Skip to main content

Star Wars Battlefront is meer dan een Battlefield-kloon

Hands-on met de open bèta.

De bevroren vlaktes van Hoth liggen uitgestrekt voor mij. Het eeuwige gedreun van de AT-AT's laat mijn trommelvliezen fanatiek trillen. Om mij heen bevindt zich een chaotische brij van Rebel Alliance- en Galactic Empire-troepen. Terwijl de laserstralen me om de oren vliegen, zet de soundtrack de welbekende Imperial March in. DICE doet er alles aan om Star Wars Battlefront authentiek te maken.

Het is namelijk niet makkelijk voor DICE om afstand van de Battlefield-reeks te doen. Keer op keer moet de Zweedse studio benadrukken dat Star Wars Battlefront niet op Battlefield lijkt. Nu de bèta in volle gang is, valt te concluderen dat DICE gelijk heeft: Battlefront ademt Star Wars.

De laserwapens zijn in dit geval een goed voorbeeld. De geweren voelen in meerdere opzichten anders dan hedendaagse wapens aan. Het keer op keer afvuren van lasers zorgt voor vrijkomende hitte, waardoor overmatig gebruik van je Blaster in oververhitting resulteert. Vervolgens ontstaat er een Gears of War-achtig Quick Time Event waarin je op het juiste moment moet handelen voordat je weer met je Blaster kunt schieten. Of je zorgt er natuurlijk voor dat je wapen niet oververhit raakt. De karakteristieke 'pew pew'-geluiden wakkeren bovendien je innerlijke Han Solo aan. Ook ontbreekt er terugslag en begint de precisie naarmate de afstand langer wordt drastisch te dalen. Je ziet dus veel Storm Troopers die niks kunnen raken. Nét zoals in de films.

Bekijk op YouTube

Ook het ontbreken van klassen zorgt ervoor dat DICE met Battlefront een andere richting op wil dan met diens Battlefield-reeks. Van te voren kies je welk wapen je naar het slagveld meeneemt en met welke Star Cards je gaat spelen. Die kaarten geven je toegang tot speciale vaardigheden zoals een jetpack, scherpschuttersgeweer, schild of explosieven. De Star Cards kun je tijdelijk inzetten, waarna ze voor bepaalde tijd onbruikbaar zijn. Hierdoor is iemand met een scherpschuttersgeweer na het lossen van één schot een aantal seconden genoodzaakt om verder te gaan met een Blaster. Campers wordt het dus een stuk moeilijker gemaakt.

Het progressiesysteem uit Battlefield heeft wel de oversteek gehaald. Voor ieder potje vergaar je punten waarmee je in level stijgt. Je verdient tevens credits die je aan nieuwe wapens en Star Cards kunt uitgeven. Enkele voorwerpen speel je echter vrij door een bepaald level te halen. In de bèta is alles snel vrij te spelen, maar hoe dit precies in de volledige versie uitpakt, is nog afwachten. Niks is frustrerender dan het gevoel dat je op de rest van de spelers achterloopt. Je maakt dan ook een sprongetje van geluk als je eindelijk de jetpack verdiend hebt.

De bèta beschikt overigens over één singleplayermap en twee multiplayermaps. DICE biedt namelijk voor de solist een survivalmissie op Tatooine aan, waarin je de Galactic Empire hardhandig moet tegenhouden. In vijftien verschillende waves hou je Storm Troopers tegen, terwijl je met AT-ST's belaagd wordt. Die missies speel je in de finale versie in je eentje of in co-op splitscreen.

De echte actie vindt plaats op de multiplayermaps Hoth en Sullust. Dit zijn eveneens de twee mappen waarin je de multiplayermodi Walker Assault en Drop Zone kunt uitproberen. Op Hoth moet je in Walker Assault als Rebel Alliance gigantische AT-AT's verslaan. En dat terwijl de Galactic Empire de AT-AT's moet verdedigen en in een rechte lijn naar het einddoel marcheert. In teams van twintig man vecht je te voet en in de lucht. Door het oppakken van doorzichtige blauw gekleurde tokens krijg je toegang tot AT-ST's, A-Wings of explosieven. Daarnaast kun je dankzij de tokens ook tijdelijk in de huid van Darth Vader of Luke Skywalker kruipen.

Het enige zorgpunt aan Walker Assault op dit moment is de overweldigende kracht van de Galactic Empire. Het valt nog af te wachten of de balans in de finale versie beter is. Zelden bijten de Storm Troopers in het stof. Drop Zone is daardoor gebalanceerder dan Walker Assault. Op Sullust strijd je om pods die uit de lucht komen vallen. In teams van acht moet je vijf van deze pods veiligstellen. Die modus doet enigszins aan de Conquest-modus uit de Battlefield-reeks denken.

De open bèta levert de geruststelling dat Battlefront niet enkel om een Battlefield-game ondergedompeld in een Star Wars-sausje gaat. DICE lijkt met Star Wars Battlefront een authentieke Star Wars-ervaring te willen neerzetten. De open bèta doet bewust verlangen naar meer.

Star Wars Battlefront is vanaf 20 november verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.


Lees ook onze Star Wars Battlefront preview en bekijk elke Star Wars Battlefront trailer.

Lees ook onze Star Wars Battlefront tips.

Lees ook dit