Runesysteem Diablo III wordt vernieuwd
"We lopen elke keer weer vast op de runes in dit spel."
Blizzard werkt inmiddels al vijf jaar aan de langverwachte opvolger van de Diablo reeks. Het is weinig verrassend dat er in die jaren flink gesleuteld is aan de RPG maar met geen ander aspect van de game hebben de developers zo geworsteld als met het runesysteem. In een laatste dramatische herziening is er voor een compleet nieuwe en versimpelde koers gekozen om Diablo III van een portie machtige runemagie te voorzien.
In een blog post van game director Jay Wilson legt hij uit dat ze het hele idee van de willekeurige runedrops compleet op de schop hebben gegooid: "We lopen elke keer weer op de runes vast in dit spel."
"Diablo draait om random item drops. Maar met ruim 120 skills betekende dit dat we uiteindelijk 600 varianten van de runes zouden moeten gebruiken. Daarnaast heeft elke rune vijf krachtniveaus dus dat zou dan betekenen dat we op 3000 verschillende exemplaren uit zouden komen. Op het moment dat je je dat realiseert weet je dat je een probleem hebt.", zei Wilson.
"Later in de game zouden spelers zich ook een slag in de rondte moeten werken om deze runes in te kunnen zetten. Als je het al irritant vindt om drankjes en zwaarden te sorteren kun je je voorstellen wat het voor je inventory zou betekenen om met zulke aantallen runes te werken."
Met de introductie van de zogenaamde skill runes hoopt Blizzard nu een veel overzichtelijkere spelervaring te bieden. De runes hebben nu slechts een enkele rank maar kunnen nog steeds worden ingezet om skills te complementeren en te versterken.