Street Fighter 5 - De tweede ronde
Weet de game na de maart update eindelijk te overtuigen?
Street Fighter 5 is onafgemaakt gelanceerd, met missende features en een te grote drempel voor beginners. De game laat echter wel zien dat het potentieel aanwezig is om dat gaandeweg recht te trekken. Capcom doet dat met meerdere gratis updates, en onlangs is de eerste gelanceerd. Is die update het wachten waard of zit je alsnog aan een middelmatige fighting game vast?
De grootste toevoeging aan de gameplay zijn de Challenges. Die zijn opgedeeld in Trials en Demonstrations. Trials geven tien opdrachten per personage, met als doel om hun meest uitdagende combo's te leren. Heb je ze alle tien succesvol uitgevoerd, dan krijg je Fight Money. Je kunt een voorbeeld van elke combo bekijken in het optiemenu en bij elke 'hit' van de combo hoor je een luide bel. Die is specifiek bedoeld om het ritme van de combo te leren. Diezelfde bel hoor je terwijl je de combo zelf uitvoert en is essentieel voor het onder de knie krijgen van de Trials. De Trials zijn de ideale plek voor degenen die meer willen halen uit het robuuste vechtsysteem dat Street Fighter 5 biedt.
De Demonstrations zijn echter niet hands-on. Elk aspect van de game wordt uitgelegd, maar je bestuurt niets zelf. Dat laat dit onderdeel van de Challenges als een slappe nagedachte overkomen, zeker in contrast met de Trials. Een speler die leert door te doen, krijgt hierdoor niet de kans om in een veilige omgeving te ervaren hoe normal cancels, crossups en individuele V-Triggers aanvoelen. Met het oog op Capcoms intentie om de game toegankelijk te maken voor een nieuw publiek zijn de Demonstrations maar een halve stap in de juiste richting.
Je krijgt een beetje Fight Money nadat je de Demonstrations bekeken hebt. Dat in tegenstelling tot de Trials, waar je alleen wordt beloond als je alle Trials voor een bepaalde vechter hebt voltooid. Geen beloning voor half werk, ook al heb je een kwartier zitten vloeken en tieren om combo #9 onder de knie te krijgen. Wederom komt Capcoms visie niet naar voren. De Trials zijn uitstekend voor de ervaren vechter, maar hebben een te hoge drempel voor de nieuweling. Die drempel wordt vervolgens onvoldoende door de Demonstrations verlaagd.
De Battle Lounge is dankzij de update wél een betere plek geworden om te trainen in echte matches. De modus is uitgebreid zodat er nu maximaal acht spelers in een lobby kunnen samenkomen. Je kunt een lopende match bekijken terwijl je op je beurt wacht. Althans, als de beheerder van de Lounge dat heeft aangezet. Zo niet, dan zit je naar de lijst met spelers te turen totdat je een kans krijgt om te vechten. De Battle Lounge is wel ideaal om ongestoord met je vrienden te spelen en de fijne kneepjes van de game in de praktijk te leren. Zeker nu dat de netcode over het algemeen stabiele matches neerzet.
De toevoegingen van de maart update aan Street Fighter 5 zijn welkom, maar uiteindelijk nog steeds niet genoeg om het speelveld tussen veteraan en beginner recht te trekken. Spelers hebben wel meer middelen om het studiemateriaal tot zich te nemen, maar het gebrek aan echte praktijkvoorbeelden laat beginners niet voldoende opklimmen. De Battle Lounge kan hierin helpen, mits je een groep vrienden hebt die je kunnen bijstaan. Anders ben je tijdens online matches nog altijd aan een hoop vallen en opstaan overgeleverd. Single Player-fanaten kunnen nog steeds beter wachten totdat de uitgebreide Cinematic Story Mode later dit jaar uitkomt.
Street Fighter 5 is momenteel verkrijgbaar voor de pc en PlayStation 4. De Street Fighter 5 review lees je hier.