Sam Bennett over LittleBigPlanet
"We leggen alle creativiteit in de handen van de speler"
LittleBigPlanet is misschien wel de meest gewilde titel voor de PlayStation 3 wat betreft het einde van dit jaar. Eurogamer Benelux ging even aan tafel zitten met Sam Bennett, werkzaam bij ontwikkelaar Media Molecule, om het eens grondig over deze game te hebben. Het resultaat valt te lezen het onderstaande interview, alsook onze preview die zopas online is verschenen.
Eurogamer: LittleBigPlanet is best een vreemde titel als je het vergelijkt met de doorgaande games die nu domineren op de lijst van Sony. Hoe zijn jullie eigenlijk op het idee gekomen en wie heeft het startsein gegeven?
Sam Bennett: Ik kan zo niet zeggen wie er precies verantwoordelijk is voor het spel, dat zijn we namelijk allemaal. We wilden een game maken waarin de speler zich niet gebonden zou voelen aan de keuzes die reeds voor hem waren gemaakt door ons als ontwikkelaar, maar alle creativiteit in de handen van de speler zelf leggen. Vanuit dat idee is LittleBigPlanet eigenlijk ontstaan.
Eurogamer: Sony schreeuwt van de daken dat LittleBigPlanet een project is als geen ander, zo bleek op de voorbije E3. Hoe gaan jullie met deze aandacht om?
Sam Bennett: Eigenlijk is die overvloed aan aandacht best wel eng, we hadden nooit durven dromen dat het zo ver zou komen. We zijn maar een klein team bestaande uit zo'n 25 man en we proberen het beste product af te leveren wat mogelijk is. We zijn trots op wat we maken en we zijn nog veel trotser op het feit dat we samen met een grootheid als Kratos (God of War) in de spotlights van Sony mogen staan.
Eurogamer: Op het eerste gezicht is LittleBigPlanet een game met een koddige uitstraling. Zijn jullie er niet bang voor dat mensen het allemaal te kinderachtig zullen vinden wanneer ze zich enkel baseren op de uitstraling van het spel.
Sam Bennett: Ik moet inderdaad toegeven dat Sackboy niet zo bruut is als Kratos *lacht*. Bij LittleBigPlanet draait het inderdaad om leuke, schattige figuurtjes in een kleurrijke wereld. Het kan dus inderdaad zo zijn dat mensen het te snel zullen categoriseren als zijnde schattig en lief. Onder het aantrekkelijke uiterlijk zit echter wel een enorm diepe game verborgen, dus we willen iedereen enorm aanraden om de game eerste goed te spelen en dan pas een oordeel te vellen.
Eurogamer: Je zegt het eigenlijk zelf al: LittleBigPlanet bevat een enorm diepe gameplay. Op welke manier hebben jullie getracht om de game alsnog toegankelijk te houden?
Sam Bennett: Het is echt ons doel om de speler zelf te laten bepalen in hoeverre hij of zij van invloed wilt zijn op de spelwereld. Werkelijk alles kan je aanpassen en de game kent bijna geen grenzen. Door middel van een klein menuutje heb je eigenlijk alle mogelijkheden tot je beschikking. Je kan het simpel houden door alleen je Sackboy aan te kleden, maar je kunt hele levels zelf ontwerpen en in elkaar zetten. Deze levels kun je vervolgens, net zoals alle andere spelers, online plaatsen om zo met z'n allen een levende community op te bouwen waarvan je eindeloos kunt blijven genieten. Het is ook ons doel om de community constant te blijven belonen voor hun werk, bijvoorbeeld door het organiseren van wedstrijden. Het ligt aan de spelers en de ontwerpers zelf hoe lang LittleBigPlanet houdbaar blijft. Wij hopen natuurlijk dat we eindeloos op het spel kunnen blijven voortborduren.
Eurogamer: Dit houdt toch niet in dat we voor alle kleine updates moeten gaan betalen, of wel soms!?
Sam Bennett: We moeten toch ergens van leven *lacht*? Het is inderdaad ons doel om later met uitbreidingen op de proppen te komen die voor een klein bedrag gekocht kunnen worden. Of deze uitbreidingen via het PlayStation Network of op een schijfje zullen verschijnen weten we nog niet. We willen in ieder geval voorlopig de updates gratis aanbieden, zodat iedereen een graantje mee kan pikken. Wij denken dat dit essentieel is om van LittleBigPlanet een groot succes te maken.
Eurogamer: Misschien is het nog wat te vroeg om te vragen, maar kunnen we een vervolg op LittleBigPlanet verwachten?
Sam Bennett: Daar is het inderdaad nog een beetje te vroeg voor, we moeten nog met de eerste game komen! Nee, momenteel zijn wij helemaal gefocust op dit product omdat we er een zo groot mogelijk succes van willen maken. We zullen LittleBigPlanet op zo veel mogelijk fronten blijven steunen. Het is natuurlijk aan de gamers of LittleBigPlanet een succes wordt, maar ik denk stiekem dat het wel goed zal gaan komen.