Skyrim probeert meer Morrowind te zijn
Unieke sfeer en cultuur.
Oblivion was de game die Bethesda's The Elder Scrolls reeks introduceerde bij het grote publiek, maar zij die daarvoor reeds Morrowind gespeeld hadden, zijn het vrijwel unaniem eens over één ding. Oblivion wist niet diezelfde snaar te raken als Morrowind waar je je een vreemdeling waande temidden van een mix van culturen.
Dat beaamt ook Todd Howard van Bethesda die sinds 1998 de leiding over de Elder Scrolls games voor z'n rekening neemt. "In Oblivion construeerden we bewust een wereld waarin de speler zich welkom zou voelen en die vrij bekend aandeed omdat het de belangrijkste provincie was. We wilden terugkeren naar de klassieke werelden zoals in Arena en Daggerfall, waar spelers zich meteen op hun gemak zouden voelen."
Verder geeft hij toe dat daarin de charme van Morrowind verloren ging, namelijk het gevoel van ontdekking in de vreemde wereld waar reizen gedaan wordt op wat het best omschreven kan worden als een gigantische luis, sommige culturen prachtige paddenstoelensteden bewoonden en ruïnes van een mysterieus verdwenen mechanisch dwergenras over het landschap verspreid waren.
"Met Skyrim willen we de middenweg bewandelen tussen deze twee waar de wereld op het eerste gezicht niet vreemd aanvoelt, maar er toch een interessante en unieke cultuur achter verborgen zit."
Het doet deugd om te horen dat Bethesda dit zelf beseft en niet met de zoveelste identieke fantasysetting wil komen aanzetten. Hopelijk keert ook de ingame literatuur terug naar het niveau van Morrowind. Zij die wat diepgaande lectuur niet schuwen kan ik trouwens deze reeks artikels over Morrowinds geschriften aanraden.
The Elder Scrolls V: Skyrim verschijnt als alles volgens plan verloopt op 11 november dit jaar.