Sonic Generations
Keert de blauwe egel terug uit de dood?
Eind 2011 laat Sega ons van twintig jaar Sonic genieten in de vorm van Sonic Generations, een game die ons onderdompelt in twee decennia avonturen van de op één na populairste mascotte uit de gamesindustrie. Op de voorbije E3 werd de blauwe egel dan ook gretig uitgespeeld door de uitgever in een demo op de beursvloer en een hands-off demo voor de aanwezige pers. Want dit moet meer dan ooit een heropleving van een reeks betekenen die de voorbije jaren vakkundig naar de verdoemenis werd geholpen.
Deze maal staan er niet één, maar twee Sonic's paraat om mee te spelen. Elk level uit de game is namelijk op twee manieren speelbaar: met de Classic Sonic in 2D en Modern Sonic in 3D. Dit doordat er enkele mysterieuze tijdgaten in het universum zijn ontstaan. Aan jou dus de taak om dat probleem op te lossen. Heel de game wordt dus een mengeling van 2D- en 3D-gameplay, die doet denken aan Sonic Unleashed en Sonic Colors.
Uiteraard was de befaamde Green Hill Zone van de partij, als meest iconische map en favoriet van de fans. Speel je als de klassieke blauwe egel, dan ramt de geur van nostalgie je neus frontaal en ben je even terug dat kleine kind met een Sega Megadrive in huis. De nadruk ligt vooral op snelheid, waarbij er diverse binnenwegen zijn voor wie goed oplet. Hier en daar zijn er kleine vernieuwingen, met de graphics die er verbazend goed uitzien.
De 3D-wereld van de moderne Sonic voelt misschien minder vertrouwd aan, maar is kleurrijker en grootser. Belangrijker is dat er van de lineariteit wordt afgeweken, die de laatste jaren zo kenmerkend was voor de reeks. De eerste maal zal je geen toptijd neerzetten, maar gaandeweg zie je waar je nog wat seconden kan stelen. Een beetje meer naar rechts, die sprong beter maken of wachten op een platform kan een wereld van verschil uitmaken.
Achter gesloten deuren was het tijd om het befaamde City Escape-level te zien. In 2D blijft het een snelle platformer, maar de GUN-truck is nu niet enkel uit op Sonic. Hij beschadigt ook de omgeving waardoor bepaalde routes en binnenwegen worden afgesloten als je niet snel genoeg bent. De dynamische camera fixeert zich op de hoofdrolspeler, maar geeft zo nu en dan een beeld van de aangerichte schade.
De 3D-iteratie pakt uit met meer aanvallen en twists in de gamplay zoals een regelmatige verschuiving van 3D naar 2,5D. De stad in de achtergrond ziet er verbluffend goed uit. De hoofdrol wordt echter weggelegd voor wederom de GUN-truck, die enkele duivelse kantjes blijkt te hebben en onze held in mootjes wil hakken met enkele cirkelzagen. Zo voelt deze versie van hetzelfde level actievoller aan, zonder aan de snelheid te raken.
Er komt ook een versie voor de Nintendo 3DS, maar die werd niet getoond op de E3. Er staat wel al vast dat de versie voor de handheld andere levels zal bevatten dan die voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Alleen de Green Hill Zone zit ook de 3DS-versie.
Ontwikkelaar Sonic Team doet ons alleszins het beste verhopen voor de toekomst van de blauwe egel, die nu wel eens eindelijk uit de doden moeten opstaan. Grijpt Sega deze laatste kans om hun mascotte terug te laten schijnen of wordt dit de zoveelste flop in een carrière van twintig jaar?