Sengoku Basara Samurai Heroes (hands-on)
Hakken met dat zwaard.
Naast Dead Rising 2 had ik op een mini-Captivate in Amsterdam ook de kans om Sengoku Basara 3 te testen. Ergens zijn deze games wel vergelijkbaar: je hakt in beide titels hersenloos op de vijanden in. Of dit nu zombies zijn of allerlei Japanse vechters maakt in theorie niet veel uit. De game was zowel speelbaar op de Wii als voor de PlayStation 3 dus zal ik ze allebei aanhalen in deze preview.
Verwacht een groot aantal personages uit de eerdere delen, maar ook enkele nieuwe gezichten. Capcom opteert deze maal echter om al deze personages aan elkaar te binden door een overkoepelende verhaallijnen. Dit betekent dat personages die eerder in de reeks de dood vonden niet terugkeren. Hoewel het verhaal zich in het historische Japan afspeelt, moet je geen geschiedenisles verwachten. Veel elementen zijn aangepast met de nodige fantasie.
Met vier beschikbare vechters was het alvast een uitgebreide demo. De besturing op de Wii viel voor mij echter een beetje tegen. De motion controls worden minimaal gebruikt, enkel voor een speciale beweging. Met Red Steel 2 in mijn achterhoofd weet ik dat het veel beter kan. Gelukkig wordt de Classic Controller ook ondersteund, maar dit was niet testbaar op het moment zelf.
Afgaande op de PS3-versie is de keuze voor een traditionele controller een aanrader. De talloze aanvallen en combinaties komen zo sneller en beter tot hun recht. Een echte hack & slash-game hoor je dan ook op deze manier te spelen. Je vingers zullen snel over de knoppen razen om toch maar zoveel vijanden als mogelijk in één keer over de kling te jagen.
Het spelconcept is simpel gehouden. Je valt een fort of ander bouwwerk aan. Om dit tot een goed einde te brengen moet je bepaalde zijmissies uitvoeren en minibazen verslaan. Om jou leven makkelijker te maken is de map opgedeeld in kleine kampen. Versla de poortbewakers van een kamp en het kleurt op de kaart blauw. Zo krijg jij extra troepen ter beschikking en voorkom je dat de vijanden je blijven aanvallen vanuit die hoek.
Grafisch steekt de titel op beide consoles niet boven de middelmaat uit, maar verder valt er weinig op aan te merken. De game is vooral kleurrijk met rode, oranje en gele tinten. Alles is er aan gedaan om die typisch Japanse sfeer van samoerai en ninja's sfeervol weer te geven. Wat mij wel stoort is de matige voice acting die steeds terugkeert. Niet enkel in de filmpjes hoor je de typische Amerikaans/Japanse stemmen. Regelmatig zal een vijand wat heldhaftigs te zeggen hebben, of achter zijn mama roepen. Dit wordt al gauw heel vervelend en hopelijk kan men deze optie uitschakelen.
Sengoku Basara Samurai Heroes is alles wat je van een Japanse hack & slash verwacht. Het zal dan ook vooral fans van het genre aantrekken. Voor mij mist het echter wat flair om bij andere gamers aan te slaan. Het product is uiteraard nog niet af, er is zelfs nog geen officiële releasedatum. Laat ons hopen dat er toch nog wat aan gesleuteld wordt.