Skip to main content

Star Trek Online

In gesprek met Craig Zinkievich.

Zopas kreeg Eurogamer.be de kans om het team achter de aankomende MMO Star Trek Online aan de tand te voelen. Wij namen in een comfortabele zetel plaats naast Craig Zinkievich, een van de ontwikkelaars verantwoordelijk voor het spel. Gelukkig wisten we al wat af van Star Trek Online - zoals blijkt uit onze preview - en kwamen we op de proppen met de volgende vragen:

Eurogamer.be: Hoe ziet een typische dag op kantoor eruit voor je?

Craig Zinkievich: Een typische dag stelt eigenlijk niet veel voor. Meestal hou ik me bezig met...wel...werk. Er zijn mensen met wie ik elke dag werk, machines op dewelke ik mijn werk uitvoer en obstakels die ik elke dag probeer te vermijden. Waar ik het meest van hou is dat ik wel eens met iedereen kan werken in het team. We vormen een hechte groep en zoals de meeste gamedevelopers zijn we gewend aan lange dagen en lange nachten. Maar wij werken samen aan één doel en voltooien het. Ontwikkeling is nooit makkelijk, maar het kan wel veel voldoening geven.

Eurogamer.be: Het Star Trek universum heeft een rijke geschiedenis. Welke tijdsperiode covert de game en zullen spelers beroemde gebeurtenissen zelf kunnen ervaren?

Craig Zinkievich: Star Trek Online vindt plaats in het jaar 2409, dertig jaar na de gebeurtenissen uit Star Trek Nemesis en 22 jaar na de vernietiging van Romulus. Het Alpha-quadrant is niet zo veilig meer als voorheen. De Romulans zitten verspreid over het universum, maar de grote machtsblokken vechten over de resterende planeten. Het verdrag tussen de Federation en de Klingons ligt ook aan diggelen zodat de twee groepen op voet van oorlog leven. De Borg zijn eveneens terug van weggeweest, met nieuwe technologie en gericht op de uiteindelijke assimilatie van alle levende soorten. Er is dus heel wat werk voor de spelers anno 2409.

We wilden de game situeren in een tijd die bekend overkomt voor fans van de TV-shows en films, maar we hadden geen interesse om episodes volledig na te spelen. We dachten dat mensen zelf de ster wilden uithangen in situaties die het universum mee bepalen en dus niet gewoon Picard of Kirk volgen als een schoothondje.

Eurogamer.be: Star Trek gebruikt regelmatig tijdreizen om boeiende verhaallijnen neer te zetten. Zijn er plannen om dit te gebruiken om de spelbeleving van de speler plotsklaps bij te sturen?

Craig Zinkievich: Uiteraard draaien enkele van de beste momenten uit het Star Trek universum rond tijdreizen en we zijn bijzonder trots om ook deze ervaring in Star Trek Online te kunnen brengen.

Eurogamer.be: Is deze enkel bedoeld voor Trekkies? Heb je achtergrondkennis nodig van het universum om je betrokken te voelen bij de game?

Craig Zinkievich: We wilden absoluut een mix van Star Trek fans aantrekken met deze titel, de jonge en oude, en zowel de hardcore als de casual gamer. Ons doel is de beleving namaken die je krijgt wanneer je naar de Star Trek shows en films kijkt. We ontwikkelen de game bovendien om genoeg diepgang aan te bieden voor een hardcore publiek, maar toch toegankelijk genoeg zodat mensen die niet meteen gewend zijn aan MMO’s toch de game fun kunnen vinden. Wat betreft de leercurve proberen we een typische ‘binnen minuten te begrijpen, maar een leven om te leren beheersen’ games te maken. Voor casual spelers hebben we bijvoorbeeld Episode missies ontwikkeld, die ideaal zijn voor mensen met niet veel tijd, maar die wel van Star Trek willen genieten. Episodes zijn vijfdelige missies die tussen de 45 minuten en twee uur duren en als een episode uit de show aanvoelen. Ze hebben scénes, dramatische momenten, terugkerende personages en deze episodes vertellen echt het verhaal van Star Trek Online. We hebben ze zelfs ingedeeld in seizoenen. Het zijn kleine deeltjes content die casual en hardcore spelers zal aanmoedigen om ervan te genieten

Eurogamer.be: Als je een MMO ontwikkelt in de ruimte, komt EVE Online reeds om de hoek kijken met zijn gigantische community. Denk je dat de vergelijking Star Trek Online – EVE opgaat?

Craig Zinkievich: Niet zozeer nee. We doen zeker niet de dingen die zij doen. Ieder van ons is gepassioneerd door EVE, het CCP team is enorm sterk, maar ons doel ligt echt elders. EVE is een strategisch spel waarin de uitslag van de meeste gevechten en grote veldslagen beslist zijn voor ze eigenlijk plaats vonden, gebaseerd op de skills van de piloten en de modules die ze op hun schepen hebben geïnstalleerd. Star Trek Online is veel tactischer. De beslissingen die je op het moment zelf maakt betekenen het verschil tussen de warme gezelligheid van je schip en het kille vacuüm van de ruimte. Er komt zeker strategie bij kijken, maar als je je omgeving en skills goed gebruikt zal de meest tactische speler gewoonlijk als overwinnaar te voorschijn komen.

Eurogamer: Gamers hebben steen en been geklaagd over de grind-mechanics in recente MMO’s zoals bijvoorbeeld Aion. Hoe zal dit behandeld worden in Star Trek Online?

Craig Zinkievich: "Grinding" is een kwestie die meestal gekoppeld wordt aan content die inferieur is aan missie content. In Star Trek Online proberen we heel wat types verschillende content aan te bieden – missies, flotilla’s en de ruimte verkennen – er zal steeds iets te doen zijn dat een doel heeft.

Eurogamer.be: Kan je ons iets vertellen over het PvP gedeelte?

Craig Zinkievich: Ja. We plannen een factie versus factie regelset, maar er zijn eveneens plannen voor een competitief PvE systeem. We zullen weldra heel wat meer informatie hierover vrijgeven.

Eurogamer.be: Op welke manier zal STO zijn community ondersteunen?

Craig Zinkievich: We gaan uiteraard regelmatig content updates uitbrengen naar mate de game evolueert, we hebben zelfs al plannen voor updates die na de lancering plaatsvinden op dit eigenste moment. We zoeken nu ook methodes om guilds beter te laten communiceren out of game en we zijn steeds op zoek naar methodes om informatie beter naar onze klanten toe te krijgen. Dit is een heel moeilijke vraag omdat het afhangt van wat de community wenst. We willen echter verzekeren dat ze gelukkig zijn zodat ze verder willen spelen.

Eurogamer.be: Op Gamescom vertelde je nog dat je nog steeds nadenkt over hoe jullie endgame aanpakken, is hier al verandering in gekomen?

Craig Zinkievich: Het evolueert zeer gunstig. We zijn nu reeds zeker dat er PvP, Raisodes (Episodes in een raid) en exploratie in zit zodat spelers zelf kunnen kiezen hoe te evolueren naar de rank van Admiral.

Eurogamer.be: Bedankt voor jullie tijd!

Craig Zinkievich: Graag gedaan.

Lees ook dit