Skip to main content

Samenwerking is je sterkste wapen in Evolve

Derek en Sander spelen de game en maken kennis met de Kraken.

Er heerst chaos onder mijn teamgenoten. Nog niet iedereen is bekend met de besturing van zijn klasse in Evolve. Er wordt dus flink wat gerommeld met alle opties terwijl we een ervaren speler proberen bij te houden. Die speelt als de Trapper Maggie-klasse en laat weten dat we ons doelwit op het spoor zijn. Als kippen zonder kop openen we het vuur op het eerste beste grote monster dat we zien. Deze gaat al snel ten onder. 'Zo makkelijk kan het toch niet zijn?', vragen we ons luidop af. Een moment om op adem te komen krijgen we echter niet. Een gigantisch wezen doemt voor ons op en opent zonder genade het vuur. De jacht is nu echt begonnen en het is tijd om mijn taak als Medic te volbrengen.

Evolve is het nieuwe project van de ontwikkelaars van Left 4 Dead. Net als die game richt Evolve zich op coöperatieve gameplay en is communicatie tussen de spelers constant noodzakelijk. Dit keer heeft Turtle Rock Studios een nieuw element in de mix gegooid: een gigantisch monster dat wordt bestuurd door een andere speler. Samen met een team van Hunters is het je taak om de vijand een toontje lager te laten zingen.

In ons geval staan we tegenover de Kraken: een verschrikkelijk vliegend wezen dat gebruik maakt van elektrische aanvallen. Wij hebben onze mobiliteit als voordeel, maar om dit monster neer te halen is er ook een flinke portie samenwerking nodig. Iedereen heeft zijn eigen rol en is een belangrijke schakel in het gevecht tegen het monster. Het blijkt dan ook een vrijwel onmogelijke taak als je een van je teamgenoten mist. Iedereen moet bovendien optimaal gebruik maken van zijn klasse.

Bekijk op YouTube

De Trapper lijkt het belangrijkste element in de jacht. Het is aan die klasse om het monster op te sporen en de leiding te nemen. Je maakt gebruik van verschillende vaardigheden om de locatie van je doelwit te achterhalen. Zo zie je de voetstappen die het heeft achtergelaten en heb je een harpoen met een speurmiddel dat je op de vijand kan schieten. Als je eenmaal oog in oog komt te staan met de Kraken, gooi je een groot elektrisch net uit. Dit zorgt ervoor dat zijn mobiliteit ernstig beperkt wordt en het niet meer kan vluchten.

Als gevolg wordt er door de Trapper druk heen en weer gecommuniceerd met alle teamgenoten. Er wordt geroepen als het eerste spoor wordt aangetroffen en we horen een enthousiaste kreet op het moment dat de Kraken gevonden is. Het net wordt uitgeworpen en we moeten alle vaardigheden in de strijd werpen om het tot een goed einde te brengen.

Maggie staat er als Trapper natuurlijk niet alleen voor. Ze wordt bijgestaan door drie andere klassen: Assault, Medic en Support. Wat de vaardigheden van hen zijn verschilt per monster en karakter. Tegen de Kraken krijgt ze steun van Hyde, Lazarus en Bucket. Assault is de klassieke first-person shooter-klasse die voor de directe aanpak gaat. Hij doet de meeste schade van de vier en zorgt ervoor dat hij de aandacht van de Kraken trekt, zodat de rest goed gebruik maken van zijn vaardigheden.

De Medic is de ruggengraat van de Hunters. Door de immense schade die de Kraken kan aanbrengen, gebeurt het namelijk nog wel eens dat een van je teamgenoten ten onder gaat. In dat geval komt de Medic in actie om ervoor te zorgen dat ze weer opgelapt worden en klaar zijn voor de tweede ronde. Dit wordt gemakkelijker gemaakt doordat je tijdelijk onzichtbaar kan worden. Zo sluip je ongezien naar een gevallen Hunter zonder dat de vijand dit door heeft.

Support verzorgt de ondersteunde rol. Hij bezit over drie vaardigheden die de rest van de Hunters spiegelt. Zo deelt hij grote schade toe door een turret gun te plaatsen voor bij de Assault-klasse en wordt hij onzichtbaar om de Medic te helpen om teamgenoten weer overeind te krijgen. Door zijn hoofd los te koppelen fungeert hij als Scout om samen met de Trapper de vijand op te sporen.

Onze eerste kennismaking met de Kraken is van korte duur. Lang houdt het net van de Trapper niet stand en het monster kiest eieren voor zijn geld; wederom begint de jacht. Dan komt de Kraken weer in het zicht. We houden ons aan onze besproken tactiek: blijf niet op een kluitje staan, neem niet teveel risico's en speel naar je rol.

Ondanks dat ik mijn best doe om mijn rol zo goed mogelijk te vervullen, delf ik toch het onderspit. Teleurgesteld moet ik aan mijn medespelers melden dat ze er nu alleen voor staan. Met alle kansen tegen zich slagen ze er toch uiteindelijk in om op het nippertje de Kraken neer te halen.

Wat momenteel niet geruststelt, is het feit dat de Kraken niet voor iedereen toegankelijk is. Als je een pre-order plaatst voor de Xbox One-versie van de game, dan krijg je de Kraken er als een downloadbaar personage bij. Kijk je nog even de kat uit de boom, dan moet je er later een nog niet vastgesteld bedrag voor betalen. PlayStation 4-bezitters moeten daarbij ook nog extra lang wachten tot ze de mogelijkheid krijgen om de Kraken te downloaden.

Het is dan ook vreemd dat 2K Games er voor gekozen heeft om juist met dit monster de game te promoten. Het aantal monsters lijkt in dit stadium al gering, maar het is nu al bekend dat je voor één van hen extra moet betalen als je geen pre-order voor de game plaatst. Wat kunnen we verwachten in de toekomst? Een constante lading van downloadbare content waar je voor extra monsters meer moet investeren? Op dit vlak heeft Evolve in ieder geval geen positief toekomstperspectief gecreëerd.

Evolve brengt qua gameplay de chaos uit Left 4 Dead terug en gooit het in de zesde versnelling. In die game was samenwerking al belangrijk, maar nu blijkt het essentieel. Door de toevoeging van het menselijke element in de vorm van het monster is het belangrijk om altijd op je hoede te blijven. Ik heb van verschillende klassen kunnen proeven en de overmacht van de Kraken gevoeld, maar het is nog afwachten hoeveel variatie de basisgame gaat bieden.

Evolve is vanaf 10 februari 2015 verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit