E3: Spec Ops: The Line
Enter sandman.
De naam Spec-Ops zegt veel gamers waarschijnlijk weinig. Tot nu toe is het een beetje een matige franchsie geweest die weinig verkeerd deed, maar ook maar heel weinig echt spectaculairs wist te brengen. 2K is echter zeer toegeweid aan deze franchise en komt nu met een compleet nieuwe game waarmee ze Spec-Ops eindelijk écht op de kaart willen zetten. Het feit dat dit voor ons één van de grote verrassingen op de E3 is geeft in ieder geval aan dat ze op de goede weg zijn.
Spec-Ops speelt zich af in Dubai, de woestijnstad waar alles mogelijk is. Maar Dubai is veranderd, want de stad heeft te maken gehad met zandstormen van epische proporties. Hierdoor is de metropool veranderd in een zanderige ruïne waar bandes de overmacht hebben.
Jij bent Captain Walker, de baas van een team van Delta, de bekende doch zeer geheime militaire unit die alleen de gevaarlijkste missies ter wereld doet. Je wordt op pad gestuurd naar Dubai om daar op zoek te gaan naar Colonel Conrad. Eerder werd deze Conrad al naar Dubai gestuurd om daar af te rekenen met de bendes die er heer en meester zijn. Echter, er is al lange tijd niets meer gehoord van Conrad en dus mag jij achter hem aan om hem te vinden. Eenmaal in Dubai kom je er achter dat de dingen niet zo simpel zijn als ze op het eerste gezicht lijken.
Het verhaal doet heel veel denken aan één van de bekendste en geroemde films ter wereld, Apocalypse Now van Francis Ford Coppola. Daarin ging een klein team ook op zoek naar een kolonel die niet langer luisterde naar datgene wat hem verteld werd.
Ook de manier waarop Spec-Ops: The Line omgaat met de gruwelen van de oorlog doen best wel denken aan de Apocalypse Now. In de demo die we te zien kregen werd onder andere een onschuldige burger vermoord om te proberen een gevangen genomen soldaat te laten praten. Ook witte fosfor – meer info hierzo – wordt niet geschuwd waardoor een lading ongewapende soldaten het loodje legt. Een paar minuten later zien we een grote boulevard met veel lantaarnpalen. Op zich geen probleem, ware het niet dat de lantaarnpalen gebruikt werden als galgen.
Dit soort beelden geeft aan welke kant 2K op wil met Spec-Ops. Dit moet een grauwe, bijna onaangename actiegame worden waarin je geconfronteerd wordt met wat oorlog nou precies inhoudt.
Deze gedachte voert het op andere punten in de game ook door. Zo zul je regelmatig keuzes moeten maken die van directe invloed zijn op wat er gebeurt. De onschuldige vrouw die we eerder noemden kon eventueel gered worden, maar daardoor liep je de kans dat de persoon die je moest hebben ontsnapte. Alhoewel dit geen spel is dat verschillende eindes zal kennen, zullen er dus momenten in de game zitten waarbij je morele keuzes moet maken
Dubai zelf speelt ook een grote rol in Spec-Ops. Het moet aanvoelen als een grote verlaten stadsjungle waar bendes de macht hebben. Daarnaast moet het zand dat de stad overspoeld heeft ook van belang zijn in de game. De manier waarop dit gedaan wordt is niet alleen esthetisch.
Zo kregen we een stuk te zien waarin zand tegen een paar grote platen aangeduwd werd. Voor die platen stonden een paar vijanden. Een simpel granaatje zorgde ervoor dat de grote betonnen blokken begonnen te verschuiven waardoor je tegenstanders overspoeld werden door een lawine van zand. Dit soort momenten zullen veel meer in het spel aanwezig zijn, en zorgen ervoor dat de actie niet beperkt blijft tot het neerschieten van vijanden.
Aangezien jij de leider van een team soldaten bent zul je ook heel wat opdrachten kunnen geven aan je medestrijders. Naast de standaardcommando's als 'aanvallen' en 'verdedigen' zijn er nog veel context-gevoelige opdrachten die je kan geven. Een bus waarin een paar vijanden verscholen zitten kan middels een simpel 'clear out the bus' snel leeggeruimd.
De gevechten zijn er zoals we die tegenwoordig vaker zien: je zoekt dekking door tegen muurtjes aan te plakken en je kan snel van cover naar cover bewegen middels één druk op de knop. Wat in Spec-Ops echter anders is, is dat het spel zich meer richt op close quarters combat. De actie vindt vaak plaats op hele kleine gebieden en je zult dus geen vijanden over een grote afstand hoeven om te leggen. Zoals de ontwikkelaar het zei: 'We willen dat je het wit van hun ogen ziet op het moment dat je de trekker overhaalt.'
Ondanks dat deze gameplaydemo ongeveer twintig minuten duurde weten we eigenlijk nog steeds maar relatief weinig over Spec-Ops: The Line. Zal er een multiplayer in het spel zitten? Ja. Ook coöp zal inbegrepen zijn, maar hoe dit allemaal in zijn werk gaat is wilde de developer nog niet kwijt.
Er zijn dus nog veel vragen over Spec-Ops, maar datgene wat we gezien hebben beviel ons al uitstekend. We hadden niet verwacht dat deze third-person actiegame zo goed uit zou gaan zien, waarschijnlijk omdat de vorige Spec-Ops-games toch niet super waren. Maar wat we tot nu toe gezien hebben zag er zeer veelbelovend uit. Hopelijk kunnen de beloftes ingelost worden.