Skip to main content

Spore: Helden

(r)Evolutie of niet?

Vorig jaar konden we eindelijk aan de slag met Spore, het langverwachte spel van visionair in de game-industrie Will Wright. Het spel kende de nodige populariteit en zorgde voor heel wat vernieuwing binnen het genre. EA komt nu met een spin-off uit die de naam 'Spore: Helden' draagt en we zijn allen benieuwd of deze titel de nodige verwachtingen kan inlossen.

Het verhaal in Spore: Helden krijgt een vrij simplistische plot met zich mee. Blauwe en rode meteoren storten neer op een planeet vol leven. Blauwe meteoren veroorzaken bij vreedzame wezens een sprong voorwaarts in hun evolutie, terwijl rode hun hersenen infecteren met boosheid en waanzin. Uit een blauwe meteoor zal een held geboren worden en je mag drie keer raden wie die rol op zich zal nemen, jij dus! En natuurlijk zal er ook een wezen met heel wat slechtere bedoelingen uit een rode meteoor komen om je toch wat bezig te houden. Dit slechte wezen zal andere wezens teisteren en slecht maken en het is jouw ultieme doel om de planeet te verlossen van dit kwaad.

Spore: Helden kan je zien als een light versie van het eerder verschenen PC-spel, een getrimde spelwereld die heel wat van de features van het origineel mist. De makers hebben zich hier beperkt tot één planeet waar je met je vers geëvolueerde creatuur de wereld moet redden. De planeet waar je een aantal uren op zal slijten ziet er goed uit. Alles krijgt die afgewerkte en kleurrijke Wii-look over zich en mag best wel gezien worden.

Het spel begint zoals zijn voorganger met een korte introductie waarin je jouw Spore-held zal vormen en kneden naar je meest bizarre of originele idee. Het is hier van groot belang dat je jouw held onmiddellijk naar je zin maakt want van op je oorspronkelijke design zal je steeds moeten verder werken en de verschillende onderdelen upgraden. En hier faalt Spore: Helden, in de plaats van creativiteit aan te moedigen ben je bijna verplicht om bepaalde keuzes te maken tijdens de creatie. Waar het in zijn voorganger steeds haalbaar was om met de gekste creaties het spel uit te spelen, zal het hier bijna onmogelijk zijn. Een zeer spijtige zaak aangezien Spore een spel was waar creativiteit één van de peilers was.

In Spore: Helden bestaat je taak er grotendeels uit verschillende opdrachten uit te voeren waardoor je extra aanpassingen voor je beestje zal verdienen, en zo steeds dichter bij je einddoel zal komen te staan. Deze quests brengen echter zeer weinig variatie met zich mee en kunnen na een tijdje spelen repetitief gaan aanvoelen. Missies variëren van het vinden van bepaalde items tot het uitschakelen van een slecht wezen. Voor dit laatste heeft de ontwikkelaar een combat systeem uitgewerkt. Indien je een gevecht aangaat zal de camera zich aanpassen en gaat het combat-event in.

Hier is voor heel wat interactie gezorgd en zal je heel wat staan zwaaien en meppen met je Wiimote om je tegenstander neer te krijgen. Sommige gevechten duurden echter zo lang dat we het plezier ervan al lang vergaten (dit kan natuurlijk aan het feit liggen dat mijn creatie een armlengte had van de gemiddelde T-rex). Een andere activiteit bestond er uit dat we moesten dansen tegen andere wezens, geen breakdance moves hier maar alweer wat gewiebel met de Wiimote en het zoveelste minigame in rij.

Spore: Helden lost de verwachtingen van Spore-fans niet in, en dat is een feit. Het feit dat creativiteit moet inboeten voor functionaliteit in een spel dat de naam Spore draagt is volgens mij het grootste minpunt. Indien we het spel even door de ogen van de beoogde doelgroep gaan bekijken kunnen we echter wel wat milder zijn in onze uitspraken. Voor kinderen is dit zeker een leuke game. De wereld ziet er goed uit en vraagt om geëxploreerd te worden. Kids kunnen heel wat lol beleven met de creature creator en trekken zich helemaal niets aan van het ontbreken van diepgang of uitgebreide functies.

6 / 10

Lees ook dit