Skip to main content

Skylanders: Spyro's Adventure

Een draak van een game?

Spyro is een icoon. Het schattige maar moedige draakje maakte z'n debuut in een aantal platformgames voor de PlayStation en is nu, dertien jaar en evenveel games later, amper weg te denken uit het wondere wereldje der videogames. Het concept van de reeks heeft een aantal noodzakelijke wijzigingen ondergaan in de loop der jaren, maar de richting die Skylanders uitgaat vinden vele fans een stap te ver. De Youtube-trailers van het nog te verschijnen spel zijn een select groepje binnengetreden waar gamefilmpjes met meer rood dan groen in hun ratingbalkje de plak zwaaien. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat ik met enige vorm van vooringenomenheid de E3-stand van Activision binnenwandelde.

Het unieke aan Skylanders: Spyro's Adventure is meteen ook de hele opzet van het spel. In het pakket dat je in de winkel koopt zit een portaal dat je op je console kunt aansluiten en drie beeldjes van personages. Als je één van die beeldjes op het portaal zet, verschijnt het personage in kwestie haast ogenblikkelijk in het spel. Elk monstertje ziet er anders uit en heeft unieke aanvalsmogelijkheden. Afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt is het dus aan te raden af en toe eens af te wisselen, zeker omdat sommige omgevingspuzzels zelfs alleen maar met een bepaald type monster opgelost kunnen worden.

Elk personage heeft een primaire en een secundaire aanval. Er zijn een aantal mêleediertjes zoals een boom van een beeld… Euh, ik bedoel, een beeld van een boom. Nu ja, het klopt allebei eigenlijk. Een levende boom weliswaar, die met z'n gigantische houten handen in het rond kan stampen. Verder zijn er magiërs, technici, personages die over vuurwapens beschikken, en water- of vuurgebaseerde wezens. Zo is er een strijdlustig wezentje met een vlammend zwaard en uiteraard Spyro die kan vliegen en vuur spuwen. Door te vechten verdien je punten en speel je allerhande upgrades vrij.

Het meest vernuftige aan het hele concept is dat alles wat je doet in het spel opgeslagen wordt in het speelgoedje zelf. Op die manier kan je heel gemakkelijk je monsters meenemen naar een vriend die ook over het spel beschikt, om vervolgens in co-op verder te spelen met de ervaring en scores die je met je personage thuis reeds hebt vrijgespeeld. Als je diertje sterft wordt dat helaas ook opgeslagen, dus wanneer heel jullie collectie eraan is komt er 'Game Over' op je scherm en moet je opnieuw proberen.

In totaal zijn er 32 fysieke beeldjes die je kunt verzamelen. Hoe meer je er hebt, hoe gevarieerder het spel wordt en hoe minder snel je sterft. De ontwikkelaars verzekerden ons echter dat het spel zodanig gebalanceerd werd dat je aan de drie bijgevoegde exemplaren genoeg zou moeten hebben om op een normale manier van de game te kunnen genieten.

Het spel speelt zich af in Skyland, een omgeving die duidelijk werd aangepast aan het jonge doelpubliek. De sprookjesachtige wereld oogt enorm cartoony en zit volgestouwd met een aantal eenvoudige platformelementen. Verder vind je er allerlei verzamelbare schatten en te trotseren puzzels terug. Tijdens mijn speelsessie moest ik bijvoorbeeld een aantal rotsblokken verschuiven met één van de meest potige personages die ik tot mijn beschikking had, om op die manier de weg vrij te maken. De puzzels vereisen een beetje gezond verstand, maar zijn doorgaans vrij snel op te lossen.

Velen onder jullie zullen nu waarschijnlijk vrezen dat het bovenstaande systeem draait zonder deftige verhaallijn, maar dat klopt niet. Integendeel zelfs: Activision haalt wat dat betreft redelijk wat uit de kast. En met “redelijk wat” bedoel ik… Twee mensen die aan de originele Toy Story meewerkten. Oh ja, en een klein componistje genaamd Hans Zimmer.

De eerste trailer voor deze augmented reality game.

De 32 personages werden verbannen uit hun fantasierijke leefomgeving en werden opgesloten in onze wereld in de vorm van speelgoed. Jij speelt de Portal Master, die dankzij het portaal de wezentjes terug naar huis kan brengen. Eens ze daar zijn is het aan jou om de kwaadaardige collega-Portal Master genaamd Kaos te verslaan, aangezien hij verantwoordelijk is voor het bannen van de diertjes en het overnemen van Skyland met zijn kwaadaardige kornuiten.

Toen ik de stand van Activision weer verliet was mijn vooringenomenheid grotendeels verdwenen. Ja, het is iets anders dan we gewend zijn van de reeks. Het spel heeft jonge kinderen als doelpubliek, dus er is veel kans dat ze niet eens een vorig spel uit de reeks hebben gespeeld. Audiovisueel ziet Skylanders er aantrekkelijk uit voor kinderen, terwijl ook de gameplay toegankelijk gemaakt is voor het doelpubliek. Het speelgoedsysteem is verder een leuk gevonden feature. Wat dat laatste betreft zal echter veel afhangen van het prijskaartje dat er uiteindelijk op zal worden geplakt. Voor de allerjongsten onder ons is de kans groot dat ze een leuke tijd zullen beleven met dit spel, en voor alle andere gamers kan ik alleen maar hopen dat er snel weer een Spyro-game aankomt die z'n oorspronkelijke fanbase niet teveel uit het oog verliest.

Skylanders: Spyro's Adventure (én de action figures) is vanaf 27 september beschikbaar voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Er zal ook een versie van het spel voor de Nintendo 3DS verschijnen.

Lees ook dit