Skip to main content

Sony Platinum Wireless Headset review - Scoort platina?

Scoort platina?

De nieuwe Platinum Headset van Sony is een upgrade van de uitstekende Wireless Headset 2.0 die drie jaar geleden uitkwam. Deze nieuwe versie is een geweldig stuk hardware, gebaseerd op meer robuuste materialen en heeft als meest unieke element 50 mm speaker-drivers die een zeer hoge geluidskwaliteit afleveren samen met 3D 'object-based' surroundgeluid. Maar dat heeft wel gevolgen voor de prijs: met een prijskaartje van 150 euro kost deze headset dubbel zoveel als het origineel. Het kwaliteitsverschil is echter wel opmerkelijk.

In de doos zit er naast de headset een draadloze USB-adapter, een micro-USB-oplaadkabel, een 3.5 mm-audiokabel en een draagzakje. De installatie is simpel: steek de USB-adapter in je PlayStation 4, schakel de headset aan via de knop op de linker oorschelp en de twee werken automatisch samen. Via de adapter werkt de headset draadloos - zelfs op de pc. Zodra je de adapter aansluit, installeren alle drivers automatisch. Je kunt via een audiokabel de headset ook met smartphones verbinden. Op die manier wordt de interne batterij van de headset zelfs niet gebruikt.

Het draagcomfort is eveneens geweldig. Dit model is steviger en heeft een metalen hoofdband met zacht rubber om je hoofd te sparen. Door het metaal gaat de hoofdband alvast nooit kraken. Ondanks die stevigheid is de headset met 318 gram allesbehalve zwaar en kun je lange speelsessies doorkomen. Doordat de oorschelpen zacht en leerachtig zijn, krijg je het ook niet te warm aan je oren. De batterij kan daarbij aan een gemiddeld volume ongeveer elf uur mee zonder opladen. Aan hoog volume houdt de batterij het acht uur uit.

Bekijk op YouTube

De meeste controls zitten op de linker oorschelp: een aan-uitknop, twee equaliser-modi, een volumeknop en een microfoon mute-knop. Er is ook een knop om de chat en gameaudio te balanceren. Rechts is er één knop: daarmee kun je de 3D-audio inschakelen. Het verschil is immens: een rijker en voller geluid aan veel hogere volumes dan de vorige headset. Op standaard EQ-settings klinken de bas en hoge frequenties overdreven. Maar er is toch veel meer detail tegenover de vroegere headset die te weinig bas had.

De 3D-'object-based'-audio is het meest opvallende element en een primeur voor consolegaming. Het is een evolutie van 7.1 surroundgeluid en pakt de beperkingen van vaste speakers aan. 7.1 steunt namelijk op zeven audiokanalen op dezelfde hoogte, die een illusie van breedte en diepte scheppen. Maar een weergave van hoogte, met geluiden van boven en onder je, ontbrak tot nu toe. Dat verandert met deze Platinum Headset.

Hoe Uncharted 4 dit gebruikt, is opmerkelijk. Er zijn vele hoogteverschillen in de game, maar door de 3D-audio hier je vijanden zelfs op verschillende verdiepingen in deze complexe levels bewegen. Echo's weergalmen bijvoorbeeld in de cellen van Prison. Het klinkt allemaal zo natuurlijk dat terugschakelen naar gewone 7.1 audio extreem vlak klinkt.

Het enige bizarre aspect is dat alles dat zich in het midden bevindt, zoals de stem van Drake, eerst heel luid klinkt. Het is alsof het geluid vanuit je hoofd komt in plaats van voor je. Waarschijnlijk kunnen koptelefoons met een groter geluidsveld - die geen gesloten schelpen hebben zoals deze - dat verhelpen. Toch is het een grote stap voorwaarts tegenover de 7.1 mix van Sony's vorige virtuele surround headsets.

Het slechte nieuws is dat 3D-audio bij de lancering tot Uncharted 4 beperkt is. Elke ontwikkelaar moet object-based audio in zijn game patchen. First-party games als Days Gone, MLB The Show 17 en Uncharted: The Lost Legacy gaan dat later dit jaar sowieso ondersteunen. Hopelijk volgen andere games ook. Voorlopig stellen vroege kopers hun verwachtingen dus best nog even bij om alles ruimschoots te kunnen testen. Titels zonder specifieke ondersteuning hebben enkel baat bij de verbeterde kwaliteit van de speakers.

Op hoog volume met 3D-audio ingeschakeld gaat de batterij ongeveer acht uur mee. Een volle USB-herlaadbeurt neemt maar enkele uren in beslag. Een interessante feature is trouwens dat de PlayStation Store een companion app aanbiedt waarbij je de EQ settings naar believen aanpast en draadloos uploadt naar de twee memory slots in de headset.

Qua uiterlijk, comfort en geluidskwaliteit is dit dus een zeer degelijke headset. Het enige echte gebrek is dat 3D-audio het grote verkooppunt is, maar er weinig ondersteuning is. Dat verandert hopelijk in de toekomst, maar het is nog even afwachten of derde partijen dat ook met gemak zullen kunnen doen. Op dit moment koop je de headset dan ook vooral voor de goede speakers en erg goede materialen.

Als first-party-product van Sony zijn er enkele voordelen. De HUD-icoontjes voor batterijstatus, microfoon mute en surround sound modus zijn geïntegreerd in de front-end van de PlayStation 4, waar ze naast het icoon van de batterij van de controller verschijnen. Dit is een luxe waar derde partijen uiteraard geen gebruik van kunnen maken, en eerder vertrouwen op minder elegante flitsende ledlampen om batterijduur aan te duiden. Ook het zeer gemakkelijke installatieproces met slechts een draadloze USB dongle. Enkel de grotere omvang van de headset kan aangemerkt worden als een negatief punt, maar dat is het gevolg van de grotere batterij en bredere speaker drivers.

De Platinum kost dubbel zoveel als de vorige headset van Sony, maar biedt een rijkere audiokwaliteit en een glimps van de toekomst via 3D-audio. De algemene kwaliteit van de materialen is ook een positieve evolutie. Het vorige model (de 2.0 of ook wel de Gold) blijft echter qua prijs-kwaliteit de beste headset, zeker nu de prijs nog verder gedaald is. Maar wil je verschillende jaren meekunnen, dan is deze Platinum een goede investering. Al is het maar vanwege de 3D-audio en hoe goed het concurreert met de premium headsets op de markt.

Lees ook dit