Sin & Punishment 2
Knallen maar.
Weinige gamers buiten Japan zullen bekend zijn met de game Sin & Punishment. Het origineel voor de Nintendo 64 kwam dan ook enkel uit in het land van de rijzende zon. Later konden Westerse gamers toch nog in contact met de on-rails shooter. Ontwikkelaar Treasure wil het tweede deel toch in het buitenland uitbrengen, maar doet dit zo'n goede zeven maanden na de Japanse release.
Om iets van het verhaal mee te geven, leg ik eerst in het kort dat van deel één uit. Wetenschappers ontwikkelen een nieuw soort dieren om de wereldhonger te bestrijden. Zoals steeds blijken deze soorten over verschillende mutaties te bezitten en loopt alles al snel uit de hand. Gooi hier nog wat militaire groeperingen bij en een duplicaat van de planeet Aarde en je hebt al gauw een ingewikkeld en spannend verhaal. In deel twee kom je de zoon (Isa) van twee eerdere hoofdpersonages tegen en een meisje (Kachi) dat haar geheugen kwijt is.
Waarom ga ik zo snel over het verhaal heen vraag je? Omdat het gewoon ondergeschikt is aan het spel, buiten enkele diehard fans zal niemand hier interesse in tonen. Enige kennis van de gebeurtenissen uit het origineel is ook niet nodig om de game te spelen. We hebben ten slotte te maken met een on-rails shooter, een genre dat vooral draait rond fun en snelle actie.
Wat mogen gamers dan verwachten? Zwermen van buitenaardse wezens, zombies en robots die allemaal overhoop geknald mogen worden. Een sterk punt uit het eerste deel wordt nu ook overgenomen: absurde eindbazen. Is er simpelweg geen ander woord te bedenken dan absurd voor een baas die in diverse zeewezens verandert, waaronder een groep walvissen.
Op gebied van gameplay beschikt de sequel alleszins over een groot voordeel: de Wii Remote. Richten en knallen met enkele simpele bewegingen in plaats van de gigantische Nintendo 64-controller. Maar ongeveer elke controller wordt ondersteund: de Wii Remote, Wii Zapper, Classis Controller en GameCube Controller. Eerdere ervaringen met dit genre leerden mij echter dat er niets gaat boven de combinatie Remote en Nunchuck.
De zeven maanden tussen de Europese en Japanse release zijn echter geen overbodige luxe geweest. De graphics werden opgefrist en zien er vrij degelijk uit, maar niets speciaal. Alle Japanse stemmen en ondertitels moesten bovendien aangepast worden. Hopelijk is deze tijdrovende klus op een degelijke manier uitgevoerd. De kwaliteitscontrole bij dergelijke opdrachten gebeurt nogal eens losjes.
Sin & Punishment 2 is echter een moeilijke titel voor een preview. Bij een on-rails shooter moet je de game aanvoelen en dat gaat alleen met een volwaardig reviewexemplaar. Zeker als je de concurrentie wil aangaan met House of the Dead: Overkill en Dead Space: Extraction.