Skip to main content

Spider-Man: Edge of Time

De kleverige held keert terug!

Spider-Man: Edge of Time wordt de tweede Spider-Man game van Beenox, de studio die ons vorig jaar rond deze tijd het vermakelijke - mits enkele schoonheidsfoutjes - Shattered Dimensions bracht. Onder andere door de cross-over tussen maar liefst vier Marvel-universums maakte het spel best uniek. Maar nu wil Beenox nog beter doen met Edge of Time.

Het verhaal is alvast typisch Marvel. De slechte wetenschapper van dienst, Walker Sloan, creëert een wormgat in 2099 om naar het verleden terug te reizen en zijn bedrijf daar wat vroeger dan oorspronkelijk het plan was uit de grond te stampen. Zo verandert hij de toekomst in een totale dystopie, gecontroleerd door de corporatie van Sloan. Spider-Man 2099/Miguel O'Hara reist Sloan achterna en ontdekt dat hij ook de dood van Amazing Spider-Man/Peter Parker zal veroorzaken. O'Hara waarschuwt Parker en de beide Spidey's moeten samenwerken om de toekomst te redden. Interessant is dat je tussen verleden en toekomst afwisselt, en dat je acties in het "verleden" de "toekomst" beïnvloeden.

Voor een leek qua Marvel en Spider-Man lijkt het verhaal wat moeilijk te volgen, wat ook voor mezelf het geval was omdat we tijdens de demo ergens in het midden van de game zaten. De ontwikkelaars garanderen echter dat het verhaal duidelijk zal worden uitgelegd met behulp van voldoende tussenfilmpjes.

Er is trouwens heel wat talent om de stemmen van de personages in te spreken. De grote slechterik Sloan krijgt het stemgeluid van niemand minder dan Val Kilmer mee, en Black Cat (een ex-lief van Peter Parker) wordt ingesproken door Katee Sackhoff, beter bekend als Starbuck uit Battlestar Galactica. Het verhaal is neergepend door Peter David, een bekend schrijver van comics.

De gameplay kan misschien nog het best vergeleken worden met Batman: Arkham Asylum. Je loopt rond met één van de twee Spider-mannen, schakelt vijanden uit, lost puzzels op én je slingert natuurlijk in het rond met behulp van je webben. Amazing Spider-Man focust zich op web-based combat én je kan je webben met de omgeving combineren om dodelijk wapens te maken. Spider-Man 2099 is meer gebaseerd op snelheid én op technologie. Spelers kunnen ook een substantie die Chronal Energy wordt genoemd verzamelen. Deze energie veroorzaakt tijdparadoxen, waardoor Amazing en 2099 interacties kunnen uitvoeren.

Heel interessant is het RPG-systeem. Elke Spider-Man heeft een eigen skilltree (zoals in RPG's), waar je hun vaardigheden wat kunt upgraden. Maar daarnaast délen de twee ook een skilltree. Helaas kregen we niet te zien hoe dat precies in zijn werk ging, maar dit kan alvast leuke opties en moeilijke keuze opleveren. De ontwikkelaars beloofden wel dat het systeem "diepgaand" wordt.

Een trailer voor Spider-Man: Edge of Time.

Net als in Arkham Asylum zijn er trouwens talrijke geheime kamers met verborgen extra's, die je niet hoeft te vinden om van het spel te genieten. Er werd ons een speelduur van een slordige zeven uur beloofd als je enkel het verhaal volgt, terwijl de levensduur op tien uur afklokt als je alle extra's wilt verzamelen.

Spider-Man: Edge of Time ziet er alvast interessanter uit dan die andere licentiegame, X-Men Destiny. Er is een verhaal met heel wat mogelijkheden aan boord en dat lijkt te overtuigen. Het is nog wachten tot midden oktober om te zien of Beenox de lijn van Shattered Dimensions doortrekt, maar ze lijken alvast op de goede weg.

Spider-Man: Edge of Time is vanaf 14 oktober verkrijgbaar voor de PS3, X360, Wii, DS en 3DS.

Lees ook dit