Red Dead Redemption
GTAIV, maar dan met paarden?
Cowboys en entertainment, het lijkt een mix die de voorbije twintig jaar slechts marginaal in de spotlights heeft gestaan. Hollywood heeft besloten om de stoere woestijnvossen zo goed als volledig te negeren, en ook in het literaire milieu zijn er voor elke stroknabbelende hoeddrager wel honderd orks, elfjes en tovenaars die met de pluimen gaan lopen. Gelukkig hebben ontwikkelaars het Wilde Westen wel herontdekt, waardoor binnenkort niet enkel de nieuwe Red Steel volledig breekt met haar eerder hedendaagse stijl, maar ook het opvallend vermakelijke Red Dead Revolver in 2010 een vervolg krijgt.
Toegegeven: Er is nog aardig wat werk aan Red Dead Redemption, zoals het spel zal heten, maar Rockstar verzekerde ons achter gesloten deuren dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Een geruststelling is dat de game gebruik maakt van de RAGE Engine, de motor waarop eveneens Grand Theft Auto IV draait. Daarnaast worden alle animaties binnen RDR ook nog eens in beeld gebracht met behulp van Euphoria, het stukje software dat er in GTAIV voor zorgde dat het aanrijden van hulpeloze voetgangers zo leuk is.
Red Dead Redemption doet door deze twee elementen op heel wat momenten denken aan Grand Theft Auto in het Wilde Westen, wat eigenlijk nog niet eens zo slecht is. Rockstar San Diego heeft duidelijk gekeken naar het succes dat sandbox games momenteel hebben en heeft dit toegepast in de Red Dead-formule. Zo zal de spelwereld volledig open zijn, compleet met wilde cactusvelden, dorre vlakten en verlaten spookstadjes. Uiteindelijk zal het gebied uit drie grote zones bestaan, alweer iets dat we al eerder in de laatste GTA terugzagen.
Om van de ene plek naar de andere te gaan kun je - hoe kan het ook anders - gebruik maken van een paard. Het edele beest ziet er werkelijk prachtig uit en beweegt ongelofelijk natuurgetrouw, mede dankzij de Euphoria technologie waarover we het zonet al hadden. Het doet iets met een mens om eenzaam op een zwarte merrie doorheen het Wilde Westen te rijden terwijl er achter de bergen een gloedrode zonsopgang te zien is. Doe je dit lang genoeg, dan verstrijkt de tijd natuurgetrouw totdat het uiteindelijk avond wordt en de omgeving er stuk duisterder uitziet. Heb je helemaal geen zin om de uitgestrekte wereld te doorkruisen, dan neem je gewoon de trein, wat het equivalent moet worden van de taxi in, alweer, Grand Theft Auto IV.
Wil je liever niet op een levend beest rijden, dan bestaat er ook nog altijd de mogelijkheid om andere transportmiddelen te gebruiken. Zo gaf men bijvoorbeeld aan dat het kapen van een postkoets geen probleem is voor John Marston, onze stoere protagonist. De man blinkt echter pas echt uit wanneer hij knaltuig in z’n handen gestopt krijgt. Revolvers, shotguns en zelfs lasso‘s, zowat alle wapens die begin de twintigste eeuw in omloop waren schijnen hun opwachting te maken in Red Dead Redemption.
Wanneer de kogels in het rond vliegen is de voornaamste feature binnen het spel dat je de actie tijdelijk kunt vertragen. Tijdens zulke momenten kun je erg precies lichaamsdelen van tegenstanders laten ‘markeren’ met een rood kruisje. Eens je uit deze speciale bullet time terugkeert vuurt John een salvo af richting de ongelukkige armen, benen en hoofden waardoor zelfs de stoerste snoodaard al snel gelijkenissen gaat vertonen met een stinkende gatenkaas. Wie het origineel speelde weet maar al te goed dat dit alles een terugkerend iets is, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds erg leuk aanvoelt om je personage als een malle te zien knallen.
Waar Red Dead Revolver afwisseling probeert te bieden is tussen de missies in. Omdat de speler zijn ding kan doen in een volledig open wereld heeft de ontwikkelaar enkele optionele taken aan het pakket toegevoegd. Eentje daarvan laat het toe om op wilde beesten te jagen om ze vervolgens van hun huiden te ontdoen. Deze stukjes vel kunnen dan weer verkocht worden aan lokale handelaars waardoor jij een extra appeltje voor de dorst kunt verdienen. In totaal zullen er zo’n veertig verschillende dieren in het spel te vinden zijn die elk garant staan voor een andere beloning.
Over het achterliggende verhaal van het spel kwamen we opvallend weinig te weten. Rockstar San Diego houdt de lippen duidelijk stijf op elkaar, al kregen we tijdens de presentatie wel te zien dat John een bevallige dame uit een benarde situatie - ze hing aan een galg - moest redden. Zal romance een rol spelen in Red Dead Redemption? Of voerde ons hoofdpersonage de reddingsactie enkel uit om wat later de bedden van de lokale saloon uit te kunnen gaan testen?
Op al die vragen - en nog veel meer - kunnen we jullie binnenkort een duidelijk antwoord geven nadat we een bezoekje hebben gebracht aan de kantoren van Rockstar. Nu laten we het team rustig verder werken aan Red Dead Redemption en hopen we dat er aan het einde van de rit meer zal overblijven dan Grand Theft Auto in het Wilde Westen, al geven we de ontwikkelaar graag het voordeel van de twijfel. Red Dead Revolver was een degelijk spel dat veel meer aandacht verdiende, dus laten we hopen dat we in 2010 de opvolger terecht in de spotlights kunnen zetten.