Skip to main content

Red Faction: Armageddon (hands-on)

Gestructureerde chaos.

Ik noem het toybox games. Spellen waarin je een gigantische wereld voor je neus krijg waarin je mag doen en laten wat je maar wil. Games die je heel wat speelgoed geven waarmee je zowat alles aan gort kan knallen of slaan. Titels die je eigenlijk niet speelt voor het verhaal, maar eerder om gewoon wat hersenloos plezier te beleven. Vorig jaar was Just Cause 2 de vertegenwoordiger van dit subgenre, maar in 2009 was Red Faction: Guerilla de belichaming van deze luchtige kijk op het open world speltype. Nu keert Red Faction weer helemaal terug in de vorm van Armageddon, maar ontwikkelaar Volition stuurt de reeks deze keer in een andere richting.

Alhoewel, het spel kun je enkel als een verandering van koers zien mocht je Red Faction pas leren kennen hebben met Guerilla. De serie bestaat namelijk al sinds het begin van deze eeuw, en oorspronkelijk was Red Faction een redelijk lineair spel dat zich voornamelijk ondergronds afspeelde. Met Armageddon lijkt men het beste van twee werelden met elkaar te gaan vermengen. Denk de verhaalgedreven opbouw van de originele games, met de ondersteuning van het sublieme wapentuig en de vernietigingsdrang die Guerilla zo populair gemaakt hebben.

En laten we het eens over dat verhaal hebben. Jij neemt de rol aan van Darius Mason, een naam die waarschijnlijk wel een belletje doet rinkelen. Darius is namelijk de kleinzoon van Alec Mason, de held uit Red Faction: Guerilla. Vijftig jaar na de gebeurtenissen uit het voorgaande deel is de oppervlakte van Mars onleefbaar geworden en zit er niets anders op dan ondergronds de samenleving verder te zetten. Net als mollen is een van de voornaamste beroepen het uitmijnen van gangenstelsels geworden. Ook Darius doet dit, maar tijdens een expeditie ontkurkt hij perongeluk een eeuwenoude schuilplaats van de oorspronkelijke bewoners van Mars. En neen, het zijn geen lieve E.T.-achtige wezens, maar eerder bloeddorstige gedrochten die ervoor zorgen dat de door de mensheid gekoloniseerde planeet opeens heel wat minder aantrekkelijk gaat lijken.

Wat volgt is een plot waarbij Darius alle inwoners van Mars op zijn kap krijgt omdat hij verantwoordelijk is voor het ontketenen van Armageddon. Noodgedwongen moet hij de aliens terug zien te drijven, maar gelukkig krijgt hij assisentie van enkele andere personages. Hoewel het verhaal als dertien in een dozijn klinkt merkten we tijdens onze korte speelsessie alvast dat Volition deze keer meer dan ooit een band wil scheppen tussen de speler en de digitale cast van deze nieuwe Red Faction. Darius staat constant in verbinding met zijn boordcomputer SAM die hem allerlei tips geeft, terwijl onze held via zijn intercom op regelmatige basis gesprekken voert met allerhande lotgenoten. We voorspellen nu al dat Armageddon geen prijzen in de wacht zal slepen voor het meest originele verhaal, maar het is sowieso een hele vooruitgang sinds het wat onpersoonlijke Guerilla.

Gelukkig is het niet het plot, maar het wapentuig dat de hoofdrol vertolkt in Armageddon. Favorieten uit het voorgaande deel, zoals de Sledgehammer en de Nano Rifle, zijn terug van weggeweest en nog steeds kun je nagenoeg alles wat je ziet daarmee afbreken. Gebouwen, trappen, muren en zelfs metershoge bruggen storten na enkele welgemikte slagen of schoten als kaartenhuisjes in. En hoewel dit spel meer zal draaien rond confrontaties in een meer gesloten omgeving valt er nog steeds genoeg plezier te beleven door gewoon alles wat je ziet zo creatief mogelijk met de grond gelijk te maken.

Meer zelfs: door de kleinere, meer lineaire opbouw van Armageddon lijkt strategie een tikkeltje meer naar de voorgrond te treden. De door jou losgelaten aliens zijn namelijk erg aggresief en snel waardoor je vaak simpelweg niet de tijd hebt om ze vol te pompen met je Assault Rifle. Een betere optie is om de omgeving als een wapen te gebruiken, en dan komt de gloednieuwe Magnet Gun ten tonele. Het idee achter dit wapen is simpel. Je schiet een negatieve pool tegen iets, om daarna een positieve pool aan iets anders te bevestigen, en de wetenschap doet de rest. De eerste magneet op de grond plakken, en de tweede tegen het plafond zorgt voor een instorting van jewelste. Maar daar stoppen de mogelijkheden natuurlijk nog lang niet.

Want wat zou er gebeuren wanneer je de Magnet Gun op vijanden gaat gebruiken? Op die vraag krijg je meteen een antwoord wanneer je het eens uittest. Magnet Gun + vijand + explosief vat = buitenaardse hutsepot. Magnet Gun + (vijand x 2) = dodelijke body slam! Het klinkt bijna als de skill kills uit Bulletstorm, en dat is het in zeker opzicht ook minus de hilarische benamingen en het achterliggende puntensysteem. We weten nu al dat dit wapen de ster van Armageddon gaat worden en dat er nog leuke filmpjes op YouTube op gaan duiken van creatieve gamers.

Ook interessant is dat je deze keer een heleboel upgrades kunt kopen naargelang de hoeveelheid salvage dat je bij elkaar raapt. Salvage krijg je ondermeer door structuren te vernietigen, maar ook vijanden laten dit kostbaar goedje deze keer vallen. Bij speciale werkbanken mag je deze valuta inruilen tegen allerhande modificaties voor je wapens, zoals de optie om sneller te herladen of minder terugslag van je geweren te krijgen. Dat klinkt nog vrij braafjes, maar ook de meer absurde upgrades zullen hun opwachting maken. Onze favoriet is nu al "Hollow Tipped" waardoor tegenstanders bij de impact van een kogel in duizenden vlezige stukjes uit elkaar spatten.

In hoeverre Red Faction: Armageddon voor lange tijd interessant zal blijven valt nog af te wachten. Veel hangt af van de afwisseling in omgevingen en objectieven, want hoe leuk de Magnet Gun ook is – één wapen is niet genoeg om een volledig spel rond op te bouwen. Het einde van onze speelsessie bestond echter uit een level dat gespeeld werd met een bestuurbare mech suit, wat ons doet geloven dat we nog lang niet alles gezien hebben van deze THQ-titel. Zo is er ook nog een multiplayer mode én een coöperatieve modus die we nog niet konden testen en die dus mogelijk de – volgens de ontwikkelaar – twaalf tot vijftien uur durende singleplayer ervaring nog gaan verlengen. We sluiten af door te melden dat Red Faction: Armageddon een voorlopig positieve indruk wist neer te zetten, en dat de Magnet Gun cool is!

Red Faction: Armageddon verschijnt eind mei voor de PS3, X360 en PC.

Lees ook dit