Red Dead Redemption 2 speelt mooier en beter op Xbox One X
Elke versie getest.
De PlayStation 4, en bijgevolg ook de PS4 Pro, kregen alle aandacht in de marketing in aanloop van de release van Red Dead Redemption 2 waardoor we een vrij goed beeld hebben van hoe Rockstar's nieuwste zich laat spelen op Sony's hardware. Vanaf vandaag kunnen we echter ook de Xbox One-versies van de game bekijken, en de voornaamste conclusie is de volgende: als je op zoek bent naar de allerbeste Red Dead Redemption 2 ervaring, dan is de Xbox One X het platform dat je moet hebben. Rockstar's verbluffende technologische prestatie draait op een native 4K resolutie op de X, en levert daar bovenop ook nog eens de meest vloeiende speelervaring. Dat is een technisch huzarenstukje.
Dat gezegd zijnde, terwijl er een aantal belangrijke verschillen zijn tussen de vier verschillende console versies, is het ook belangrijk te benadrukken dat het ook indrukwekkend is hoe gelijkwaardig de graphics zijn op alle consoles. In de originele Red Dead Redemption had de PlayStation 3 bijvoorbeeld duidelijk minder details in de omgeving (met minder gewassen in het bijzonder) in vergelijking met de Xbox 360-versie die meer gevulde landschappen had. Dergelijke verschillen hebben we niet opgemerkt in deze sequel. Omgevingen zijn even gedetailleerd op alle consoles, rendering effecten zijn bijna volledig gelijk en zelfs de draw distance en pop-in zijn evenwaardig op elke console waar je de game op kan spelen.
De implementatie van bepaalde effecten echter, zoals de kwaliteit van schaduwen en de intensiteit van depth of field, zijn afhankelijk van de resolutie waarop de game gerenderd wordt. En dat aspect verschilt wél sterk tussen elke versie van Red Dead Redemption 2. Bovenaan de ranglijst hier staat de Xbox One X, die native rendert op Ultra HD schermen en er fantastisch uitziet. Op de tweede plaats komt de PlayStation 4 Pro, die een reconstructie techniek gebruikt (waarschijnlijk checkerboarding) om de native 1920x2160 framebuffer naar 4K op te krikken.
Het 'probleem' hierbij is de anti-aliasing oplossing die Rockstar hanteert. Deze verstoort de kwaliteit van de output van de reconstructie techniek en maakt de pixels dubbel zo breed. Hierdoor heb je nog hints naar het originele 1920x2160 beeld, en op een 4K-scherm is dit zeker zichtbaar. We kunnen het nog niet volledig uitsluiten, maar we hebben nog geen bewijs gevonden dat er een versie is met dynamic resolution scaling (DRS, waarbij de console de resolutie automatisch aanpast afhankelijk van de benodigde rekenkracht tijdens het spelen). De pixel count staat dus vast en is onveranderlijk. Neem een kijkje naar de screenshot vergelijkingen op deze pagina, en je merkt dat de X een zichtbaar voordeel heeft.
Zoals verwacht is de resolutie van de PlayStation 4 de de facto standaard van 1080p terwijl de Xbox One S de duidelijk minste ervaring van alle consoles biedt met een pixel count van maar 864p. Het effect van Red Dead Redemption 2's temporal anti-aliasing schaalt mee met de pixel count dus op PS4 is de techniek succesvol. Op Xbox One X zorgt het echter voor een wazig en 'grainy' beeld, en er is vooral een negatieve impact op de kwaliteit van gewassen en het renderen van schaduwen. Dit is niet helemaal verrassend aangezien Microsoft's oudste machine amper 66% van een full HD resolutie haalt. Maar opnieuw maakt dit het resultaat op Xbox One X alleen maar indrukwekkender lijken. De Xbox One X is gemaakt om een output te hebben van vier maal de Xbox One S. Red Dead Redemption 2 levert echter een resolutie boost van maar liefst 6.2x, met daarbovenop nog meer verbeteringen.
Het is dus niet enkel resolutie dat het verschil maakt tussen basis- en verbeterede consoles. Er is ook een verschil in texture kwaliteit. De opslagruimte die de game inneemt is identiek voor alle consoles (106GB op Xbox One, 98GB op PS4) maar de krachtigere consoles maken gebruik van textures met hogere resolutie. Het effect hiervan is vooral merkbaar bij personages en hun kledij. Vreemd genoeg is er echter geen dramatisch verschil in de algemene kwaliteit van de graphics. Dit omdat de art op de textures die gebruikt worden telkens passen bij de resolutie van het systeem waarop gespeeld wordt. Ook tussen de Xbox One X en PlayStation 4 Pro is de kwaliteit van de art gelijkwaardig, ondanks het grote voordeel in RAM dat de Xbox One X heeft.
Daarbuiten, en afgezien van de variatie in de implementatie van ambient occlusion, gaat het allemaal om de prestaties die geleverd worden. En het is hier dat de Xbox One X blijft verrassen. Ondanks het resolutie voordeel tegenover de PS4 Pro en de enorme boost in pixel count versus de Xbox One S, heeft de Xbox One X ook een voelbaar voordeel in prestaties tegenover alle andere versies. Red Dead Redemption 2 mikt op 30 frames per seconde en frame-pacing is consistent op alle platformen, maaar er is een duidelijk verschil in framerate in de meer drukke gebieden van de game. De PlayStation 4 Pro en Xbox One X behouden hun 30 frames per seconden uiteraard beter dan de PS4- en Xbox One S-versies, maar de winnaar blijft de Xbox One X. Met uitzondering van één cutscene die vreemd genoeg moeilijker loopt op de X dan op andere platformen, haalt de console haaast een locked 30fps, met enkel minimale dipjes in de meest gedetailleerde en drukke steden.
De PlayStation 4 Pro staat op de tweede plaats van meest stabiele platform, met heel consistente framerates in de wildernis maar toch framedrops in dorpen en steden. In deze gebieden zakt de framerate duidelijk vaker dan op de X. Er zijn bijvoorbeeld kleine dipjes in Valentine, een van de kleinere dorpen, waar Microsoft's console het zonder problemen haalt. De standaard Playstation 4 en Xbox One S leveren ook goede prestaties in de wildernis maar op beide consoles kan de framerate dalen tot begin de 20 in drukkere gebieden. In deze gebieden heeft de Xbox One S een klein voordeel tegenover de PlayStation 4, wat suggereert dat we op de limiet stuiten van de CPU's (de Xbox One S heeft een iets betere CPU dan de PlayStation 4). Dit verklaart ook waarom de Pro het beter doet, en waarom de X de trofee mee naar huis mag nemen.
Algemeen gezien kunnen we zeggen dat, terwijl Red Dead Redemption 2 zich goed aanpast aan de capaciteiten van elke console, je kan zeggen dat de standaard Xbox One de minste versie is door de lage resolutie. De temporal anti-aliasing (TAA) heeft de hogere resolutie nodig en werkt daardoor minder effectief op de Xbox One S dan op andere consoles. Aan de andere kant is het duidelijk dat hoe langer je kijkt naar wat de X kan doen, hoe indrukwekkender het wordt. De Xbox One X heeft ongeveer 3.3x de rekenkracht van de PlayStation 4, maar wat je krijgt is een resolutieboost van 4 en een haast gelockte 30fps waar Sony's standaard PlayStation 4 zich vaak door scenario's moet worstelen. En ondanks het TAA-effect zijn de kleinste details nog helder zichtbaar op de X en heb je het gevoel dat je 4K-scherm ten volste benut wordt.
Er is dus een duidelijke variatie tussen de verschillende consoles, maar het is belangrijk om ook de positieve punten te beklemtonen. De grote meerderheid van de rendering features zijn gelijkwaardig op alle consoles, zonder duidelijke mankementen op één platform in vergelijking met een andere. Het enige verschil tussen de basis consoles en de sterkere consoles is de resolutie. De framerate varieert wel, maar we durven nog steeds zeggen dat de PS4 en Xbox One S nog steeds een meer stabiele framerate hebben dan de originele Red Dead Redemption, met ook nog eens minder verschillen tussen de verschillende versies. Maar toch, om dit fenomenale game in zijn absoluut beste vorm te spelen, steekt de Xbox One X met kop en schouders boven de rest uit.
Wil je meer weten? Hier lees je over de Red Dead Redemption 2 release en gameplay. Heb je de game al in huis? Lees dan onze Red Dead Redemption 2 gids met tips. Ook hebben we alle Red Dead Redemption 2 cheats voor je!