Skip to main content

Section 8: Prejudice

Vrije val.

"Wij hebben Section 8 zeer kritisch bekeken. Dit zowel vanuit een analytisch standpunt op gebied van serverperformantie tot aan de golf aan positieve en negatieve feedback. Wij hebben de punten die moesten verbeteren daarna gebruikt als de pilaren tijdens de ontwikkeling van Prejudice."

Straffe woorden van Timegate's president Adel Chaveleh. Zijn studio legt momenteel de laatste hand aan de sequel van één van de meest eigenaardige en innovatieve online shooters uit 2008. De snelle sci-fi actie was stevig verankerd richting online play en de game deelde zijn DNA met titels als Planetside en Tribes.

"Iedereen verwachte een volledige (en grootschalige) singleplayer campagne, terwijl wat we hadden eigenlijk een lange tutorial was," zegt Chaveleh. Met ongeveer vijf uur aan story-based missies richt Prejudice zich meer op een langere en bredere singleplayer dan zijn voorganger. Nog steeds doet het dienst als een showcase voor de nuances in de multiplayer, maar het is vooral een inleiding naar de hoofdzaak. Het gaat om een avontuur met een achtergrondverhaal en een substantiële mise en scène.

Wanneer je in de game springt, voelt het aan of je enige tijd nodig zal hebben om kennis te maken met de game. Zoals bij Section 8 ligt de nadruk in Prejudice op een ongekende mobiliteit door jump-packs, snelle sprinten door middel van enhancements, een verscheidenheid aan klassen en de afwezigheid van lange spawntijden. Dat laatste is een zeer eigenaardig element, zelfs voor gamers die Section 8 speelden. Laten we dit dus eens opnieuw bekijken.

Elke multiplayer match begint met een snelle airdrop van jou dropship dat blijft rondcirkelen. Je raakt de grond, vecht, sterft, kiest waar je opnieuw gedropt wil worden en je vliegt meteen terug in de actie. Je kan wel één en ander aanpassen tussen je spawnbeurten door wanneer je dat echt wil, maar het is even makkelijk om gewoon terug in de actie te vliegen. Je klikt gewoon op de map en je bent er terug, zonder treuzelen.

Wat een verfrissende aanpak is dit ten opzichte van de geforceerde wachttijden tijdens spawnbeurten in zowat elke online shooter. Er is ook de optie voorzien om terug te keren naar je squad, wat een belangrijke toevoeging is voor online clans. Insta-spawning is zeer fijn wanneer je tevreden bent met je class en wapens, maar wat spelen met classes is één van de geneugten in Prejudice. Met ongeveer 60 nieuwe wapens, munitie en tools die vrij te spelen zijn zijn er voldoende beloningen voor het stijgen in de rankings.

Er is een gezonde variëteit aan wapens in de te verwachte categorieën: assault rifles, sniper rifles, rocket launchers, shotguns en zo verder. Deze kunnen verder aangepast worden met gespecialiseerde munitie die je kunt vrijspelen door te stijgen in de ranking. Zo wordt je rol tijdens gevechten naar diepere dimensies geduwd. Neem een pistool en automatisch geweer op in je class, rust de ene uit met EMP-munitie om schilden neer te halen en de andere met pantser doorborende kogels en bent een waardige tegenstander tijdens close combat.

Op een recente demovoorstelling door Timegate, waar mijn personage al toegang had tot enkele gadgets, was het zeer duidelijk dat er meer variëteit aanwezig is dan in de meeste online shooters op gebied van goodies en gadgets. Een persoonlijke favoriet is de rugzakmortier, wat dienst doet als een tool en je verandert in een soort artilleriegeschut: artillerie met een jetpack en super-speed. Boem!