South Park: The Fractured But Whole mengt lichte strategie met vulgaire humor
Grofgebekte superhelden RPG.
Het is meer dan twee jaar geleden dat de grofgebekte kinderen uit South Park hun laatste avontuur beleefden, maar in het bizarste dorpje van Colorado zijn slechts enkele dagen verstreken. Desondanks ligt de fantasykledij alweer veilig op zolder. In South Park: The Fractured But Whole is iedereen ditmaal namelijk niet in de ban van de ring, maar door heldhaftige superhelden betoverd.
De New Kid is hier echter nog niet van op de hoogte. In de Gamescom-demo is hij nog in een cape en gouden kroon van het vorige verkleedfeest uitgedost. Zijn poging om de kelder in Cartmans huis te betreden, wordt door een een elektronisch slot belet. In Cartmans slaapkamer treft de protagonist een dagboek met nogal expliciete (maar gecensureerde) afbeeldingen van zijn "vrienden" in bedenkelijke standjes. Hierin staat tevens het wachtwoord voor het slot geschreven dat het best kan omschreven worden als een slecht gespelde verwensing naar zijn moeder.
Een medewerker van Ubisoft hint dat er ook even een kijkje in de badkamer genomen moet worden. Daar komt de wc-minigame uit de Stick of Truth terug, maar in iets andere vorm. Dit keer moet je namelijk niet zo snel mogelijk op de knoppen rammen, maar de analoge pookjes van elkaar afduwen. Een ranzig geluid, een hoopje uitwerpselen en een bevuilde onderbroek later vervolg je de weg naar de kelder. Of beter gezegd: de geheime basis van Coon and Friends.
De verklede kinderen zijn in een heftige discussie verstrikt over het uiteenvallen van hun voormalige superheldengroep. De oorzaak van deze burgeroorlog op microschaal was onenigheid over Cartmans toekomstplannen voor hun filmfranchise en Netflix-serie. Het onverwachte bezoek van de New Kid wordt hem echter niet in dank afgenomen: hij is geen superheld en draagt daarbij het verkeerde kostuum. Met duidelijke tegenzin geeft Cartman hem toch de kans om zich bij de groep aan te sluiten. De game schakelt op dat moment over naar een keuzemenu waarin je een superheldenklasse met corresponderende vaardigheden selecteert.
Er zitten twaalf superheldenklassen in de game, maar in de demo zijn er slechts drie te aanschouwen. De Brutalist-klasse wordt omschreven als een close-range brawler die voornamelijk zijn vuisten het woord laat doen. Het is een type superheld die in de buurt komt van een Hulk of Captain America. Blaster specialiseert zich dan weer in aanvallen die vanaf elke afstand schade kunnen toebrengen. In de demo kun je enkel de Speedster-klasse selecteren: een soort razendsnelle Flash die onder andere de vaardigheid heeft om twee aanvallen achter elkaar te doen. Je keuze staat overigens niet vast. Zo staat het je vrij om wanneer je wilt in de thuisbasis van Coon and Friends van superheldenklasse te veranderen.
De demo maakt een tijdsprong en South Park is beperkt te verkennen. De wereld wordt nog altijd in herkenbare 2D-stijl gepresenteerd: platte gebouwen met voor fans herkenbare locaties zoals Tom's Rhinoplasty. De New Kid belandt in een impasse tussen een paar leden van Coon and Friends en Myserion en zijn vrienden van Freedom Pals. In tegenstelling tot de vorige game spelen de gevechten zich niet op een Paper Mario-achtige stijl met het juist timen van aanvallen en blokken af, maar eerder in de vorm van een traditionele turn-based SRPG, inclusief raster. Zo zijn de diverse aanvallen ditmaal onder andere van je locatie afhankelijk.
Zo beschikt de Speedster over een vaardigheid waarmee hij enkel in een rechte lijn schade toebrengt. Een bijkomend effect van die aanval is dat hij van positie op het raster wisselt. Dat kun je inzetten om uit een benauwde hoek te komen of juist om dichterbij de andere tegenstanders te komen. Bij het selecteren van de vijand wordt zijn bereik namelijk getoond, waardoor je hier tactisch op kunt inspelen. Human Kite ondersteunt je dan weer met laserstralen van lange afstand en Super Craig vervult de rol van tank. Het is slechts een licht vleugje strategie, maar de gevechten beloven ditmaal iets meer diepgang te bieden.
South Park: The Fractured But Whole tapt niet alleen uit een ander vaatje als het om het thema gaat, maar leent tevens van een verschillend RPG-subgenre. Die aanpassing belooft meer variatie qua gameplay, zeker gezien het vorige deel juist op dat vlak tekortschoot. Meer diepgang in de combat kan de game er tevens voor behoeden dat hij enkel door het sterke schrijfwerk van Trey Parker en Matt Stone gedragen wordt.
Meer over de game weten? Lees dan ons uitgebreid overzicht van alle South Park The Fractured But Whole info.