Stoom je klaar voor Code Name: S.T.E.A.M.
Steampunk, aliens en Abraham Lincoln.
Trouwe Nintendo fans kennen Intelligent Sytems ongetwijfeld als een studio die consistent kwalitatieve games aflevert. Zo is de ontwikkelaar verantwoordelijk voor kleppers zoals de Advance Wars, Fire Emblem en Paper Mario games. Toch klampt Intelligent Systems zich niet krampachtig aan deze reeksen vast, maar neemt de ontwikkelaar af en toe een risico door een obscure game te maken. Denk maar aan de gekke WarioWare games en de puzzelgames Pullblox en Fallblox. Met Code Name: S.T.E.A.M. heeft de studio weer zo'n buitenbeentje in handen.
De game speelt zich halverwege de 19de eeuw in Londen af. De mensheid heeft door stoomtechnologie veel vooruitgang geboekt. Wapens, voertuigen, infrastructuur en zelfs mobiele telefoons werken allemaal op stoom. Wanneer aliens holderdebolder de aarde aanvallen, rekruteert president Lincoln je bij S.T.E.A.M. (Strike Team Eliminating the Alien Menace). Samen met onder andere een pratende leeuw, een jong indianenmeisje en een man met een metalen arm moet je de invasie van de aliens tegenhouden. "Met deze game willen we een strategie game maken die voor een breed publiek toegankelijk is," klinkt het bij Intelligent Systems.
Absurditeiten troef, maar onder het extravagante oppervlak schuilt een strategiegame waarin de ervaren hand van Intelligent Systems duidelijk merkbaar is. Code Name: S.T.E.A.M. neemt echter afstand van de vertrouwde opzet van Advance Wars en Fire Emblem. Niet langer geef je vanuit een vogelperspectief je eenheden één voor één commando's, maar bestuur je je eenheden rechtstreeks in een third-person perspectief. Als je Valkyria Chronicles hebt gespeeld, weet je ongeveer waaraan je je kunt verwachten.
In tegenstelling tot Valkyria Chronicles heb je in Code Name: S.T.E.A.M. echter volledige bewegingsvrijheid. Je bent enkel door de voorraad stoom in je boiler beperkt. Loop je een eindje terug, dan krijg je de stoom terug die je voor die beweging zou gebruiken. Hierdoor verken je rustig het level zonder dat je daarvoor afgestraft wordt.
Dit compromis is er om het gebrek aan een kaart te compenseren. Je bent namelijk op jezelf aangewezen om de positie en de identiteit van je vijanden uit te vissen. Als je bijvoorbeeld met je verkenner een hoekje omgaat en merkt dat drie aliens je opwachten, trek je je best terug om een val op te zetten. Je plaatst je eenheden in een goede positie en zorgt ervoor dat ze nog wat stoom overhebben om in 'overwatch' te gaan. Hierdoor schieten ze tijdens de beurt van de aliens op alles wat beweegt. Vergelijk het met XCOM: Enemy Unknown.
Dit heeft echter als gevolg dat het tempo waaraan je de missies aanpakt behoorlijk laag ligt. Je kunt niet op de bewegingen van de aliens anticiperen omdat je aanvankelijk gewoonweg niet weet waar ze zijn en met welke types je te maken hebt. En zelfs al zie je de aliens, dan kan je ze niet zoals in Advance Wars en Fire Emblem selecteren om het aanvals- en bewegingsbereik te bestuderen. Je positioneert je eenheden vooral met de natte vinger in de hoop een aantal overwatch-aanvallen uit te lokken. Hiertegenover staat wel dat je je eenheden rijkelijk kan helen en dat ze niet permanent sneuvelen.
Met Code Name: S.T.E.A.M. heeft Intelligent Systems een beloftevolle nieuwe game in handen. Het is afwachten of deze creatieve uitlaatklep net dezelfde hoge toppen als WarioWare scheert en zich trots naast Advance Wars en Fire Emblem mag scharen, maar de eerste indrukken stemmen in ieder geval hoopvol. Wil je zelf al even van dit steampunkavontuur proeven, dan kan je de demo in de Nintendo 3DS eShop downloaden. De review lees je binnenkort op de site!
Code Name: S.T.E.A.M. lanceert op 15 mei voor de Nintendo 3DS.