Ruined King: A League of Legends Story review - Gekroonde RPG
Niet geruïneerd.
In de Ruined King: A League of Legends Story review van Nathan lees je hoe Airship Syndicate het League of Legends-universum van Riot Games als RPG benadert. Een succesverhaal, of niet?
Riot Forge lanceert Ruined King: A League of Legends Story simultaan met Hextech Mayhem. Daarmee zet de uitgever zijn offensief van League of Legends-spin-offs verder, met nog eens twee games gepland in 2022. Voor Ruined King kreeg Darksiders Genesis-ontwikkelaar Airship Syndicate toegang tot de begeerde 'IP'. Terwijl Hextech Mayhem een explosief, maar gezapig tussendoortje blijkt, is Ruined King een uitdagende en diepgaande singleplayer-RPG die het League of Legends-universum op stijlvolle wijze verkent.
Met maximaal zes Champions verken je vrij de 'overworld' van Bilgewater en Shadow Isles om de terugkeer van de Ruined King te stoppen. Zowel die context als elke Champion worden met een korte backstory gepresenteerd en dat schept meteen de nodige sfeer. 'Cel shaded'-achtige cutscenes en getekende dialogen zetten namelijk het fantastische uiterlijk van de wereld en de personages in de verf. Zelfs tijdens gevechten gaan 'Ultimate'-aanvallen met een animatiefilmpje gepaard. Bovendien vormen de zes Champions een bont en ongebruikelijk allegaartje, wat ook blijkt uit hun ongemakkelijke maar grappige dialogen. Ruined King toont meteen dat het een verrassende, frisse kijk op League of Legends is.
De combat van Ruined King: A League of Legends Story vormt met zijn Lane Initiative System echter het paradepaardje. Er zijn drie types abilities die je binnen drie verschillende 'lanes' kunt uitvoeren: de Speed, Balance en Power Lane. Balance hanteert een normale uitvoering, in Speed reageer je sneller maar met minder effect, terwijl Power juist meer tijd nodig heeft om je vaardigheden krachtiger te voltooien. Je Lane-abilities kosten je Mana, maar Instant abilities genereren wel Overcharge voor tijdelijke extra Mana. Daarnaast vult het team samen de Ultimate-meter die één Champion alleen mag inzetten. Een hele boterham, maar de ontwikkelaar legt alle systemen nauwkeurig uit. Bovendien zijn de componenten dusdanig goed uitgewerkt, dat je echt je gevecht moet plannen of - dankzij het turn-based principe - bijsturen. Pluim op de hoed van Airship Syndicate, dus.
Daar houdt het echter niet op, want Ruined King: A League of Legends Story heeft een Initiative Bar Region die nog een laag diepgang aan het Lane-systeem verleent. Als je een Shrine bezoekt, dan schenkt die jouw team een specifiek effect in het volgende gevecht. Maar zelfs zonder Shrine zorgt een Wildcard voor zo'n interactieve zone met een buff of debuff voor jou én je vijanden. Aangezien elke Lane-ability je positie op de Lane beïnvloedt, val je mogelijk net binnen die zone die bijvoorbeeld je 'critical hit'-kans verhoogt. Bovendien zorgen sommige aanvallen voor een 'push back' die een vijand weer wat van de zone wegduwen. Je bent dus nooit klaar met alleen je abilities plannen. De extra buff/debuff-zone zorgt ervoor dat elk gevecht anders en net dat tikkeltje uitdagender is.
Ook buiten de gevechten moet je je in Ruined King: A League of Legends Story op het volgende conflict voorbereiden. Ability Points zet je namelijk in op de skill tree van elke vaardigheid. Dat gaat van pakweg een hogere 'critical hit'-kans tot minder Mana-kosten. Je mag echter een skill tree resetten en een volledig ander pad uitstippelen, mocht dat de volgende keer beter uitkomen. Daarnaast heb je vijf verschillende uitrustingen die je stats beïnvloeden en recht uit de League of Legends-wereld komen - denk daarbij aan Doran's Ring of Manamune. Bij handelaars koop je ten slotte de gekende Mana en Health Potions en je bent weer gevechtsklaar. Ruined King verschaft je meer dan genoeg opties om elk gevecht en de rest van het avontuur boeiend te houden.
Dat goed uitgekiende systeem vertoont desondanks een schoonheidsfoutje. Zo zijn de 'encounters' in de overworld niet random en redelijk talrijk. Geen nood, want bij Rest Points zijn je Health en Mana weer volledig aangevuld. Daardoor respawnen echter alle reeds verslagen vijanden. Je moet dus haast kiezen tussen telkens weer naar Rest Points terugkeren of telkens al je Potions opsouperen. Bijgevolg ga je vrij traag vooruit en worden sommige gevechten een sleur in een game die voor de rest zeer genietbaar is.
Ruined King: A League of Legends Story heeft heel wat troeven om zowel LoL-veteranen als nieuwkomers te enthousiasmeren. De stripachtige artstijl en wervende cutscenes zorgen voor degelijke sfeerschepping en ook de wisselwerking tussen zes ongebruikelijke Champions legt de basis voor een nieuwe kijk op het LoL-universum. Het combatsysteem is complex maar effectief, want je gevechten slim plannen vormt de basis voor succes. Bovendien scheppen de Initiative Bar Region, de variabele skill trees en de uitrustingen alleen maar meer diepgang. Hoewel de vele gevechten zorgen voor wat sleur, valt er toch genoeg te beleven om door te gaan. Riot Games mag tevreden zijn met Airship Syndicates interpretatie van 'hun' game, want de studio heeft League of Legends verre van geruïneerd.
Voor de Ruined King: A League of Legends Story review speelde Nathan op een pc.