Splinter Cell: Blacklist bevat geen martelscène meer
"Niemand vond het leuk," aldus producer Andrew Wilson.
Tijdens de E3 (Electronic Entertainment Expo) van 2012 toonde Ubisoft Toronto beelden van het aankomende Splinter Cell: Blacklist. In de eerste scène martelde hoofdpersonage Sam Fisher een vijand om informatie te winnen. Het martelen bleek interactief: de speler stuurde via de controller de marteling aan. Uiteindelijk besluit de speler of hij de vijand laat leven of doodt.
De producer van Blacklist, Andrew Wilson, meldt dat de marteling niet meer in het spel zit. Na de E3 kreeg Ubisoft veelal negatieve reacties op de getoonde gameplay. "De scène is verwijderd. Ik heb van niemand gehoord dat ze het leuk vonden," zegt Wilson. Blacklist behoudt de traditionele stealth gameplay. Het geweld blijft optioneel en minimaal. "We hebben het substantieel verminderd. Tijdens de ontwikkeling kom je altijd zaken tegen waarvan je merkt dat ze niet werken als beoogd. Elk spel kent dit."
Let op, onderstaande video bevat een marteling. Als zulke beelden je afschrikken, kijk dan niet.
"Door de opzet van de E3 zijn sommige beelden makkelijker te tonen dan andere. Het is moeilijk om de waarde van een speelsessie te tonen waarin de speler ongezien blijft. Dat had tot kritieken geleid." Dit lijkt achteraf een verkeerde beslissing. De die dag getoonde gameplay sloeg immers niet aan.
Wilson zegt dat het altijd moeilijk is om negatieve reacties te horen over werk waar je gepassioneerd over bent. "Aan de andere kant moet je de overtuiging hebben dat, zolang zulke zaken in het spel zitten, mensen het uiteindelijk inzien."