te frustratie te voorkomen. En anders zijn er de moeilijke sololevels nog.

Rayman Origins zal vanaf 25 oktober beschikbaar zijn voor de PS3, X360, Wii en 3DS. In de loop van 2012 zal het spel ook verschijnen voor de PS Vita.

Lees ook dit