Star Wars: The Old Republic
Return of the Star Wars MMO.
De menigte drukt om me heen, honderden bezwete lijven dringen zich op en ik zoek naar een uitweg, Ik kijk in het rond en vind haast meteen een goed oriëntatiepunt. Een imposant bouwwerk stijgt overal bovenuit, De omgeving lijkt haast onbenullig in haar verschijning. Ik nader met rasse schreden en voel een kalmte in me opstijgen. “Hier voel ik me thuis”, denk ik terwijl ik de nagebouwde Jedi tempel op de GamesCom binnentreed.
Op de presentatie kregen we eerst een live demo te zien van alle aspecten die deze titel speciaal maken. Volgens de devs bevat een MMO vier kritieke onderdelen: gevechten, exploratie, vooruitgang en een nodige dosis verhaal. Tot nu toe focusten MMO’s zich enkel op de eerste drie aspecten, hoog tijd om er dus ook een interessante verhaallijn in te steken aldus de ontwikkelaars.
“Dat is wat spelers nu eenmaal verwachten van een Star Wars game, Een degelijk meeslepend verhaal zal er uiteindelijk voor zorgen dat je als speler met keuzes geconfronteerd wordt. De keuzes die jij maakt hebben meteen concrete gevolgen die tevens het verloop van het spel beïnvloeden.” Je merkt dus als speler dat je een impact hebt, het uiteindelijke doel van de devs.
En die heb je gelukkig ook. In een opdracht die we te zien kregen, moesten we een afvallige commandant aanpakken die een missie weigerde uit te voeren wegens te gevaarlijk. We banen ons een weg doorheen het schip, confronteren de commandant met zijn verraad en krijgen de keuze om hem verantwoordelijk te stellen voor zijn daden of zijn vergissing recht te zetten met zijn hulp. Deze gesimplificeerde keuze leidt tot twee compleet andere missies, in de ene word je zelf aangevallen, in de andere dring je binnen in het schip van je originele doelwit.
Het verhaal, de achtergrond en de atmosfeer zorgen dus voor een erg bijzondere spelbeleving. Deze wordt bovendien nog eens aangedikt door de quest movies. Elke opdracht en elk stuk verhaal wordt volledig cineastisch gebracht. Je personage maakt deel uit van het verhaal en wordt overal in betrokken. De aandacht en het detail die in deze filmfragmenten zijn gekropen verdienen een speciale vermelding en het geheel oogt echt spectaculair.
In de volgende presentatie kregen we ook de combat van de verschillende classes uitgebreid te zien. Hoewel we in het begin een sterk déjà vu gevoelen hadden, wist de combat gelukkig toch een zekere persoonlijkheid en finesse te ontwikkelen. Het verschil zit hem telkens in de aanpak per personage en rol. De bounty hunter houdt tegenstanders op afstand en bestookt vijanden met snelle salvo’s blasterfire, raketten en – als ze dichtbij komen – de vlammenwerper. De jedi classes zijn bijzonder mobiel, kunnen makkelijk aanvallen deflecteren en vechten als een typische melee klasse met enkele leuke force powers die een of meerdere vijanden tijdelijk uitschakelen. De smuggler daarentegen is een klasse die liever kiest voor goedkope smerige technieken en liever niet al te dicht bij de vijand komt. Dit is ook de eerste klasse in het spel die actief gebruik kan maken van cover. Het spel geeft weer welke objecten dienst kunnen doen als schuilplaats en vandaar uit krijg je een nieuwe skillbar ter beschikking met skills die je enkel vanuit deze positie kan gebruiken.
De combat verloopt zoals in een typische MMO en voelt niet meteen aan als de Star Wars gevechten die we kennen uit de films. Je slaagt of schiet in het rond, wordt geraakt door andere skills, maar er zit geen vloeiend gevecht in. De Star Wars feel krijg je enkel door de rol die je inneemt via je class en de skills die uiteraard natuurlijk aanvoelen.
Waar men wel enorm veel werk heeft van gemaakt zijn de locaties. Op je tocht bezoek je heel wat planeten en interessante gebieden. Heel het geheel past perfect in elkaar en bevat prachtige vista’s. Hutt steden ademen giftige dampen uit en de natuur is verdord, de inwoners leven in slavernij en dat merk je in het design van de gebouwen. Op de thuisplaneet van de Sith vind je enkel grote woestijngebieden terug. Af en toe merk je een uitgehouwen rots op die dienst doet als graftombe voor een grote Sith Lord en die, net als in Star Wars KotoR, vrij veel kwaadaardige wezens herbergt.
Wat we tot dusver gezien hebben van Star Wars: The Old Republic stemt bijzonder hoopvol. Men heeft de typische succesformule van de typische MMO’s overgenomen en het in een Star Wars jasje gestoken. Er zitten echter ook genoeg unieke elementen in om de game boeiend te houden Bovendien krijgt de titel via de cineastische beleving een enorme meerwaarde. De combat kan nog iets spectaculairder en dynamischer, maar de makers hebben reeds gezegd dat ze willen mikken op de complementariteit van personages binnen een team, hopelijk zien we dit dus nog verder evolueren.