Star Trek Online (beta-test)
Full speed ahead.
Een tijdje geleden kon je in onze eerste Star Trek Online preview reeds lezen dat de game heel wat potentieel heeft, maar ze jammer genoeg niet goed weet te realiseren. Af en toe moeten we echter grif toegeven dat onze mening niet volledig correct was…ook zo in dit geval.
In een interessante lezing over astrofysica hoorde ik onlangs de prof een gevecht beschrijven waarin Yoda hypothetisch Darth Vader in een black hole zou smijten. Terwijl Yoda toekijkt hoe Vader verder weg tuimelt in een niet te ontsnappen en bovendien erg problematische situatie, lijkt het voor de toeschouwer wel alsof Darth vertraagt en nooit de rand van het zwarte gat bereikt. Vader daarentegen heeft wel degelijk het probleem dat hij Yoda grijnzend ziet toekijken terwijl hij door de krachten van de zwaartekracht langzaam maar zeker aan zijn einde komt. Deze tegenstrijdigheid ligt uiteraard – althans toch volgens de wijze man – aan de impact die zwaartekracht heeft op tijd en ruimte waardoor je dus ook in de toekomst kan reizen moest Vader via de Dark side of the Force toch hebben kunnen ontsnappen!
Het is misschien wel Star Wars, maar het voorbeeld lijkt even goed op een typische ommezwaai uit een Star Trek episode. De Enterprise staat op het punt vernietigd te worden, maar ho wacht…reroute the power from the plasma exhaust engines to the main deflectors generating a theta frequency pulse creating a feedback current capable of reversing the phasers of the opponent, voila. En je voelt je een stuk beter als je vijf seconden daarna een grote explosie op je beeld ziet. Star Trek is nooit de meest logische ruimteserie geweest, maar wel één die is blijven hangen door haar natuurlijke appeal.
De serie bereikt miljoenen mensen over heel de wereld die durven dromen over wat er zich boven onze planeet allemaal kan afspelen. Geen wonder ook dat de videogame-markt even goed hierop wil inspelen. Star Wars MMO’s zijn de revue reeds gepasseerd, maar Mythic Entertainment brengt wat ons betreft de eerste originele MMO-titel uit die focust op de Trekkies.
Het verschil tussen de twee series merk je ook duidelijk in het design. De hele opbouw verschilt…waar je in Star Wars vijanden op allerlei planeten en in dungeons te lijf gaat met je lightsabers of pistolen, draait het in Star Trek allemaal om de kapitein die een ruimteschip bestuurt. Je schip is eigenlijk je voornaamste avatar en je kan uiteraard je schip gaan ontwikkelen zoals je dat normaal bij je personage doet.
In het begin van de game kies je de specialisatie van je kapitein. Ben je iemand die graag een robbertje vecht, ben je geschoold in de fysica en kwantummechanica als engineer of ben je een wetenschapper op zoek naar onverklaarbare fenomenen? Die keuze bepaalt de eerste skills die je kan gebruiken. Je schip heeft verder een bepaald aantal guns, een slot voor een shield, deflectors, een engine en enkele modules die voorgesteld worden in de vorm van een tactical, engineering en science console.
Op deze manier kan je als het ware je schip beginnen uitrusten om jouw gameplaystijl te versterken. Jammer genoeg bieden de items die je krijgt, via quests of de interplanetaire shopping centers, op dit moment nog niet genoeg variatie om echt een specifieke stijl uit te drukken. Je merkt als het ware niet meteen dat je een snellere engine hebt, betere wapens of een focus op shield recharge in plaats van shieldamount. Hopelijk is de keuze uitgebreider op hogere levels, er zit alvast zeker de mogelijkheid in om meer richtingen uit te kunnen.