Scribblenauts
Creativiteit met een hoofdletter 'C'.
Je eigen verbeeldingskracht is een machtig iets. Vooral jonge kinderen maken er dagelijks gebruik van om de realiteit een beetje op te fleuren door zich bijvoorbeeld draken in de supermarkt voor te stellen, of tijdens het nemen van een bad naar tropische vissen te gaan zoeken. Videospellen doen vaak hetzelfde – buitenaardse wezens op aarde e.d. -, maar het aanwakkeren van je eigen creativiteit komt slechts zelden voor. Gelukkig neemt zo nu en dan een dappere ontwikkelaar, in dit geval 5th Cell, het voortouw om het creatieve gedeelte van onze hersencellen weer wat te laten werken. Dat doen ze met Scribblenauts, een spel waarvan de motor draait op je eigen ideeën.
Wat doe je bijvoorbeeld waneer er een kat in boom zit en jij het beestje moet redden? In het gemiddelde spel zou je de poes naar beneden kunnen knallen met een of ander stoer wapen, of als je geluk hebt ligt er een ladder in de buurt die je dan ook nog eens kunt oppakken om tegen de boomstam te zetten. In Scribblenauts zijn deze twee aangehaalde opties allebei mogelijk, maar het redden van de poes kan bijvoorbeeld ook door termieten door de stam te laten knagen waardoor de boom omvalt. Of je gebruikt een brandweerwagen...of vuur...of een touw...of een zaag...of...
Je snapt wel waarmee we hiermee naartoe willen. Scribblenauts zit vol met dit soort problemen, en het is aan jou om uit te maken hoe je ze gaat oplossen. In totaal zijn er meer dan tweehonderd probleemstellingen die elk op tientallen manieren opgelost kunnen worden, naargelang de kracht van je eigen creativiteit. Deze uit je aan de hand van een toestenbord dat op het onderste scherm van je DS te vinden is. Typ “wings”, en er zal een paar vleugels verschijnen.
Geef daarentegen “Lara Croft” in, en je krijgt een foutmelding. Namen en voorwerpen waar een aan handelsmerk vastplakt konden de ontwikkelaars niet in Scribblenauts stoppen, alsook mogelijk schunnige woorden. Maar laat dat zeker de pret niet drukken. Er zijn nog steeds meer dan twintigduizend woorden in het spel aanwezig, en de kans dat je die allemaal gaat gebruiken is nagenoeg onbestaande.
Maar binnen welke context verzin je al deze woorden? Wel, een overkoepelende verhaallijn is zo goed als afwezig, en dat is tot op zekere hoogte een gemis. Je weet dat het hoofdpersonage Maxwell heet en dat je hem met behulp van allerlei voorwerpen obstakels moet laten overkomen, maar daar stopt het dan ook. Hierdoor voelt Scribblenauts op sommige momenten meer aan als een applicatie, dan een volwaardig spel. Het doet niets af aan het geniale concept en de meer dan verdienstelijke implementatie daarvan, maar graag hadden we wat meer ruggengraat teruggevonden in het spel.
Het spel bevat zelfs een generator die het juiste woord – en gerelateerde opties – weergeeft mocht je fout zitten met de spelling. Zo geeft Scribblenauts je twee verschillende mogelijkheden wanneer je 'dragon' ingeeft. Wil je het beest oproepen, of bedoel je het gelijknamige wapen waarmee je vervolgens kunt schieten? Het is ongelofelijk indrukwekkend om te zien hoeveel woorden er daadwerkelijk aanwezig zijn in het spel, en het moet dan ook een waar huzarenstukje zijn geweest voor de ontwikkelaar om zo'n database op te bouwen.