Skip to main content

SMITE brengt het MOBA-genre naar de Xbox One

Preview van de closed alpha.

Het MOBA-genre heerst op pc. Elk uur van de dag gooien duizenden spelers zich op games zoals League of Legends en Dota 2. Op toernooien winnen professionele spelers prijzen die tot miljoenen euro's oplopen. Toch is het genre tot nu toe ondervertegenwoordigd gebleven op consoles. Hi-Rez Studios wil daar met SMITE verandering in brengen. De free to play-game is reeds op pc beschikbaar en is momenteel in closed alpha op de Xbox One.

SMITE is op veel vlakken een typische Multiplayer Online Battle Arena-game. Je krijgt de keuze uit een hele hoop helden, in dit geval gebaseerd op de vele mythologische helden en goden uit de wereldgeschiedenis. Er zijn 64 strijders om uit te kiezen, maar de selectie varieert tijdens deze alpha nog wat. In de afgewerkte game krijg je een basispakket aan goden en kan je er in de online store meer kopen. Het gratis aanbod van speelbare goden staat daarnaast niet altijd vast en wisselt om de zoveel tijd.

Er is nu al veel variatie, van oude Noorse goden tot Chinese helden. Fenrir die de keel van de Egyptische zonnegod Ra openrijt; de oude farao's draaien zich ongetwijfeld om in hun graf, maar in SMITE kan het. Iedere god heeft zijn eigen vaardigheden en sterke en zwakke punten. Tijdens een match stijgen je goden in level en speel je nieuwe skills vrij. Het is in het begin nogal overweldigend, maar de infoschermen helpen je goed op weg.

Bekijk op YouTube

Verbinding maken met andere spelers is aanvankelijk verwarrend. Het matchmaking systeem dat SMITE gebruikt, plaatst je eerst in een wachtrij terwijl het naar andere goden en halfgoden op zoek gaat. De game houdt je echter niet op de hoogte van de voortgang, waardoor je soms lang op een match wacht. Dat is voor een closed alpha-fase niet verwonderlijk, dus die ervaring is mogelijk anders wanneer de game volledig lanceert. Terwijl je wacht, krijg je de tijd om door de online catalogus te bladeren. Die is nu begrijpelijkerwijs nog leeg.

Wanneer je in een potje SMITE terechtkomt, merk je snel de gelijkenissen met andere MOBA's op. Samen met vier teamgenoten bekamp je de basis van het vijandelijke team met als doel deze met de grond gelijk te maken. Vijf tegen vijf, dus. Je wordt daarnaast gesteund door computergestuurde 'minions'; kanonnenvoer dat je tegenstanders lang genoeg moet afleiden. Daarna val je ze in de rug aan.

Tijdens de matches verdien je geld en ervaringspunten die je gebruikt om zaken zoals health potions te kopen. Hoe beter je speelt, hoe meer potions en powerups je kunt kopen. Des te groter je kansen zijn om je team naar de overwinning te helpen.

Wat SMITE het meeste van andere MOBA's onderscheidt, is het perspectief. In games zoals League of Legends hangt de camera ver boven het slagveld, zodat je een mooi overzicht over de actie krijgt. In SMITE bekijk je alles vanuit een derdepersoonsstandpunt, met de camera over de schouder.

Dat past goed bij de controls in een consolegame, maar maakt het soms nogal moeilijk om met je team te coördineren wanneer je niet zeker bent waar ze op dat moment zijn. Op een kaartje in hoek van het scherm kan je de bewegingen van je bondgenoten en tegenstrevers wel bekijken, maar in het heetst van de strijd wordt de aandacht toch naar de rest van het scherm getrokken.

SMITE voor de Xbox One is echter nog niet af en er kan nog een hoop veranderen. Zelfs de interface staat nog niet vast. Nu al is er genoeg actie om serieuze fans van het MOBA-genre even zoet te houden. De game gaat binnenkort zijn bètafase in, en daarvoor kun je je inschrijven op deze SMITE-site. Een volledige releasedatum ligt evenwel nog niet vast. Ben je alvast toch benieuwd, dan is de game op de pc al gratis te spelen.

Lees ook dit