Skip to main content

StarCraft 2: Legacy of the Void biedt gameplay aan lichtsnelheid

Mathijs speelt de multiplayerbèta.

StarCraft 2: Legacy of the Void vormt het sluitstuk voor de gehele StarCraft 2-reeks. Na de kosmische cowboyavonturen van Jim Raynor in Wings of Liberty en Sarah Kerrigan's Zerg Rush in Heart of the Swarm treden nu de enigmatische Protoss voor het voetlicht. Die broeden al enige tijd op de herovering van hun thuiswereld Aiur, die in de eerste StarCraft-game door de Zerg en hun Overmind is veroverd. Op de achtergrond speelt ook de terugkeer van de Xel'Naga, een eeuwenoud ras dat zowel de Protoss als de Zerg heeft geschapen. Legacy of the Void wil de StarCraft 2-trilogie dus met een klapper afsluiten.

Naast dat verhaaltechnische vuurwerk is ontwikkelaar Blizzard Entertainment ook hard bezig met het vernieuwen van de multiplayermodus van StarCraft 2. Zo worden er in Legacy of the Void een aantal multiplayermodi aan de game toegevoegd. Sommige van deze toevoegingen zijn al in de gesloten bèta te spelen.

Bekijk op YouTube

Wat meteen opvalt is hoe snel StarCraft 2 nog altijd speelt. Het is zeer lastig om een match te winnen zonder op z'n minst een aantal hotkeys meester te zijn. Je wordt door je tegenstander constant op de spits gedreven en het is dan ook zaak om je APM's op peil te houden. Een aantal inventieve nieuwe units zorgt er tevens voor dat zelfs StarCraft-veteranen zich nog eens achter de oren krabben.

Blizzard biedt echter een oplossing voor deze prestatiedruk in de vorm van de nieuwe Archon Mode. Die modus stelt een ervaren speler in staat om een nieuwe rekruut op weg te helpen door gezamenlijk hetzelfde leger te besturen. Dat maakt het ook mogelijk om elke speler een specifieke taak te laten uitvoeren. Zo kan speler één zich bijvoorbeeld richten op gebouwen bouwen en het regisseren van resource gathering, terwijl speler twee combat units bestuurt en de tegenstander bevecht. Archon Mode is alleen speelbaar in een 2v2-setting. Het is dus niet mogelijk om het met twee spelers tegen één opponent op te nemen.

Archon Mode lijkt op dit moment een ware aanwinst voor de multiplayermodus in StarCraft 2. De modus dient niet alleen als virtuele zijwieltjes, maar maakt het ook mogelijk om compleet nieuwe tactieken te bedenken die niet door één persoon uitvoerbaar zijn. Voor Archon Mode geldt het oude gezegde dat twee hoofden beter zijn dan één.

Blizzard geeft spelers van de bèta meer nieuws. Automated Tournaments maken het mogelijk om aan wekelijks terugkerende toernooien deel te nemen. Toernooirondes vinden op een bepaalde dag op specifieke tijdstippen plaats en zijn open voor iedereen. Je schrijft je via Battle.net voor een ronde in en speelt vervolgens een sessie met een variabele tijdsduur. Door de week duren speelsessies tussen de zestig en negentig minuten. Van vrijdag tot en met zondag is dat drie tot vier uur. Elke individuele match heeft tevens een tijdslimiet van 25 minuten, dus het is belangrijk om je tegenstander in de pan te hakken voordat hij besluit dat jij veel beter smaakt.

Automated Tournaments duren nooit lang. Er is nagedacht over de hoeveelheid vrije tijd die je gemiddeld door de week hebt om te gamen. Een tijdslimiet voor elke match zorgt ervoor dat toernooien bovendien minder tijdsintensief zijn. Het feit dat die enkel op specifieke tijdstippen plaatsvinden maakt het ook gemakkelijk om er omheen te plannen.

De studio voegt ook een aantal nieuwe eenheden aan de multiplayermodus van Legacy of the Void toe. Zo krijgen de Protoss onder andere de beschikking over de Adept, een unit die tijdelijk een schaduw van zichzelf projecteert om vervolgens naar de locatie van de schaduw te teleporteren. De Disruptor is in staat om een onkwetsbare energiebal te produceren die na verloop van tijd explodeert om burst damage te doen.

Zerg Roaches kunnen evolueren in mortieren afvurende Ravagers en Hydralisks transformeren in ondergronds aanvallende Lurkers. De Terran krijgen in Legacy of the Void de beschikking over de Cyclone en de Liberator. De eerste is een tank die kan aanvallen terwijl hij rijdt en de tweede is een vliegend wapenplatform dat gronddoelen aanvalt als het stationair in de lucht hangt.

Al die units zijn aan verandering onderhevig. Blizzard staat erom bekend op het laatste moment nog ingrijpende aanpassingen in zijn games aan te brengen. De ontwikkelaar brengt daarnaast ook geregeld patches voor zijn games uit, die meestal zijn bedoeld om de spelbalans in een bepaalde richting te doen wijzen. Zo was de Disruptor aanvankelijk in staat om tijdelijk onkwetsbaar te worden.

Het fundament dat Blizzard echter met de nieuwe multiplayermodi legt, bewijst dat het bedrijf nog altijd in staat is om te innoveren. De Archon Mode is een veelbelovende toevoeging, en ook de nog niet speelbare Allied Commanders-modus klinkt als een waardevolle extra. Het is nu wachten tot november om te zien wat voor nalatenschap Blizzard met Legacy of the Void achterlaat.

StarCraft 2: Legacy of the Void komt op 10 november uit voor de pc.

Lees ook dit