RollerCoaster Tycoon World is de inkomprijs voorlopig niet waard
Hands-on met de Early Access-versie.
Bijna twee jaar na de officiële aankondiging en drie ontwikkelaars later, lanceert Atari op 30 maart een Early Access-versie van RollerCoaster Tycoon World. Niet geheel wat de fans hadden verwacht, maar volgens de uitgever een cruciale beslissing om de community inspraak te geven en samen de game naar nieuwe hoogtes te tillen.
De attracties en tools waarmee je in deze voorlopige versie aan de slag kunt, lijken op het eerste zicht niet gering: 33 vlakke attracties, tien soorten rollercoasters die je zelf kunt ontwerpen, verschillende winkels in diverse stijlen en een heleboel planten en voorwerpen om je omgeving op te smukken. Genoeg bouwmateriaal om je een tijdje zoet te houden.
Al deze voorwerpen roteer en verhoog je naar eigen believen. Je hangt niet aan symmetrie vast. Als je toch alles netjes naast elkaar wilt hebben, gebruik je een grid. Hiermee meet je in een oogopslag de afstanden tussen objecten en zet je alles mooi op één lijn. Tenminste, als de game dit toelaat. Te vaak is het nog onduidelijk waarom je bijvoorbeeld een zitbank niet hier maar wel een metertje verder kunt plaatsen. Of waarom paden niet gewoon in rechte hoeken op elkaar aansluiten. Die kleine ongemakken zorgen ervoor dat het ontwerpen van het pretpark te vaak frustreert. Als ontwikkelaar Nvizzio Creations met RollerCoaster Tycoon perfectionisten wil bekoren, moet de user interface duidelijker worden.
De tools om een rollercoaster te bouwen zijn daarentegen wel handig, eenmaal je ze begrijpt. Met slechts de muis en verschillende functies van de shift-toets pas je de hoogte, hoek, buiging en helling van je track aan. Achteraf voeg je gemakkelijk boosters of remmen toe. Het is aanvankelijk niet eenvoudig om het ontwerp dat in je hoofd zit precies naar de game te vertalen, maar mits wat oefening schud je toch iets spectaculairs uit je mouw. Dan heb je al snel een mastodont van een houten achtbaan die je meermaals de lucht inwerpt of een zwevende coaster die enkele keren rond zijn as draait. Na de testfase zie je ook exact welke stukken je bezoekers wel of niet leuk vinden. Al is het momenteel niet gemakkelijk om een spectaculaire rit te ontwerpen, zonder dat iedereen kotsmisselijk naar buiten komt en uiteindelijk zijn maaginhoud verliest.
Die vuiligheid wordt door je personeel schoongemaakt. Dat is in ieder geval de bedoeling. Al je werknemers hebben nu hun eigen kleine uitvalsbasis die je tussen de attracties bouwt. Van hieruit vertrekken ze op hun schijnbaar compleet willekeurige ronde. Klusjesmannen nemen op het laatste nippertje een omweg naar een kapotte attractie. Conciërges kuisen twee plasjes braaksel op, om vervolgens de volgende drie straal te negeren. Momenteel is het in RollerCoaster Tycoon World dus bijna onmogelijk om je park te onderhouden. De ondermaatse AI en hoekige animaties van je personeel zijn de zoveelste herinnering dat deze game nog verre van van een afgewerkt product is.
Ook technisch is RollerCoaster Tycoon World nog geen spectaculaire attractie. Grafisch presteert de game ondermaats: verouderde modellen en animaties, vage textures en een frame rate die om onverklaarbare redenen plots in elkaar zakt. Het is nog steeds een aanzienlijke verbetering tegenover RollerCoaster Tycoon 3, maar onvoldoende voor een hedendaagse game. Tel hier nog enkele crashbugs bij op en je kunt besluiten dat er ook technisch nog heel wat werk voor de boeg is.
De kern van een RollerCoaster Tycoon-game is echter nadrukkelijk aanwezig en blijft aantrekkelijk. Attracties bouwen en ontwerpen om bezoekers geld af te troggelen, blijft een plezier. Maar voorlopig werkt de game zichzelf nog te hard tegen. De Early Access-versie van RollerCoaster Tycoon World biedt een degelijk fundament om tot een volwaardige deel van de serie uit te groeien, maar wordt momenteel nog te veel door bugs en frustraties geplaagd.
RollerCoaster Tycoon World is nu in Early Access verkrijgbaar voor de pc.