Shaun White Skateboarding (hands-on)
Sk8ter Boy
Skating games zijn al een hele tijd niet zo nieuw meer. Tony Hawk brak het genre open en melkte het tot de laatste druppel uit. Hier en daar probeerde een eenzame game wat vernieuwing te brengen en het genre terug adem in te blazen. Shaun White is de volgende die dit tracht te doen, en wij kregen de kans om de game uitgebreid te testen.
Shaun White Skateboarding pakt meteen uit met één heel sterke vernieuwing, de transformation. De wereld is grauw en grijs, tot Shaun voorbijkomt op zijn board. Met skateboarding verruim je namelijk je creatieve geest en zo zal je dus ook de hele wereld kunnen omtoveren tot een kleurenfestijn. Via tricks vul je een scoremeter. Die meter telt verscheidene gradaties en telt langzaam af. Je moet echter bepaalde levels halen op de meter om de wereld terug kleurrijk te krijgen. Dit is Shaun White in a nutshell.
Al de rest komt neer op een skating game met dezelfde tricks, parcours vol ramps en rails, hoogtes en dieptes. Maar toch, Shaun White heeft iets, noem het karakter. De game durft uit te pakken met een verhaal dat best origineel is, er zitten stereotype personages in die al bij al best genietbaar zijn en bovenal, de game houdt het uitdagend en heeft een fijn tempo.
De uitdaging van de game zit hem uiteraard in de trickmeter te vullen. Door dit goed te doen, zorg je er namelijk niet enkel voor dat het gebied rond je kleurrijker wordt (en blijft), maar ook dat er andere objecten in het leven worden geroepen. Doe een railslide, spring over de reling, land in het midden van een plein en plots door de impact duiken er enkele nieuwe ramps op uit de grond. Het is zo onrealistisch als de Duivels die een WK halen, maar dat is net het spannende aan heel de game. Je tracht een hele reeks tricks uit te halen en plotsklaps duikt er recht voor je neus een nieuwe mogelijkheid op om je moves op te botvieren.
Nog een aangename verrassing is de besturing. De makers spelen leentjebuur bij Tony Hawk qua gebruiksvriendelijkheid, en voeren hier en daar enkele nieuwe combinaties toe om het geheel nog vlotter te laten gaan. Het werkt en je hoeft niet te vloeken tegen je controller...slechts af en toe wanneer je één van de schouderknoppen moet gebruiken tezamen met een analog stick weet de game niet goed wat je bedoelt.
Shaun White gooit het roer om als je kijkt naar zijn vorige Snowboard game. Deze titel blaakt van gezonde, creatieve features. Eén van de grootste ergernissen aan andere skatinggames, naar ons gevoelen toch, was het gebrek aan dynamiek tijdens de levels. Af en toe kon je op andere terreinen terecht komen wanneer je bepaalde stunts uithaalde, maar deze waren toch vrij statisch. De levels in Shaun White lijken op het eerste zicht al een stukje groter en anderzijds kan je zelf nog zaken bijbouwen. Nee, geen level-editor op zich, maar hier en daar kom je gedeeltes tegen die je als speler zelf kan vormen naar wens. Je kan bijvoorbeeld de richting van een railing sturen. Groene rails die je tegenkomt kan je zelf sturen terwijl je erover skate. Hetzelfde met delen van de weg die je naar boven of onder kan laten transformeren.
Grafisch is de game een bijzonder aangename ervaring. De constante transformaties van het terrein zorgen voor een mooi kleurenspel dat zeker niet repetitief wordt. De tricks ogen mooi en de animaties zijn van hoge kwaliteit. Ook de camera speelt mooi mee door braaf mee de lucht in te schieten wanneer je jezelf lanceert. De muziek is van hetzelfde niveau hoewel enkele toppers niet zouden misstaan om het geheel wat extra ritme te geven.
Onze eerste ervaringen met Shaun White Skateboarding zijn meer dan positief. De nieuwe aanpak met terrein-dynamiek gekoppeld aan bekende en vertrouwde gameplay-elementen levert een aangename game op die volgens ons potten kan breken. Hier en daar wat extra aandacht naar specifieke tricks met de schouderknoppen alsook een ruimere variatie aan landschappen (dan we reeds konden aanschouwen) zal de game nog beter maken. Wij kijken in elk geval uit naar de release later dit jaar.
Shaun White Skateboarding is vanaf 28 oktober verkrijgbaar voor de PlayStation 3, Xbox 360, Wii én PC.