Razer Wolverine V2 Pro interview: “Onze PS5 controller geeft je een oneerlijk voordeel”
Razer gaat de concurrentie aan.
Hardwareproducent Razer onthulde in november 2022 de Razer Wolverine V2 Pro. Deze pro-controller is speciaal ontwikkeld voor gebruik op de PlayStation 5. Het is uitgerust met Razer Mecha-Tactile Action Buttons, zes extra programmeerbare knoppen, de nieuwe Razer HyperTrigger technologie en ‘trigger locks’. Bijzonder opvallend is dat je deze controller ook draadloos kunt gebruiken, via een 2.4 GHz USB-A dongle die je in de PlayStation 5 plaatst.
Het is een flink gamma aan opvallende features. Reden genoeg om een gesprek te plannen met Tanja Mayer (Business Manager Console Products bij Razer).
(De vragen en antwoorden zijn bewerkt ter helderheid)
Sony benadrukt voor de PlayStation 5 graag dat het de DualSense-controller heeft ontworpen om een unieke ervaring aan te bieden. De controller heeft haptische feedback, een ingebouwde microfoon, en dynamische ‘adaptive’ triggers. Heeft Sony bijgevolg moeilijke vereisten aan jullie gesteld toen jullie de Wolverine V2 Pro ontwikkelden?
Toen we de Wolverine V2 Pro ontwikkelden, wisten we dat onze focus zou liggen op een controller die spelers een competitief voordeel kan geven. Bijgevolg hebben we altijd al een ander doel gehad dan de DualSense controller – dus nee, Sony stelde niet echt moeilijke eisen. We zijn er ook in geslaagd om onze typische Wolverine functies te implementeren.
Wat zie je als typische Wolverine functies?
Wij geven je een oneerlijk voordeel in competitieve games als je onze Wolverine controllers gebruikt. Je hebt niet alleen extra knoppen zodat je je duimen nooit van de sticks moet halen, maar krijgt bijvoorbeeld ook de 2.4 GHz draadloze verbinding van de V2 Pro die tot bliksemsnelle reacties leidt. Ook onze triggers geven je een voordeel: onze HyperTriggers werken met een sensor die dichter dan ooit bij het gevoel komt van een muisklik. Er zitten wel nog steeds ‘trigger locks’ achteraan. Je kunt dus kiezen om die zeer korte actuatie te hebben die lijkt op een muisklik, of liever een grotere actuatie met meer nuance – wat bijvoorbeeld ideaal is voor racegames.
Zijn er verschillen tussen het ontwikkelingsproces voor Xbox versus PlayStation? En komt de Razer Controller Setup app – die ook op Xbox beschikbaar is – naar de PlayStation?
Ik was niet betrokken bij het ontwikkelingsproces van een controller voor Xbox. Maar wat betreft de Razer Controller Setup app: nee, die staat nog niet op de PlayStation en er zijn nog geen concrete plannen voor. Dit is echter onze eerste samenwerking met Sony en daarom denken we dat er nog veel potentieel is om die samenwerking uit te diepen.
Hoe pas je dan de RGB-belichting en de programmeerbare knoppen van de Razer Wolverine V2 Pro aan?
Dit doe je via de Razer Controller app op je smartphone. Je verbindt de controller via Bluetooth met je smartphone en de app wijst zichzelf uit. Voor de duidelijkheid: dat is de enige functie van de Bluetooth op de controller. Je kunt de Wolverine V2 Pro dus niet via Bluetooth verbinden met je PlayStation 5 en pc om te gamen.
De draadloze verbinding van de Wolverine V2 Pro is een belangrijke innovatie, maar het is opvallend dat de controller toch niet het label V3 krijgt. Kun je hier extra uitleg over geven?
We hebben besloten om bij het label ‘V2’ te blijven omdat aspecten zoals de ergonomie, de vorm en de lay-out aansluiten bij het verleden. We willen pas het label V3 gebruiken als het gaat om een volledige herwerking, en dat is nu nog niet het geval.
De V2 Pro kan draadloos gebruikt worden, wat een belangrijk aspect is in de third-party controller sector. Bedraad is vaak nog de norm. Was het meteen een prioriteit voor Razer om de controller draadloos te maken?
Ja, we sprongen op de kans om de Razer Wolverine V2 Pro draadloos te maken, gezien we de immens krachtige Razer HyperSpeed-technologie in ons portfolio hebben. Wanneer we een product ontwikkelen, willen we dat onze spelers een echte premium-ervaring hebben. We halen dan ook alles uit de kast om onze spelers de best mogelijke features te geven. Wil je de Razer Wolverine V2 Pro toch bedraad gebruiken, dan kan dat trouwens. Je kunt de controller verbinden met de PlayStation 5 via de laadkabel en gewoon verder spelen. Ook handig voor wanneer de batterij plat is.
Naar mijn weten is er reeds één andere third-party controller beschikbaar op de PlayStation 5, namelijk de SCUF Reflex for PS5. Hoe ziet Razer zijn eigen marktpositie tegenover die concurrentie?
We hebben vertrouwen in onze marktpositie. Ons grote voordeel is dat we voor deze controller erg nauw samenwerkten met PlayStation, en de licentie bijgevolg erg sterk is. De Razer Wolverine V2 Pro heeft bovendien functies die de SCUF niet heeft. De tactiele actieknoppen zijn bijvoorbeeld geweldig om te gebruiken, met een zeer aangename klik. De 8-wegse D-Pad is ook erg opvallend. Deze voelt bijzonder reactief aan, en geeft je een ongezien niveau van controle. De kwaliteit van de materialen en het algemene design onderscheidt ons echt van de concurrentie.
Op de achterkant van de controller zie ik verschillende schakelaars. De ‘trigger locks’ zijn reeds bekend, maar wat zijn die andere twee schakelaars in het midden achteraan?
Inderdaad, achteraan zitten er nog twee nieuwe schakelaars die de controller vertellen welke input er gekozen is. Met de ene schakelaar vertel je de controller of je het wil gebruiken op pc of op PlayStation; met de andere indiceer je of je draadloos of met draad gaat spelen. Er is ook een Bluetooth knop, maar zoals reeds gezegd is dit enkel bedoeld om verbinding te maken met je smartphone voor de Razer Controller app.
Tot slot: waarom moeten onze lezers nu voor de Razer Wolverine V2 Pro gaan?
Het algemene ontwerp van de Wolverine V2 Pro is echt geweldig. Het is de perfecte samensmelting tussen de identiteit van het PlayStation-merk en Razer. En het heeft simpelweg geweldige functies die je een duidelijk competitief voordeel geven. Dat kun je je vrienden vertellen nadat je nog maar eens wint (lacht).