Resistance 3 (hands-on)
Van Oklahoma tot St. Louis.
Binnen twee maanden nemen Sony en Microsoft het rechtstreeks tegen elkaar op. Beide partijen lanceren in september een shooter die exclusief verbonden is aan hun respectievelijke platformen, en allebei de games zijn ondertussen aan hun derde deel toe. Ik heb het natuurlijk over Gears of War 3 en Resistance 3, titels die volgens mijn bescheiden mening steeds in de schaduw staan van twee andere FPS-games, zijnde Halo in het Xbox-kamp en Killzone in het PlayStation-kamp. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat hetgeen we in september op ons bord krijgen minderwaardig is, want de preview disc die we een tijdje terug van Resistance 3 ontvingen was niet van de poes.
Al was dat niet bepaald een verrassing gezien het spel op de voorbije E3 ook al een goede indruk op ons maakte. Ontwikkelaar Insomniac lijkt – misschien wel voor de laatste keer – alles op alles te zetten in dit derde deel, en het verhaal gaat meteen van start met een knal. Nathan Hale, de protagonist uit het origineel en diens opvolger, is dood. Vier jaar na de gebeurtenissen uit Resistance 2 neemt Joseph Capelli de fakkel over als hoofdrolspeler, maar de situatie is er sindsdien niet bepaald op vooruit gegaan. Ongeveer negentig procent van de volledige wereldbevolking is namelijk besmet met het agressieve Chimera virus, waardoor slechts een kleine groep aan overlevenden de strijd nog kan aangaan met het buitenaardse gespuis.
Gelukkig is Capelli niet bepaald een watje. Hoewel we hier nog steeds te maken hebben met een stoere kerel, voelt het personage wat menselijker aan doordat hij een vrouw en een kind heeft. Onze held gaat met andere woorden de strijd met de Chimera niet enkel aan om de mensheid te redden, maar ook om ervoor te zorgen dat zijn zoontje nog een toekomst heeft op onze aardbol. Dat klinkt allemaal wat dramatisch, maar maak je geen zorgen: Resistance 3 is nog altijd een pure first person shooter waarin problemen opgelost worden door je arsenaal leeg te knallen.
Het wapentuig in een Resistance game speelt naar goede gewoonte haast een even grote rol als het personage dat je bestuurt. Insomniac Games brengt in deeltje drie heel wat oude bekenden terug, waaronder de Bullseye en de Auger, maar voegt ook enkele nieuwe speeltjes toe aan de mix. Zo is er de Mutator, een wapen waarmee je een toxische mist uitspuwt waardoor vijanden uiteindelijk ontploffen. Onze favoriet is nu al de Dead Eye, een spiper gun waarvan de secundaire vuurmodus bestaat uit het lanceren van een alles vernietigende straal die headshots plaatsen net dat tikkeltje spectaculairder maakt.
Ook leuk is dat je gaandeweg je wapens sterker zal maken via een automatisch upgrade systeem. Hoe meer je bijvoorbeeld knalt met je Rossmore – een krachtige shotgun – hoe sterker het ding uiteindelijk zal worden. Je progressie komt via een handig balkje onderaan het scherm in beeld, wat de drang om in level te stijgen enkel maar aanwakkert. Het behalen van Trophies komt verder ook tijdens de gameplay aan bod aan de hand van allerhande statistieken. Het digitale bekertje dat je kan krijgen wanneer je bijvoorbeeld twintig vijanden met een mêlee-aanval naar de eeuwige jachtvelden helpt verschijnt regelmatig in beeld, met daaronder informatie over hoeveel slagen je nog zult moeten uitdelen om de Trophy in ontvangst te mogen nemen.
Voor mensen die geen interesse hebben in de lengte van hun digitale penis heeft Resistance 3 gelukkig nog genoeg onversneden actie te bieden. De nieuwe typen vijanden weten de geroutineerde speler alvast te voorzien van een nieuwe uitdaging. Zo zijn er de Long Legs, een variant op de bekende Hybrid die voorzien is van uitermate lange benen. Hierdoor kan het wezen tientallen meters in de lucht springen, en je bijvoorbeeld van op de daken van gebouwen bestoken met kogels.