Resistance 3
Buitenaards goed in 3D.
Op de voorbije E3 toonde Insomniac Games niet zonder enige trots de derde telg uit de Resistance-reeks. Zoals het tegenwoordig bijna elke titel voor de PlayStation 3 betaamt, worden de PS Move en stereoscopische 3D ondersteund. Gelukkig zijn dat niet de enige vernieuwingen waarmee de ontwikkelaar uitpakt.
We bevinden ons in het jaar 1957, vier jaar na de gebeurtenissen in Resistance 2. De Chimera zijn er in geslaagd om negentig procent van de wereldbevolking uit te roeien. Wat er overblijft van de mensheid verbergt zich tussen de ruïnes van wat ooit hun thuis was. Om niet volledig ten onder te gaan, schakelen de overlevers over op guerrilla-tactieken.
In het midden van deze chaotische wereld vinden we oneervol ontslagen Sentinel Joseph Capelli samen met zijn vrouw en zoon. Wanneer de Russische wetenschapper Fyodor Malikov opduikt met een manier om de Chimera een grote klap uit te delen, trekt Capelli van Haven, Oklahoma naar New York om wat er overblijft van de mensheid te redden.
Tijdens de presentatie werden wij alvast verrast door maar liefst drie demo's: een mislukte hinderlaag in Saint Louis, een aanval van de Chimera op Haven en een sniper level op Mount Pleasant. Het ziet er dus naar uit dat er genoeg afwisseling in de game gaat zitten om de spelers te boeien.
Op Mount Pleasant krijg je het sluipschuttersgeweer van de Chimera ter beschikking, de Dead Eye. Helaas genoeg maak je er ook kennis met de nieuwe Sniper Hybrid, die over hetzelfde wapen beschikken. Om voor extra problemen te zorgen, worden deze wezens onzichtbaar en het enige wat hun weggeeft is een rode laserstraal wanneer ze je in hun vizier hebben. Daarna duik je een mijn binnen, waar je de Shield Drones tegenkomt. De vliegende robots wekken een ondoordringbaar krachtveld op om een Chimera te beschermen en moeten daarom dus eerst uitgeschakeld worden.
Alle afwisseling die er getoond werd, had als voornaamste reden om uit te pakken met de herintroductie van het weapon wheel. Verschillende vijanden vergen verschillende wapens en een snelle switch is onontbeerlijk om je overlevingskansen te verhogen. Toch is er niet één manier om de dingen aan te pakken en zal iedere speler zijn eigen stijl ontwikkelen.
Er is alvast genoeg keuze aan oude wapens zoals de vernieuwde Auger, maar het wordt vooral uitkijken naar enkele van de nieuwe mutantenverdelgers zoals de Atomizer. De primaire aanval is het simpelweg afschieten van elektrische stroomstoten, maar het is vooral de secundaire functie die de aandacht wist te trekken. Hiermee schiet je een projectiel af dat de aanwezige vijanden in een kolkende vortex laat ronddraaien.
Al dat wapentuig maakt ook gebruik van een nieuwe upgrade methode waarbij de speler beloond wordt voor het gebruik van een specifiek wapen voor een langere tijd. Niet alleen geeft elke upgrade extra kracht of functionaliteiten, maar het uitzicht verandert mee. Zo zie je het wapen dus fysiek evolueren.
Grafisch ziet de game er nu al dik in orde uit, in de oude en vertrouwde stijl van bruine tinten. Maar het moet gezegd worden dat de mannen van Insomniac Games niet zomaar een grafisch update hebben uitgevoerd. Zelfs in stereoscopische 3D ziet het geheel er vloeiend uit en doen de weereffecten je verstommen van verbazing. Het lijkt wel of de wind bijna letterlijk door je haren waait.
Op gebied van de multiplayer wordt er online gekozen voor matchen met maximum zestien spelers. Gamers moeten experience points verdienen om zo speciale loadouts, tactische attributen en wapens te verdienen. De co-op is zowel online als in split-screen te spelen, maar er zal geen co-op van acht spelers meer zijn zoals in Resistance 2.
Wat wij tot nu toe te zien kregen van Resistance 3 doet ons het beste hopen. Nog steeds weet de franchise zich overeind te houden in het overvolle marktsegment van first-person shooters. De vroege release in september en kwaliteitsvolle aanpak maakt dat deze titel meer dan waarschijnlijk weer een groot succes wordt.
Resistance 3 verschijnt op 9 september in de winkelrekken, en dat exclusief voor de PlayStation 3.