Red Steel 2
Gesprek over actie op de Wii, motion controls en België.
Eurogamer België kreeg een tijdje terug te kans om in gesprek te gaan met Jason Vandenberghe, een van de ontwikkelaars verantwoordelijk voor het aankomende Red Steel 2. De man zag er niet enkel uit alsof hij zo weggelopen was uit een Japanse actiefilm, maar wist blijkbaar ook erg veel af van alles wat met Red Steel 2 te maken heeft. Dit was wat hij ons te vertellen had:
Eurogamer België: Waarom koos je voor een andere setting dan in Red Steel?
Jason Vandenberghe: Wij waren op zoek naar een setting die beter bij de gameplay paste. De Wii MotionPlus laat ons toe om een game te maken die draait rond zwaardvechten zoals je hebt kunnen testen (onze bevindingen daaromtrent komen morgen online, red). Maar voor een game met zwaarden heb je een wereld nodig waar mensen zwaarden dragen en dat is niet de wereld die wij kennen - lacht -. In de eerste Red Steel probeerde het team een wereld te creëren waar het wel kon. Toch voelde het nog steeds vreemd aan.
Eurogamer België: Is de Wii MotionPlus de belangrijkste reden om een tweede deel van Red Steel mogelijk te maken?
Jason Vandenberghe: Wij weten dat het eerste deel niet door iedereen goed ontvangen werd. Maar eigenlijk was het team al aan Red Steel 2 aan het werken toen Red Steel pas in de winkels lag. Er was een grote drang binnen Ubisoft om een tweede deel uit te brengen. Toen was het ons wel duidelijk dat we moesten focussen op de besturing en het gevoel dat de speler krijgt wanneer hij wapens gebruikt. De Wii MotionPlus gaf ons de ruimte om het zwaardvechtgevoel echt naar voren te brengen.
Eurogamer België: Ligt volgens jou de toekomst van gaming bij de motion controls?
Jason Vandenberghe: Ja, het lijkt mij ook mogelijk om wat wij nu al geleerd hebben ook te gebruiken voor Natal en de PlayStation motion controller. Momenteel zijn er nog wel geen plannen om de franchise uit te breiden naar andere platformen. Wij willen eerst zien wat de fans van Red Steel 2 denken. Maar motion controls zijn zeker en vast de toekomst. We hebben ze nu en er is geen weg terug.
Eurogamer België: De stijl van de game is ook compleet anders. Ligt de mix van Aziatische en Westerse stijlen binnen je interessegebied?
Jason Vandenberghe: Ja, uiteraard. Deze stijl is eigenlijk het werk van de art director Stephane Bachelet. Hij en ik waren het erover eens dat dit een meer interessante grafische aanpak is voor videogames. Wij waren op zoek naar een look die meer de fantasie aanspreekt en gamers aantrekt.
Eurogamer België: Geeft je Amerikaanse opvoeding en levenstijl je niet een interessantere voedingsbodem voor creativiteit? Het is nu éénmaal een mengeling van diverse culturen.
Jason Vandenberghe: Dat is inderdaad het grote voordeel van een Amerikaanse achtergrond hebben. Wij zijn zo'n mix van verschillende culturen en stelen constant de beste elementen eruit - lacht -. Ik denk zelfs dat dit hielp toen ze mij hebben aangeworven om in Parijs te werken.
Eurogamer België: Vele gamers hangen nog steeds vast aan het cliché dat geweld niet bij de Wii past. Neemt Ubisoft dan geen risico met het uitbrengen van een gewelddadig videogame?
Jason Vandenberghe: Ik noem dat de grote hardcore Wii-gamer jihad. Waarom zou geweld op de Wii niet kunnen verkopen? Neem nu MadWorld, dat was één van de fijnste games ooit. SEGA was ook meer dan tevreden met de verkoopcijfers. Zij wisten dat als je een ultra gewelddadig spel uitbrengt op eender welk platform er kopers zijn. Je verkoopt weliswaar minder, maar de budgetten zijn er al van in het begin aan aangepast.
Jij hebt een Wii en ik heb een Wii. Wij zijn toch gamers? Ik praat elke dag met gamers die een echt spel voor gamers op de Wii willen. Het wordt een self-fulfilling prophecy, en op een bepaald moment kunnen ontwikkelaars inderdaad beslissen om zulke games niet meer te maken voor de Wii. Voor mij is het te makkelijk om gewoon te zeggen dat de Wii iets is voor non-gamers.
Eurogamer België: Welke games speel jij zoal dan op Wii?
Jason Vandenberghe: De games die ik speel zijn titels zoals House of the Dead en Dead Space. Daarnaast speel ik ook games zoals Animal Crossing, de Mario-games en Harvest Moon. Ik speel die niet omdat ik een kind ben, maar gewoonweg omdat ze leuk zijn.
Eurogamer België: Je naam doet vermoeden dat er diep vanbinnen een Belg in je schuilt.
Jason Vandenberghe: Inderdaad, maar dit is wel pas de eerste maal dat ik in België ben. Merk je mijn Belgische neus niet op - lacht -? Mijn familie komt oorspronkelijk uit Brugge en Antwerpen.
Eurogamer België: Wij hopen alvast dat je wat meer in België langskomt. Bedankt voor het interview.
Jason Vandenberghe: Geen probleem.
Red Steel 2 ligt vanaf 25 maart in de winkelrekken. Neem zeker ook onze hands-on preview door voor nog meer informatie over Red Steel 2.