Skip to main content

Sniper: Ghost Warrior Contracts preview - Weg met de open wereld, maar toch niet helemaal

Ergens tussen twee en drie.

De Sniper: Ghost Warrior-reeks bleek op de vorige generatie consoles een onverwachte hit. Deel een en twee verkochten als zoete broodjes, schijnbaar doordat spelers hunkerden naar games die de All Ghillied Up-missie van de originele Call of Duty: Modern Warfare (2007) over een hele game konden uitspreiden. Toegegeven: ontwikkelaar CI Games was meer dan gewoon een copycat, want vooral Sniper: Ghost Warrior 2 was effectief een sterke game. Zoals je echter kan lezen in de Sniper: Ghost Warrior 3 review ging de reeks grondig de mist in toen het de sniperformule in een open wereld probeerde te wringen. Met Sniper: Ghost Warrior Contracts slaat CI Games mea culpa en belooft het een meer klassieke game die wegstapt van een open wereld. In de praktijk blijkt dat echter niet helemaal te kloppen...

Contracts is namelijk geen grote open wereld zoals deel drie, maar het is ook absoluut geen klassiek lineaire game zoals delen een en twee. In plaats daarvan stapt Contracts mee op de trein waar ook Metro Exodus en Gears of War 5 in 2019 op zaten: grote, open levels met heel veel bewegingsvrijheid. Als we in het sniperwereldje blijven, dan is er ook nog een andere soortgelijke game: de Sniper Elite-reeks die met delen drie en vier al de overstap naar grote, open levels maakte. Tijdens deze preview blijkt het al gauw de juiste keuze voor Sniper: Ghost Warrior te zijn. Je hebt de bewegingsvrijheid om zelf tactieken te bedenken en tussen vantage points rond te bewegen, maar tegelijk is het level design gefocust met strak ontworpen omgevingen. Het lijkt alvast een flinke stap vooruit tegenover deel drie, en gezien ik na anderhalf uur spelen nog altijd niet klaar was met dit ene level lijkt Contracts flink wat content te bieden.

Bekijk op YouTube

CI Games biedt je ook meer tactische opties dan ooit om van die bewegingsvrijheid gebruik te maken. Er zijn verschillende soorten sniperammunitie met verschillende functies. Je kunt vijanden taggen om ze door muren heen te zien, er is ammunitie die vijanden lokt, en er zijn EMP-kogels om elektronische apparaten mee uit te schakelen. Er zijn nog meer gadgets, waaronder gasmijnen en valstrikken die je alarmeren voor de aanwezigheid van vijanden. In combinatie met de vele routes die elk level je voorschotelt en de wijde zichtlijnen afgewisseld met gebouwen, kun je dus theoretisch elke situatie benaderen hoe je zelf wilt.

Dat alles gaat gepaard met de sterke sniping mechanics die de reeks altijd al had. Je moet écht rekening houden met windsnelheid, je scope verdraaien om de afstand in acht te nemen en tot slot je ademhaling onder controle houden. Het zijn veel elementen, maar met wat oefenen voer je binnen de kortste keren headshots uit. De feel van de precisiewapens in Contracts zit goed: je voelt je echt als een dodelijke langeafstandschutter. Word je toch gespot en moet je op kortere afstand vijanden bekampen, dan blijven de traditionele euvels van de reeks intact. Met gewone wapens werken blijft namelijk allesbehalve een pretje - al ondermijnen vlotte volautomatische wapens deels de geest van de game. Hoe dan ook, stealth vanop lange afstand blijft de 'name of the game' en voorlopig lijkt de gun handling van hoge kwaliteit te zijn.

Sniper: Ghost Warrior Contracts preview - CI Games heeft aandacht voor de schoonheid in het industriële.

Van minder hoge kwaliteit is de grafische kant van de game. Hoewel het level dat ik speelde, plaatsvond in een mooi havengebied waar kleine ijsgletsjers tussen de industriële gebouwen dobberden, draait Contracts net als delen twee en drie op de CryEngine - en net als die games resulteert dat ook hier in textures die pas laat inladen en een framerate die altijd nét onder de 30fps blijft steken. De preview van de game was op een pc waar de CryEngine normaliter het stabielst draait, waardoor de framerateproblemen nog verontrustender zijn. Het blijft afwachten of de game technisch vlot zal draaien op de PlayStation 4 en Xbox One.

Met Sniper: Ghost Warrior Contracts zoekt ontwikkelaar CI Games opnieuw het succes van delen een en twee op, zonder de nodeloze open wereld van deel drie. Hoewel Contracts wordt als 'back to the roots' wordt gepromoot, ligt de waarheid ergens in het midden: de individuele levels zijn kleine sandboxes waarin je veel flexibiliteit in tactiek en beweging hebt. Met behulp van de sterke gunplay van de reeks - wat betreft de sniper rifles althans - en een ruim assortiment aan gadgets lijkt het strategische luik van de game goed te zitten. Het is echter afwachten of de game technisch zijn mannetje staat of opnieuw een voorbeeld van slechte CryEngine-optimalisatie wordt. Eind deze maand kom je te weten of Sniper: Ghost Warrior Contracts een schot in de roos is.

Lees ook dit