Star Trek Online
Live long and prosper
Het lijkt wel de natte droom van zowat elke Sci-fi fan. Je staat aan het hoofd van je eigen Federation Starship, jij maakt de beslissingen, gaat bloedstollende gevechten aan met enkele Klingon Birds of Prey en besluit om een Away Team samen te stellen met jouw favoriete commanders…Dit is de formule zoals een Star Trek MMO zou moeten zijn.
Captain’s log Stardate 170920091200, de USS ProHunter vertrekt op een missie om de grenszone te patrouilleren. Het doel is onregelmatigheden vaststellen, bedreigingen naar de federatie toe te elimineren en voor acht uur ’s avonds terug te zijn, want dan is er een raid. We starten onze motoren en zetten ons klaar om naar Warpsnelheid te gaan. Een minuut later zijn we reeds aangekomen op ons doelwit, zo snel gaat dat tegenwoordig. Ik vraag aan de commandant om te scannen naar andere schepen, zonder resultaat. Ze pikt echter een ander signaal op, van een nabije planeet komen noodsignalen afgewisseld met felle explosies.
Ik plan een koers en nader de planeet in kwestie, terwijl ik aan het nadenken ben over wie ik een kijkje ga laten nemen verschijnen plots drie Klingon schepen voor mijn neus. Ik probeer communicatie te leggen en krijgen te horen dat we hier niet welkom zijn, vreemd aangezien dit een neutrale zone is waar niemand recht op heeft. Ik doe mijn best om een grijns te verbergen terwijl ik het commando geef voor een reeks Photon Torpedoes, Full Spread.
Stardate 170920091205, diplomatie heeft gefaald en er rest ons enkel nog de optie om de drie Klingon schepen te vernietigen. Eén van de schepen had zich terug gecloaked, maar de andere twee kregen een volledig salvo aan torpedo’s en lasers te verwerken. Hun schilden houden goed, je kan duidelijk merken dat ze alle energie op hun voorsteven hebben gefocust. Ik besluit een simpele Drive By Shooting tactiek te hanteren en vuur mijn lasers net op het moment dat ik voorbij vlieg. Beide schepen konden nog net op tijd energie naar hun zijboeg verplaatsen, maar het was niet genoeg. Ik breek door hun schilden, maar wordt plots zelf geconfronteerd met problemen.
Het derde gecloakte schip vuurt namelijk een hele reeks salvo’s af op mijn brug terwijl de achterkant van mijn paradepaartje het zwaar te verduren krijgt van de andere twee. Ik begin te prutsen met de energiesettings om enkel de voorste en achterste gedeeltes te beschermen terwijl ik mijn aft torpedoes komaf laat maken met de eerste Bird of Prey. Via enkele slimme manoeuvers gaat de ProHunter recht af op het reeds beschadigde Klingon schip, door alle energie van mijn lasers te focusen op alle schilden en daarna mijn Topredoes op één bepaald deel te mikken creëer ik terug een opening waarna mijn lasers het werk snel afmaken. Ook de laatste Bird of Prey moet eraan geloven via dezelfde tactiek. Zo, dus wie ging ik naar de planeet sturen op een levensbedreigende missie?
De combat ging een heel tijdje over en weer en je merkt dat de focus eerder ligt op tactische, strategische beslissingen dan op een triggerhappy vinger. Star Trek Online wil je bovendien zoveel mogelijk in de zetel van de kapitein plaatsen, jij moet in staat zijn om alle beslissingen te maken. Hoewel je een personage kan maken uit verscheidene karakteristieken en opleidingen (zoals een Engineering of Science specialisatie), zal je nooit beperkt worden tot die functie. Het zou immers ook maar saai worden om enkel de kracht van de engine te bepalen of uren aan een stuk als transporter op een knopje te duwen. Hoe pissed zou Scotty wel niet geworden zijn elke keer hij ‘Beam me up’ hoorde, dat stelt toch tot nadenken!
Door missies succesvol te beëindigen verdien je ervaring en ranks en zal je uiteindelijk gemachtigd worden om met betere schepen rond te vliegen. De makers hebben veel tijd en moeite gedaan om een perfecte recreatie te maken van het Star Trek universum en dus zal je ook authentieke schepen terugvinden zoals Galaxy Class, Vigilant Class en de Excalibur class. Het zal je vast allemaal iets zeggen als je een grote fan bent, maar elk van de schepen vervult een aparte rol en speelt anders. Het is een ietwat ander mechanisme dan we gewend zijn met een normale leveling cyclus, maar het klinkt alvast als één van de meest veelbelovende features.
Toch zijn er aspecten waarbij de developer schijnbaar minder moeite heeft gedaan. Je zal namelijk ook een team kunnen sturen om planeten zelf te bezoeken en daar allerlei missies uit te voeren. Leuk idee op het eerste zicht, maar wij waren niet echt onder de indruk na de presentatie. Je kan zes personages uit je crew meenemen en komt in een First-Person Shooter-scenario terecht. De actie die wij zagen oogde, mede door het gebruik van de fasers, vrij traag. Bovendien is er niet meteen een penalty wanneer je sterft. Je transport crew zal je namelijk opstralen, automatisch verzorgen en terug neerstralen op een respawn point.
Ook qua endgame rezen er nog enkele vragen. De makers lieten uitschijnen dat je steeds nieuwe planeten en nieuwe missies zal kunnen vinden wanneer je alle schepen hebt vrijgespeeld. Toch hoopten we op iets meer, unieke content bijvoorbeeld die specifiek ontworpen wordt voor grote groepen. Op dat vlak was er op dit moment enkel zekerheid over grote Player versus Player gevechten wat een mooie start is, maar we hopen op meer.
Star Trek Online is een game waarbij we onze bedenkingen reserveren. Langs de ene kant is er een enorme variatie aan ruimtegevechten, schepen en planeten die je kan gaan bezoeken, maar langs de andere kant leek de game nog heel wat aanpassingen nodig te hebben. Wij hopen dan ook snel verder te kunnen trekken en hopelijk samen met de community genoeg suggesties te lanceren om deze unieke kans op een volledig Star Trek getinte MMO een mooie toekomst te kunnen garanderen.