Scrolls wordt zo duur als je wil
Maar Notch wil het geen 'Free to Play' noemen.
We weten nog steeds erg weinig over Scrolls, de volgende game van Minecraftdeveloper Mojang, en alle informatie die Notch de wereld in stuurt maakt ons alleen maar nieuwsgierig.
Vandaag liet hij op zijn blog weten dat Scrolls zoveel zal kosten als de speler zelf wil, maar dat de game geen 'free to play'-etiket zal opgeplakt krijgen.
"De reden waarom mensen naar dat [free 2 play] willen verhuizen is omdat het in het 'social gaming'-segment terecht komt en daarmee zijn een aantal mensen (Zynga) heel erg rijk geworden," schrijft Notch daar.
"Het is al geprobeerd in andere genres en in andere markten met redelijk succes. En met 'succes' bedoel ik 'het is winstgevend'. Dat is de reden waarom iemand naar free to play verandert: om meer geld te verdienen. Je krijgt spelers gratis je game aan het spelen, en dan probeer je er geld uit te slaan. Het idee is om een model te hebben waarbij er geen plafond staat op hoeveel geld een speler aan je game kan uitgeven, en om dan te proberen hem alsmaar meer te doen betalen."
"Er worden een hoop psychologische vallen opgezet om niet te doen opvallen hoeveel geld je er al aan gegeven hebt en uiteindelijk zit je met een game dat meer op een slotmachine lijkt dan Half-Life 2."
"Dus noemen we onze game geen 'free to play' maar iets als 'zo duur als je wil dat het is. Ofzo."
"Ik vind het niet erg om te betalen voor games nadat je ze hebt gekocht. Ik vind het leuk mijn personage te personaliseren of een aantal extra levels te krijgen (Deus Ex: HR: Missing Link, woo!, of om zelfs maar een abonnement te kopen voor een game met lopende kosten."
"Maar laten we één iets duidelijk maken: mensen die denken dat 'free to play' een prachtige toekomst is zijn vooral game developers, niet de gamers zelf."
Dit is dus wat we tot nu toe van Scrolls weten: het wordt een collectable trading card game waarvoor je zoveel zal mogen betalen als je wil en Bethesda heeft een hekel aan de naam. Oké dan.